När man driver en webbutik är det alltid något som måste göras och många gånger finns inte finanserna för att anställa någon. Istället för att sköta allt själv och offra din fritid för att du aldrig blir riktigt klar kan du använda dig av distansarbetare. Genom att bygga upp en stark bas med personer som har olika kunskapsområden kan du växa din webbutik snabbare.
Distansjobb håller på att bli vanligare över hela världen och i USA håller platsoberoende jobb på att ta över helt. I Estland har regeringen till och med introducerat ett nytt visum för digitala nomader som låter distansarbetare besöka landet ett helt år medan de arbetar för ett företag i ett annat land. Sedan 2005 har antalet distansarbetare över hela världen ökat med 140 procent. Men hur hjälper det dig som driver en e-butik?
När du använder dig av distansarbetare kan du outsourca en eller flera arbetsuppgifter som du inte vill, har tid eller har kunskapen för att sköta själv. Du kan till exempel låta en frilansare hjälpa dig att annonsera på Google, skriva produktbeskrivningar eller skapa en strategi för SEO och content. Eftersom de flesta som jobbar på det här sättet driver sina egna företag skickas en faktura efter avslutat arbete som du betalar som vanligt. Det går att använda distansarbetare för enstaka jobb eller för regelbundna uppgifter varje dag, vecka eller månad.
Hur hittar man rätt kompetens?
Det finns flera olika marknadsplatser på nätet där svenska distansarbetare annonserar ut sina kompetenser och där man själv kan lägga ut annonser om vad man söker. Den amerikanska plattformen Upwork är ett exempel. Där finns det tolv miljoner registrerade frilansare och fem miljoner registrerade klienter. Det har även startats upp en del nätverk för svenska nomader där man också kan lägga upp annonser om det man är ute efter. Ett annat exempel är Fiverr som också är en marknadsplats där alla möjliga kompetenser samlas.
Kommunikation är a och o
Remote kulturen lockar framförallt personer med färdigheter som går att använda genom en dator och över internet. Många svenskar som jobbar på distans befinner sig i andra länder och därför gäller det att du kan berätta vad du förväntar dig, följa upp med feedback och ge förslag på förbättringar utan att träffa personen. Du måste med andra ord bli bra på att kommunicera på ett tydligt sätt. Ett tips är att använda kommunikationsverktyg som Skype eller Slack för att organisera ditt team med distansarbetare.
Ju tydligare du är med vad du vill få utfört, desto bättre blir resultatet. Har du en exakt lista med vad du behöver hjälp med är det lättare för personen du anställer för uppgiften att göra rätt. Så gör alltid en uppgiftsbeskrivning, oavsett om du behöver hjälp med fotoredigering, att skriva copy eller att någon sitter i kundtjänsten i din webbutik.