Marknadsföring för e-handlare: kraften i en oväntad överraskning

E-handlare upplever ofta en hård konkurrens. Ett smart sätt att sticka ut är att ge bort personliga och unika giveaways. Detta gäller både för de som riktar sig mot privatkunder likväl som företag.

Marknadsföringsåtgärder är nödvändiga för att sticka ut.  Många företag kämpar dock med att utveckla effektiva koncept. De använder allmänna marknadsföringsidéer som knappast ger några betydande resultat. Målgruppen är redan van vid sådan reklam. Det är mycket mer effektivt att dra nytta av kraften i en oväntad gåva, som du kanske bifogar i kundens paket.

Marknadsföring är effektivt när den uppfattas av kunderna som äkta och genuin. För e-handel innebär detta att reklamen måste passa till branschen. Smartphone-säljare som distribuerar godis, är kanske populära, men övertygar inte om sitt eget erbjudande. Reklamartiklar är dock en bra metod. De borde komma oväntat, få verkligt mervärde och passa till kunderna. Bra alternativ är följande idéer:

– USB-stick
– Power Banks
– Skal för smartphones
– Selfie-sticks

Sådana presenter ger en annan fördel: mottagarna använder dem om och om igen. På detta sätt kommer du positivt att komma ihåg vem som gav dig gåvan.

Personliga gåvor gör skillnad

En present bör vara ett effektivt marknadsföringsverktyg men den borde inte komma bara oväntat, utan också ha ett praktiskt mervärde och passa din egen verksamhet. Till exempel kan USB-sticks eller liknande reklamartiklar enkelt förses med en personlig gravering eller en hälsning. Detta är också anledningen till att de är bättre giveaways än pappersvaror eller pennor, de är svårare att anpassa. Speciellt inom B2B-handeln är en personlig gåva känt som ett tecken på stor uppskattning.

 

Formulera rätt meddelande

Det finns olika sätt på vilka meddelanden på marknadsföringsgåvor kan anpassas. Nedan är bara några av de mest populära idéerna:

– Endast kundens namn. Det utstrålar en enkel elegans. Till exempel Microsoft förlitar sig på en sådan anpassning och har därmed gjort utmärkta upplevelser.

– Tack för samarbete, lojalitet, lojalitet etc.
– Tack för ditt köp.
– Hälsningar till ett specifikt tillfälle som födelsedag, jul etc.
– Hälsningar till en lojal kund för ett företagsjubileum.

 

Om du ger gåvor till kunder som har arbetat med dig i många år och varit väldigt lojala bör du formulera ett helt personligt meddelande. Passar inte dessa som en personifiering på själva gåvan, lägg till ett snyggt kort.

 

Den egna logotypen bör diskret synas på gåvan

Låt inte din egna logga vara det enda som syns på din giveaway. Man vill såklart att din kund ska komma ihåg direkt vem han har fått presenten från, till exempel när han plockar upp det om två år. Men: Den egna loggan bör smygas in lite diskret. Om du trycker för stort på gåvorna ses det som ”bara reklam”.

 

Slutsats: Marknadsföringsgåvor följer samma principer som personliga gåvor till en vän. Det ska kännas äkta, genuint och personligt!