De säljer dina svårsålda varor 


Har du hyllvärmare som du vill bli av med?
På växande Fyndiq.se fyndar svenskar varor till rabatterade priser. Med tjänsten ska också e-handlarnas produkter nå en ny målgrupp och fler kunder.

fyndiq2

– Fyndiq är en enkel och effektiv merförsäljningkanal på nätet för enskilda handlare. Med Fyndiq som alternativ försäljningskanal kan handlare ta fler risker; till exempel köpa in större kvantiteter och testsälja nya produkter, vilket möjliggör en ökad försäljning, säger Dinesh Nayar, vd för Fyndiq.
    Handlarna skickar in produkter till Fyndiq (produkttexter och bild – inga fysiska produkter) vilka sedan presenteras i enhetliga produktannonser på Fyndiq.se. Fyndiq sköter all marknadsföring och kundtjänst, så det enda handlarna behöver göra är att packa och skicka iväg produkter när order kommer in, samt ha koll på sitt lagersaldo.
– I och med att man som handlare inte binder sig till några avtalsperioder på Fyndiq utan har Fyndiq som försäljningskanal vid sidan av sin egna verksamhet, varierar antalet handlare hela tiden. För tillfället ha vi cirka 600 handlare som har produkter ute till försäljning men vi har kopplingar med lite över 5000 handlare, som via sin egna shop eller affärssystem enkelt kan lägg upp produkter på Fyndiq, berättar Dinesh.

Provision
Fyndiq tar inga start-, månads- eller fastavgifter utan en provision på sålda varor som ligger mellan 5-15% beroende på hur mycket man som handlare säljer på månadsbasis. Ju mer man säljer desto lägre provision tar Fyndiq.
-I detta tar vi kostnaderna för marknadsföringen, betalkostnaderna vid konsumentens köp och all kundtjänst, säger Dinesh.

Storsatsar – ska bli en av Sveriges största sajter
Fyndiq lanserades i en betaversion i augusti 2010.
– I och med att vi inte styr över produktutbudet har det varit viktigt att hela tiden matcha utbud och efterfrågan, och på så vis steg för steg bygga upp volymerna. Gällande utvecklingen har vi följt våra prognoser på månadasbasis och ligger helt i linje med plan. Vi har idag cirka 40 000 unika besökare per vecka och över 10 0 00 artiklar för konsumenter att fynda bland – och då räknar vi detta som vår start.
– Från och med denna höst ökar vi tempot. I slutet av sommaren började vi bland annat med tv- och radiomarknadsföring mot den breda konsumentmarknaden. Vi kommer också inom kort lansera en om-/nydesignad Fyndiq.se. Fyndiq som kanal och plattform är helt byggt för att hantera stora volymer så vi räknar med att vi inom 2 år kommer vara en av Sveriges största sajter, avslutar Dinesh Nayar.