Intervju med Andreas Weiss och Carina Toss, Smilebutiken

I detta avsnitt pratar jag, Jonny Rosengren, med Andreas och Carina som grundat Smilebutiken som säljer kläder till främst barn och kvinnor.

Smilebutiken startades för många år sedan men först efter att Andreas lyssnat på en inspirerande podd om e-handel bestämde de sig för att satsa på onlineförsäljningen. Den största anledningen till deras framgång är deras satsning på kundservice tillsammans med kundinteraktion. Den röda tråden i deras företagsresa är kunden i fokus.

Lyssna på avsnittet här eller där poddar finns:

Kunden i fokus

I Smilebutiken är det kunderna som bestämmer sortimentet. Ett sortiment som är framtaget ur ett kundbehov. Löpande marknadsföring sker nästan uteslutande via sociala medier där de har en stor och aktiv följarskara. Följarna är inte bara mottagare av kampanjbudskap, utan Andreas och Carinas grundidé, är att kunderna är de som bestämmer. Kunderna är därför aktivt med i beslutsfattandet när de ska lansera nya färger, modeller och plagg. Och de lyssnar verkligen på kunderna och följer deras råd. Inte konstigt att kunderna sen vill köpa produkterna! Lyssna på podden för att höra mer om deras framgångsresa och hur de arbetar aktivt med sociala medier och kundvård.

Råd till en framtida e-handlare

Andreas och Carina ger här tre stycken råd för att lyckas med en lansering av en framgångsrik e-handel:

  • Lägg inte tid på att skapa en massa saker innan du vet vad kunden vill ha. Innan du startar – prata med kunderna.
  • Fundera på kapital redan tidigt och hur du kan finansiera din resa. Det är sannolikt mer kostsamt än vad du tror.
  • Skaffa en riktigt skön säng – framgång kräver hårt arbete och effektiv sömn för att klara av det.

Hör mer om dessa råd i intervjun med grundarna till Smilebutiken.