Många e-butiker är sämre motsvarigheter till de analoga. Man tar en fysisk butik och flyttar över några delar av den till nätet. Men oftast till det sämre. En klädhandlare som i 30 år har drivit sin butik med fenomenal människokännedom och en stilkänsla utan dess like, bjuder i sin fysiska butik på en konsumtionsstimulerande upplevelse. Man träder in i en värld, där doft, färgsättning, inredning, ljussättning, musik och plaggens material är noga utvalda för att stimulera alla sinnen. Dessutom fångar handlaren din blick och din personlighet på ett ögonblick och leder dig mot rätt kombination av plagg. För att du ska kunna åstadkomma det du vill – dejten, den där jobbmöjligheten, den vardagliga självföretroendeboosten m.fl. Yrkesskicklighetens fingertoppskänsla och lyhördhet. 100 års förfining i sitt esse.

När samma handlare startar sin e-butik försvinner ofta allt detta. Istället listas produkter kliniskt mot vit bakgrund. Datanördarna har satt begränsningarna. Och om vi kommer in i en antiköpstimulerande miljö gör detta til syvende og sist att allt handlar om lägst pris. Det är det sista handlaren, och varumärkena vill. Ändå blir det så.

Analog hantverksskicklighet som inte gör sig digitalt

Att inreda butiken och skyltfönstrena, texta skyltar och småprata med och lära känna kundernas behov – ersätts av, tja, ingenting. Som att handla på GeKås, fast utan den blaskiga ölen i sportbaren inuti. Handlarna behöver alltså lära sig hur man omsätter sin analoga talang till de digitala världen. Hur man uttrycker sig i digital, multimedial form. Få behärskar detta, och konsulter är dyra. Några större aktörer kommer att förbättra upplevelsen med algoritmer, augmented reality och virtual reality. Men det kommer bli rätt tafatt i slutändan.

Åter till mitt djärva påstående i rubriken. Om 10 år kommer handlarna inte finnas kvar. Varför inte? Därför att de kommer att ha helt spelat ut sin roll när dagens byfånedumma datorer blir alltmer förslagna.

Contextshopping

När du om 10 år njuter av din favoritartists livekonsert via Netflix, eller vad det nu råkar heta i framtiden, så kommer du att kunna klicka på den läckra gitarren denne håller i, och direkt få den hemskickad, fast i gult.

När du ser väninnans semesterbild swisha förbi i något socialt flöde, kommer du direkt kunna beställa den baddräkt hon har på sig. Eller få ingredienserna till drinken hon håller i handen, hemskickade inom timmen, från en hyperlokal distributör.

Du tittar på en gammal matiné med Garbo och blir fullständigt förtrollad över hennes sällskaps snitt på kostymen. Ett klick och du har beställt en snarlik kostym, fast för dina lagrade mått.

När du sitter i gin-baren på semesterorten och blir förtjust i fåtöljen, lyfter du mobilens kamera och kan i realtid se vad det är för fåtölj – och beställa hem den.

Snart kommer algoritmer att kartlägga alla mediala alster mänskligheten skapat hittills, plus de som skapas i nuet, och identifiera vilka produkter som används. Än så länge, trots börsens AI-hets, är datorer fortfarande relativt blåsta, men snart kommer flera aktörer att sätta gigahertzen i arbete för att automatiskt tagga upp allehanda produkter i filmer, TV-serier, dina vänners semesterbilder m.m. Om 10 år använder vi detta i stor skala. Då blir det medierna och varumärkena/tillverkarna som sköter affären. Handlarens roll var betydelsefull när geografin och lagerhållningen var betydelsefull, och när vi sökte klädråd i några få kändisars outfits. Men framöver blir allt och alla en symbios av influencers och personal shoppers. Allt är ett klick bort, även i gult. Och handelsmannen är död.

 

/Rickard Eriksson – Nischad Utbildning