Om man som e-handlare vill nå ut med sin content marketing måste man även lyckas i Google. Att inte synas i de organiska sökresultaten är att tacka nej till gratis exponering för kampanjen. SEO-experten Christian Rudolf berättar om fördelarna med att klä upp sin content marketing-kampanj i en snygg SEO-kostym och ger dig några tips på vägen.

Den som struntar i Google nöjer sig med mindre än det bästa möjliga. Man tackar nej till gratis uppmärksamhet för sin kampanj. Och nyckeln till Googles sökresultat heter SEO, eller sökmotoroptimering. Det är helt enkelt konsten att synas i Google med sitt innehåll. Men det är egentligen ingen konst, utan ett naturligt ben i varje sund marknadsföringsstrategi.

Dra nytta av världens största content-plattform

Antalet sökningar i svenska Google är nästan ofattbart stort: Mellan 50 och 70 miljoner svenska sökningar görs varje dag. Och vad är det som förenar alla dessa sökare? Jo, alla letar efter någon form av innehåll. Google är utan tvekan Sveriges största plattform för förmedling av content.

Av detta följer omedelbart att den som väljer att inte synas i Google frivilligt tackar nej till marknadens största annonsyta. Det är svårt att motivera ett sånt beslut om man bryr sig om sin affär.

Fem tips när du ska kombinera content marketing och SEO

1. Kavla upp ärmarna och gör jobbet

Som det mesta kommer framgång inte gratis. Det krävs en viss insats för att få vara med och leka på Googles spelplan, det ska man inte sticka under stol med. Även om varje visning och varje klick i Google i sig är gratis, måste man lägga ner ett visst jobb för att komma dit, vilket är förenat med en kostnad. Med det sagt har SEO många fördelar jämfört med traditionell annonsering och SoMe-kampanjer.

2. Se SEO som en investering, inte en kostnad

Annonsering är en kostnad, men SEO är en investering. Det är viktigt att förstå skillnaden. När man kör traditionella annonser, eller kampanjer i sociala medier, betalar man per klick. Antingen faktiskt per klick, eller så bara i praktiken – när man avbryter kampanjen upphör klicken.

Så är inte fallet i Googles sökmotor. Att uppnå synlighet i Google för med sig en initial kostnad – det nödvändiga SEO-arbetet – men när synligheten väl är etablerad har den en beständighet som skiljer sig markant från alla traditionella annonser. En lyckad SEO-satsning kan generera trafik till sajten under flera år framöver, utan att det drar med sig några ytterligare kostnader. Däri ligger Googles magi.

Och om man inte tar vara på sin plats, så kommer någon annan och kniper den. Om man struntar i Google ger man sin gratistrafik till konkurrenterna. Till dem som inte blundade med ena ögat när de skapade sin content marketing-strategi.

”Varför ska vi som jobbar med content marketing bekymra oss om SEO?” Därför att en satsning på synlighet i Google breddar er köptrattl. Det är i sin tur en garant för att fler köp trillar ut i botten av tratten. Läs mer om varför framgångsrik content marketing är beroende av bra SEO.

3. Arbeta med helheten, inte bara content

Man snyter inte en maximerad SEO-effekt ur skjortärmen, inte ens om det är en riktigt snygg Dahlin. För femton år sen kunde man vara smart, idag måste man vara duktig. Man måste göra rätt inom flera vitt skilda kunskapsdomäner. Det krävs metodik och mångsidigt kunnande för att få alla delar på plats. Allting måste samverka för att lyckas i Google.

Sökmotoroptimerat innehåll är centralt, men det räcker inte ända fram. Tekniken ska till, på fler än ett sätt. Innehållet måste vara lätt för sökmotorn att hitta och sajten måste ladda snabbt. Bra UX är också något som Google lägger stor vikt vid idag, eftersom det påverkar nyttan för Googles användare på ett väldigt konkret sätt.

Totaliteten av alla länkar till en sida utvärderas också och vägs in i slutresultatet – det gäller både länkar från andra sajter och länkar inom den egna sajten. En länk som pekar på en sida visar att någon tycker sidan är viktig. En miljon länkar stärker evidensen betydligt: ”Den här sidan är verkligen relevant”.

4. Mät, analysera och förbättra

Det är inte lätt att göra allting rätt. Dessutom är det här ett arbete som man med fördel återvänder till. Till och från är det bra att justera och trimma webbsidan utifrån det aktuella läget i sökmotorn. Sökresultaten rör på sig hela tiden. Och alla positioner i Googles sökresultat utom första plats är en förlust av gratis trafik som man kunde ha fått. Här finns alltid nya fördelar att uppnå för den som är hungrig.

5. Våga be om hjälp

Sökmotoroptimering är sitt eget fackområde och det ekonomiska värdet av god SEO är potentiellt mycket stort. Därför är det ett vanskligt beslut att skjuta från höften och köra SEO på lösa boliner, efter bästa förstånd. Det säkraste är att anlita en kunnig rådgivare redan från dag ett. SEO-satsningen måste inte gå för full maskin dag efter dag, utan även små välvalda insatser kan ha stor positiv betydelse för content marketing-kampanjens nyckeltal.

En sak är helt säker när det gäller SEO: Det är bättre att göra rätt, än att göra fel. Våga be om hjälp så slipper du göra fel.