Man kan på många olika sätt värdera sin webbplats och förstå sig på hur den kan bli bättre, snabbare, snyggare men kanske mest av allt synligare.

Som SEO-expert och webbutvecklare i över 20 år har jag byggt, sett, analyserat och optimerat det mesta som går att göra. PÅ ett antal olika språk och med den problematiken att UFT-8 kanske löser alla problem med tecken om servern är sätt installerad. Ialla fall i Grekland. Jag minns när det var hett att sökmotoroptimera Flash-sidor i mitten på 2000. Jag växte upp med webbdesign och utveckling när Netscape var det enda man använda på nätet. Det var utomordentligt krångligt att jobba med webbutveckling mellan Apple och PC för att få någonting att bli riktig bra.

Möjligheterna med att göra webbsidor med Microsoft trodde vi skulle kunna bli lättare. Då kom ytterligare problematik att utveckla webbsidor när de hittade på egna CSS stilar för att göra effekter i sin Microsoft browser som ingen annan webbläsare stödde. Tiden för att skapa en webb där standarder hade värde var på G och vi var nog många som arbetade med att försöka göra saker förenklat. Inte minst för oss som jobbade med att utveckla bra webbsidor som fungerade hyffsat likt i olika webbläsare och datorer.

Behovet av en webbplats

För det mesta skapas en webbplats av ett specialiserat företag som kan och erfar att göra det absolut bästa av ett företags behov. Webbsidan blir en tjänst och det blir förmodligen fokus på att åtminstone få tillbaka de investerade pengarna. Blir projektet riktigt bra så kan det ju bli en bra affär hela vägen och man kan lyckas med både små och stora idéer.

Tillbaka till framtiden

Idag kan vi på flera olika sätt skapa webbsidor med exempelvis WordPress, Bootstrap eller andra mer avancerade verktyg och teman. Verkligheten ser annorlunda ut och det är betydligt enklare. Vi arbetar idag med lätthet i ett antal olika skärmstorlekar och det är en merit att ha en webbsida med Responsiv design. Det har väl alla haft sedan 2010, när Ethan Marcotte myntade begreppet. En teknik som sedan dess sparsmakat använts men idag är mer eller mindre standard. Har du inte anpassat ditt innehåll efter besökarens verktyg, kan du knappast be att de ska stanna eller ens återvända till din webbplats.

Sökmotoroptimering kan gynna din synlighet

Synlighet i all ära men när fel besökare hittar din webbplats och statistiken pekar åt fel håll. Är det vad du sökmotoroptimerat som felaktigt skickar folk från ditt innehåll istället för till. Du kan skapa kunder, besökare och ytterligare följare med rätt innehåll. Bara du vet hur de ska hitta det och vad du optimerat för hur det ska sökas på.

Gör om gör rätt

När du bygger din webbplats bör du oftast ställa dig frågan vem som ska använda den. Det blir närmligen oftast fel att börja i den änden där beställaren själv bestämmer hur den ska se ut, vilka knappar man vill ha och bilderna som får folk att fly. Istället ska analys och strategi tala om för din webbyrå vilka bilder och innehåll som dina kunder söker efter. Det är faktiskt helt galet att låta en kund bestämma hur du ska göra ditt jobb och i min mening även “waste of money” att låta kunden bestämma fel för att bekosta en process av tillrättavisning för att resultaten ska bli som förväntade.

När struktur, analys och en organiserat innehåll för möte strategi, kvalitet och optimering gör en webbplats bra resultat. Den kommer bygga på rätt beslut grundade på bra underlag och bete sig som förväntat, om inte bättre.

För att hamna någorlunda rätt i detta finns det säkert tusentals tips på hur en webbplats ska byggas och i regel har varje webbyrå sin uppfattning. För att se någon typ av insikt i hur detta kan gå till tycker vi om att genomföra en kontroll på din webbsida. Detta kan göras med Google eller andra verktyg. Vi föreslår att du gör ett försök med att gratis checka din URL, för att ganska snabbt få se hur bra sidan byggts, hur laddningstider ser ut och vad bra webbsidan utvecklats.

Ingeting är skriveri sten men vi föreslår att testa https://website.grader.com/ för att göra detta. sitt ned och ta en kopp kaffe och se resultaten komma till dig som driver e-handel, en blog eller bara sitter och surfat på dina egna favoritsidor.

Väl mött
Michael Baggelin
Clever Click SEO Webbyrå