Bengt Wessborg om vikten av unified commerce och långsiktig e-handel

Vi fick tillfället att intervjua Bengt Wessborg, CBO på Star Republic. Vi diskuterade Unified Commerce, VFM men också e-handel och innovation.

Bengt Wessborg är CBO på Star Republic och en av grundarna av VFM (Världens Farligaste Möte), ett event för e-handlare. Han har varit med och startat upp flera tech-bolag och sitter med i juryn för Svenska SEO-priset.

Vilka är de tre främsta missar, som dagens e-handlare gör?

En är nog att man har övertro på e-handel som kanal. Att e-handeln i sig är det enda unika med affärsidén. Det fungerade kanske tidigare men räcker oftast inte längre. Idag måste man kunna erbjuda  något som marknaden vill ha. Idag finns det väldigt många ute på nätet.

En annan är att man satsar för lite och för kortsiktigt. Det tar ofta längre tid att lyckas än vad man tror. Dessutom är e-handel mycket mer komplext än vad många tror. Det är en rad olika områden man behöver kunna.

Den tredje är att man kopierar andra i för stor utsträckning och inte går sin egen väg. Det brukar löna sig att gå sin egen väg. Som Martin Deinoffs bok heter: Var bra! Sedan är många duktiga idag och gör i princip allting rätt.

Berätta om VFM (Världens Farligaste Möte), vad är det för event?

Det är något jag och Star Republic brinner för. Jag startade eventet 2011 för att vi ville att det skulle finnas en mötesplats som fokuserar på upplevelse, kunskap och relationer för e-handeln. Vi ville också lyfta fram innovation som faktiskt kan vara farligt om man ignorerar det för länge. Sen kan det vara sjukt läskigt att åka berg-och-dalbanor också.

Många e-handlare och inspiratörer har stått på scenen genom åren. I princip alla talare finns på Star Republics kanal på YouTube. Där finns hundratals talare och mängder med kunskap och inspiration. I år talade till exempel Nelly och Daniel Wellington för att nämna ett par. Jag kan längta hela året efter denna dagen. Och dagen efter brukar jag vakna upp med ett stort leende och ett infinnande av fullständigt lyckorus.

I maj 2020 firar VFM dessutom 10-årsjubileum, det kommer att bli något alldeles extra och jag önskar att alla som är intresserade av e-handel är på plats för att utbyta erfarenheter.

Om du skulle starta e-handel idag, vad skulle den sälja och varför?

Här har jag massa idéer men väljer tre. Antingen hörlurar, för att jag är revanschsugen sedan förra gången. När vi gjorde hörlurar och sålde internationellt sist, så fick vi mängder med lärdomar om hur man ska göra som e-handlare och (r)etailer. Vi tillverkade våra egna hörlurar med ett känt varumärke och sålde från början endast över nätet, men senare även via återförsäljare i många länder.  

En annan ide som jag gillar är App-lisa. En ide som automatiserar alla p-lisor där vanliga människor med hjälp av mobilen kan lappa felparkerade bilar. Denna iden går att skala globalt också. Tänk en värld där inga bilar står felparkerade. 

En mer avancerad e-handelsidé, är en musiksajt med låttexter där textförfattare och låtskrivare med mera, kan lägga upp låtar och sälja som på en marknadsplats. En plats där man kopplar samman musikskapare och artister. Sedan även koppla detta till nya samt existerande musiktjänster där man enkelt, lagligt och reglerat kan använda delar av existerande låtar för att skapa nya. Visionen är att kunna skapa ny musik där det är tydligt hur intäkter och rättigheter fördelas om delar eller hela andras verk används och görs om.  

Avslutningsvis så kommer jag inte starta e-handel, detta då jag fokuserar på Star Republic och att bygga e-handel åt andra. Att fokusera på det man gör tror jag är väldigt viktigt. Det är också otroligt stimulerande att bygga åt andra och se dem lyckas. Ni kanske har hört uttrycket, de som blev rikast i Klondyke var de som sålde spadar till guldgrävarna.

Kan du ge tre tips till ett företag som vill expandera sin e-handel till nya marknader?

Se över att man har en plattform och stödtjänster som stödjer internationell expansion. Testa vilka marknader som fungerar och sedan öka i dessa med lokala anpassningar. Använda sig av rätt kompetens, externa partners och marknadsplatser för att ta sig in på nya marknader.

Lyssna på hur andra har gjort. Jag kan rekommendera Star Republics Youtube-kanal. Även e-handelspodden är bra. Jag gillar till exempel Simon Sanebacks personliga och underhållande tips när han var e-handlare och gick internationellt.

Du sitter med i juryn för Svenska SEO-priset, berätta om det? 

Det är ett jättespännande arbete och forum som syftar till att lyfta fram och uppmärksamma duktiga e-handlare som är duktiga inom detta området. Här finns jättemycket att göra och tittar vi på andra länder finns det flera som ligger långt framme.

Vilka tre trender inom e-handel, tycker du varje e-handelschef bör ha koll på? 

Nummer ett är Unified commerce. Att få ihop helheten och inte tänka e-handel som isolerad företeelse. Nummer två är att ha en vision som engagerar långsiktigt. Och att titta på vad som gör ens egen e-handel unik och åtråvärd på kort och lång sikt.

Slutligen att sätta mål, testa, följa upp resultaten och “chase the dream”. Glöm inte att det finns mycket att göra och hämta bland befintliga kunder och besökare. Ofta kan man tjäna mycket på att öka sin försäljning på existerande kunder och trafik istället för att jaga nya. Här har Star Republic mycket kunskap och expertis hur man kan göra.

Slutligen vill jag gärna ge ett par boktips här också, både Christer Pettersons bok Gräv guld i dina kanaler, samt Margareta Boström med Stefan Friberg; Kundresan – din guide till hållbara kundrelationer