I avsnitt 11 av E-commerce SUCCESS pratar vi mat och livsmedel på nätet – en trend som nu verkligen tagit fart. Vår värd Jonny Rosengren träffar Måns Danielsson, medgrundare och tidigare VD på Mat.se. 

Här kan du höra hela intervjun eller lyssna där poddar finns – sök efter E-commerce SUCCESS.

Hållbarhet och kundfokus

I intervjun berättar Måns om att hållbarhet och kundfokus var med redan i den tidiga idéutvecklingen av mat.se. Genom att beställa hem livsmedel till plocklagret dagen innan leverans gör att svinnet på kött, bröd och grönsaker minimeras. De tittade även tidigt på logistikflödet där de såg att samordnade transporter snabbt blir bra för miljön då privatpersoner slipper ta bilen för att handla – vilket de flesta gör även om de bor nära.

För att lyckas med satsningen var de även övertygade om att kunden måste vara i fokus. Har man fel varor och kunden inte hittar sin favorit så fungerar det inte. Varorna måste också levereras när kunden önskar med ett så tight tidsintervall som möjligt. Det är inte okej att man ska behöva ta ledigt från jobbet för att ta emot en leverans. I intervjun berättar Måns om fler saker som var viktiga för att lyckas.

Tips för att lyckas

Måns Danielsson ger även ett par stycken tips till den som vill lyckas med e-handel.

  • Säkerställ att det finns ett kundbehov. Många startar för att de själv har en behov men de undersöker inte om det finns ett reelt kundbehov hos andra.
  • Brinn för det kundbehov du har. Vill du bara tjäna pengar så kommer du sannolikt inte att lyckas, utan du måste ha en tanke på att verkligen lösa ett problem för kunden.
  • Få med dig kompetens. Alldeles för många startar utan att ha hela paletten av kompetens. Man kan IT, men inte logistik, etc.

Mer om dessa råd, kan ni höra i intervjun.

____________

Om podden

I podcasten: E-commerce SUCCESS – podden om framgångsrik e-handel, träffar vår värd, Jonny Rosengren, erfarna e-handlare som berättar om sin och sitt företags framgångsresa. Podden produceras av E-commerce Recruit.