Content marketing för e-handel

Vi närmar oss julhandeln och hur kan man som e-handlare få mer trafik och fler kunder utan att spendera mer pengar på annonsering?

Ett av de bästa – och mest långsiktiga – sätten att få mer trafik och fler återkommande kunder, vilket i sin tur leder till mer affärer och ökad lojalitet bland dina kunder, är att satsa på content marketing.

Vad är då content marketing?

Jag skulle säga så här: det finns två typer av content för en e-handlare.

Den första typen av innehåll är allt som måste finnas i butiken, d v s beskrivning och fakta kring dina produkter, information om hur man kontaktar din butik, köpvillkor, leveransinformation, FAQ (vanliga frågor) etc. Helt enkelt innehåll som måste finnas i din butik för att det ska vara en butik och för att den ska fungera och uppfylla t ex alla legala krav på en näringsidkare i Sverige.

Den andra typen av innehåll är kompletterande innehåll, som adderas till butiken för att attrahera trafik från Google och för att få dina befintliga och potentiella kunder att komma till din butik oftare (inte bara när de ska genomföra ett köp). Så content marketing är innehållsmarknadsföring, d v s marknadsföring av din butik genom att skapa och publicera relevant, kompletterande innehåll.

Vilken typ av innehåll kan man då som e-handlare satsa på och i vilken form kan den paketeras?

Exempel på vad en e-handlare kan satsa på inom sitt område:

  • Topplistor (alla älskar topplistor!)
  • Blogg eller nyheter (publicera relevant innehåll på löpande basis)
  • Instruktionsfilmer (stort i USA, men inte lika stort här – än)
  • Frågor och svar (bygg ut din FAQ-avdelning genom att publicera alla relevanta frågor som kommer in till kundtjänst med svar – om en kund undrar över något, så finns det fler kunder som är intresserade av samma sak)
  • Råd och tips (bjud på dina bästa tips kring de produkter ni säljer)
  • Guider (alla vill läsa enkla och snabba guider, t ex ”Hur man köper cykel” eller ”Hur ska man tänka när man köper skor till små barn”)
  • PDF:er/E-böcker/undersökningar/intervjuer (har ni mer resurser och även kan ta extern hjälp finns ingen gräns för vad ni kan producera)

Det finns många bra exempel på e-handlare som satsar på content marketing – här följer några exempel:

Vi närmar oss årets julhandel och en e-handlare som genom åren varit väldigt duktiga på att skapa innehåll som bygger på t ex helgdagar och säsong är CoolStuff. Se t ex deras sidor om ”Julklapp till mamma” och ”Julklappar”.

Ett annat stort område inom content marketing är guider inför köp av tjänster inom finans och försäkring, t ex att-tänka-på-inför-köpet-guider som t ex Agria och IF är bra på, se ”Tips till dig som ska köpa hund” och ”Att köpa valp” eller Bluestep Bank som publicerar artiklar om vardagsekonomi som till exempel hur man kan förbättra sin privatekonomi

Relevanta tips och råd är dina kunder alltid intresserade av och inom vilket område kan ni ge era potentiella kunder råd och tips? Dammtussen.se som säljer dammsugarpåsar på nätet bjuder på städtips och husmorstips i sin butik, som husmorsknep med bikarbonat och ättika.

Många e-handlare har en blogg, vilket är ett utmärkt sätt att löpande skapa relevant innehåll och länka till undersidor i din butik. En e-handlare som tagit ett kreativt grepp kring skapande av innehåll är Dammsugarpåsar.com som har en sida vikt för löpande nyheter om dammsugare och dammsugarpåsar (men det är en sammanställning av vad andra skriver om dammsugare och dammsugarpåsar), se ”Nyheter om dammsugarpåsar”.

Har man resurser och kan satsa lite ytterligare så kan bra och relevant innehåll i PDF-format, eller som e-bok, vara ett bra sätt att få ut sitt innehåll. Fler och fler läser på en digital enhet, t ex gratis reseguider som finns att ladda ned på Apollo.se, se ”Gratis reseguider”.

Ytterligare ett exempel på ett nedladdningsbart material som blivit uppskattat av besökarna är en sida om hushållsbudget som Bluestep Bank har tagit fram där du som besökare kan ladda ner en budgetmall helt kostnadsfritt vilket är ett tydligt värde för den som klickat sig fram till www.bluestep.se på jakt efter just en bra mall för månadens kostnader.

Egentligen är det bara fantasin som sätter gränsen för vad man som e-handlare kan göra inom content marketing!

Lycka till med er satsning på content marketing – innehållsmarknadsföring kan göra dig till en auktoritet på ditt område och samtidigt ge dina kunder ett tydligt mervärde!

Fakta om Christer:

Bakgrund: Jobbar som Head of E-commerce and Marketing på betalföretaget Arvato, som i Sverige bland annat erbjuder betalningslösningar inom e-handel. Christer har tidigare arbetat som E-commerce Manager på Apollo Travel Group och E-handelsansvarig på mediehuset IDG.

Christer skriver även löpande på Dagensanalys.se och andra sajter med fokus på e-handel och han har också skrivit två böcker om sök- och internetmarknadsföring.

Senaste inköp på nätet: Köpte flygbiljetter i veckan för en resa nästa år.

Dyraste inköp på nätet: Det är också biljetter, resebranschen var ju tidigt ute med möjligheten att boka på nätet, så resor bokar jag alltid på online.

Favoritwebbutik: Det finns många butiker jag gillar, men de jag löpande handlar ifrån är Bokus, SJ och andra resesajter beroende på destination.