I den här artikeln tänkte jag tipsa om hur du kan använda målsättningen leadgenerering i Facebook Ads Manager för att bygga din e-postlista inför en kampanj eller lansering.

Vänta inte med att lansera dina kampanjer i sociala medier på samma dag som din lansering eller kampanj äger rum utan börja bygga din e-postlista med personer som vill få en påminnelse om när kampanjen eller erbjudandet är tillgängligt.

För det här ändamålet kommer vi att använda målsättningen “Leadgenerering” i Facebook Ads Manager. Det innebär att kunden får möjlighet att skicka in sina uppgifter (exempelvis e-post, förnamn och efternamn) direkt i ett formulär i annonsen istället för att vi pekar annonsen till en landningssida på vår webbplats.

Så här gör du:

  1. Börja med att gå till Meta Business Suite (f.d. Facebook Business Suite). Gå in på ditt företag.
  2. Klicka sedan på “Alla verktyg” i menyn till vänster och välj “Snabbformulär”.
  3. Skapa ett nytt formulär genom att följa instruktionerna.

När du är klar med ovanstående steg så har du nu ett formulär som du kan använda i din annons.

Nu ska du skapa en kampanj i Facebook Ads Manager.

  1. Skapa en ny kampanj och välj målsättningen “Leadgenerering”, ge kampanjen, ad-setet och din annons ett namn.
  2. Konfigurera ditt ad set med den målgrupp som du önskar. I min podd har jag tipsat om flera olika målgrupper i tidigare avsnitt.
  3. När du kommer till avsnittet där du ska skapa din annons kan du nu välja formuläret som du har skapat sedan tidigare. Det gör att annonsen kopplas till ditt formulär så när någon klickar på annonsen så visas formuläret.
  4. Klart!

Bonustips

I samband med att du skapar din kampanj så passa även på att skapa en s.k. “anpassad målgrupp” för personer som interagerar med ditt formulär.

Gå till menyn “Målgrupper” i Facebooks annonsverktyg och skapa en ny anpassad målgrupp. Använd “Formulär” som källa och skapa en målgrupp med personer som har öppnat ditt formulär men som inte har skickat in det. Nu har du skapat ytterligare en målgrupp som du hade kunnat bearbeta med ett retargeting-budskap.

Skapa även en målgrupp med personer som har skickat in formuläret, för att exempelvis göra retargeting på dessa eller för att skapa en lookalike-målgrupp som du sedan kan använda som målgrupp i din kampanj som vi skapade ovan.

Lär dig Facebook Ads Manager

Om du själv vill lära dig annonsering på Facebook och Instagram så är du välkommen att anmäla dig till min Facebook-kurs.

Lycka till!