I denna intervju med Henrik Grundén, som är en av grundarna och tillika VD för företaget Stronger, får vi höra om hur de med hjälp av Influensers lyckades bli ett framgångsrikt e-handelsföretag. Stronger gick från att trycka merchandise t-shirts till att bli ett modemärke för träningskläder riktade till medvetna tjejer.

Lyssna på avsnittet här eller där poddar finns:

Satsar på tillväxt

Stronger omsätter enligt nuvarande trend lite drygt 100 miljoner kronor när året är slut. De har ett enkelt koncept med träningskläder till kvinnor i modern stil och glada färger. Sortimentet är relativt snävt och en kollektion består mer eller mindre av överdel och underdel. De har ett bassortiment och sedan tar de fram kollektioner med modern stil och design som ligger helt rätt i tiden.

Med produkter som folk gillar att visa upp sig i så blir spidningen så mycket enklare. Enligt Henrik var det en minimal budget och turen att influenser fenomenet tog fart just när de lanserade konceptet som var en stor anledning till att de lyckades. Idag är Facebook och Instagram de kanaler som främst genererar försäljning till Stronger.

Tips för att lyckas med e-handel

Här får du några råd som enligt Henrik bör tänkas igenom innan du drar igång din e-handel.

  1. Hitta en nisch. En produkt kan inte funka för alla så det gäller att välja vem man vill nå.
  2. Hitta en produkt som har en relation till kunden. En produkt som kunden vill dela och sprida.
  3. Ha en produkt som är anpassad för e-handelslandskapet. Den ska vara lätt att skicka och enkelt att ha på lager.

Lyssna på intervjun här eller där poddar finns.