Många svenska varumärken, e-handlare och bolag i övrigt väljer allt oftare att satsa på nya internationella kunder online, och det finns många bra anledningar till detta. Vilka av dessa lyckas egentligen bäst, och vad är det helt exakt de gör för att bli framgångsrika internationellt? Är du nyfiken och vill i gång internationellt, alternativt växa vidare med nya marknader – så är detta för dig!

 

E-handelsmarknaden i Europa
Oavsett om du står inför lansering på din första eller nästa marknad utanför Sverige, så är det bra att gå genom några elementära frågor innan

  1. Vilken marknad är rätt för mig och varför just denna?
  2. Vad gör just denna marknaden unik och vad krävs av lokalanpassning?
  3. Vilka områden kan vi själva hantera, och vart behöver vi ta hjälp?
  4. Vad är det som gör just mitt erbjudande unikt?
  5. Varför skall internationella kunder handla i vår webbshop?
  6. Hur ser den lokala konkurrenssituationen ut, finns det plats för oss?

 

Det bor cirka 750 miljoner invånare i Europa och vid år 2025 förväntas det att cirka 570 millioner konsumenter i Europa handlar frekvent på nätet. För svenska varumärken och e-handlare som läser detta så innebär det att en stor del av er framtidiga tillväxt kan förväntas komma från konsumenter utanför Sverige. Svensk e-handel är en mycket begränsat marknad i den internationella sammanhangen.

570 millioner konsumenter i Europa

Inför en internationell lansering så betalar det sig alltid att lägga extra tid på följande frågor

 

  1. Vad är det som gör just ert varumärke eller e-handel unik, varför skall internationella kunder köpa hos er?
  2. Vilken marknad är rätt för er, och vilka är de främst konkurrenterna?
  3. Har ni en affärsplan, och vad krävs för att bygga en lönsam e-handel ?
  4. Vad innebär det för er att marknadsföra och sälja till internationella kunder ?
  5. Vilken områden kan ni hantera och vart behöver man ta hjälp ? 


Vilka är några av de vanligaste misstagen?

Många underskattar värdet av alla detaljer som bör ta höjd för t.ex. professionell översättning, rätt betalsätt, rätt frakt/leverans och hur kan ni som utmanare på den nya marknaden skapa den tryggheten som behövs för att konvertera en besökare till en ny betalande kund?

Ta gärna kontakt med oss på MakesYouLocal för ett snack, det underlättar alltid det vidare arbetet.

Den europeiska översikten land för land från Direct Link ger dig en generell överblick, men innan du tänker specifika länder och utmaningar per land så ta ställning till frågorna i listan längre upp.