COVID-19 påverkar nästan hela samhället från hälsa till ekonomi och flera näringsidkare och
marknadsförare står inför dilemmat att hur kan jag hitta en marknadskanal för att få nya kunder
med en liten eller ingen marknadsbudget.

Det korta svaret är: Lokal SEO

Visste du att personer som letar efter information kring ett företag, produkt eller tjänst på sin
mobil är 2x mer benägna att vända sig till en sökmotor jämfört med andra online och offline
källor?
Det betyder att SEO handlar om att eftersträva hur man kan besvara sökfrågor på Google och
andra sökmotorer genom att bygga relevant och informativt innehåll som besvarar en sökterm.
Därför tog vi fram en guide för att ge dig kunskapen och metoderna för att ditt företag ska synas
på Google.

Vad är lokal SEO

Lokal SEO är de aktiviteter som har som mål att öka din synlighet online för sökningar med lokal
förankring på Google och andra sökmotorer. Enkelt uttryckt handlar det om att öka chansen att
synas för platsspecifika sökningar och därmed leda trafik och försäljning.

Låt oss titta på ett exempel
Här är sökresultatet för “hemkörning nära mig” på Google

Om vi observerar sökresultatet för “hemkörning nära mig” ser vi att sökresultat är uppdelat i tre
huvudkategorier.

1. Sök-och katalogtjänster
2. Google “snack pack” / Local 3 pack
3. Organiskt resultat

I den här artikeln kommer vi att visa er hur ni kan få ert företag att synas på Google “snack
pack” och i det organiska sökresultatet.

Men först behöver vi säkerställa att lokal SEO är värdefullt för din verksamhet.

Lokal SEO statistik för 2020
Om du fortfarande är osäker på värdet av lokal SEO har vi samlat in statistik nedan. Visste du
att över 60 procent av den svenska befolkningen använder Google dagligen för att söka
information, få svar på frågor och för att jämföra olika tjänster och produkter.

● 72% av konsumenter som gör en lokal sökning besöker en butik inom 5 kilometer från
sin nuvarande plats.
● 61% av mobilanvändarna är mer benägna att kontakta ett lokalt företag om de har en
mobilvänlig webbplats.
● 88% av alla konsumenter litar på en online recension lika mycket som en personlig
rekommendation!
● 86% av människor som letar efter en plats för ett företag använder Google Maps.
● 78% av platsbaserade mobilsökningar resulterar i ett offline-köp.
● 18% av platsbaserade mobilsökningar resulterar i en försäljning inom en dag.

Nu när vi förstår värdet av SEO är nästa steg att förstå hur vi kan arbeta med lokal SEO

Steg 1. Google My Business

När man arbetar med lokal SEO så är Google My Business en hygienfaktor. Vi förespråkar att
man arbetar frekvent med Google My Business men det är inget krav! Det viktigaste är att du
skapar ett konto för ditt företag.
Så här lägger du till ditt företag på GMB
Registrera och verifiera ditt företag på Google My Business för att förbättra din
synlighet på Google. GMB är helt kostnadsfritt och allt ni behöver göra är att lägga till
eran information om ert företag. Tänk på att det kan ta upp till 14-dagar innan ditt företag
är verifierat på Google så vi rekommenderar att du lägger till eller gör anspråk på dina
företagsuppgifter redan idag.

Förbättra er synlighet på Google genom att lägga till foton, öppettider och en kort
beskrivning om ert företag. Google kan avkorta efter 250 tecken så försök att hålla
beskrivning kort och relevant.
Här är ett exempel på hur vår GMB listning ser ut på Google

 

 

Steg 2. Sökordsanalys

För att vara effektiv i sin sökoptimering behöver man göra en sökordsanalys. Analysen syftar till
att hitta söktermer som potentiella kunder använder på Google för att sedan optimera sin
hemsida så att ditt företag syns när någon söker på dessa termer.

Låt oss säga att vi gör en sökordsanalys för en Italiensk restaurang

Brainstorma vilka söktermer du vill ranka på i sökresultatet på Google. Relevanta
sökord kan till exempel vara italiensk nära mig och italiensk mat hemkörning. Försök
tänk på vilka termer som dina potentiella kan tänkas använda på Google

Slå ihop service område med dina söktermer ponera att din restaurang ligger i
Göteborg och du vill ranka för sökord med lokal förankring då hade relevanta sökfraser
kunnat vara italiensk mat i Göteborg eller Italienska restauranger i Göteborg .

Ange ditt primära sökord i Google Autocomplete och observera vilka föreslagna
sökord som visas i Google. Det är mycket möjligt att du kan hitta söktermer som du inte
själv har tänkt på.

Google Autocomplete för ” italiensk mat i göteborg

●Vilka sökord rankar dina konkurrenter på använd Ahrefs, SemRush eller liknande för
att se vilka sökord som genererar trafik till dina konkurrenter. Notera vilka sökord som är
relevanta för dig.

● Prioritera dina sökord efter sökvolym, konkurrens och relevans använd ett
SEO-verktyg för att prioritera vilka sökord du ska fokusera på. Om du inte har ett
SEO-verktyg rekommenderar vi det här grattis verktyget.

Steg 3. On-page

Då SEO inte är en exakt vetenskap och på grund av avsaknaden av allmänna sanningar och
antalet olika teorier som florerar kring sökordsoptimering kan man lätt bli överväldigad när det
kommer till on-page SEO. Men i det här stycket kommer vi att lära dig allt om on-page
optimering för din lokala verksamhet.

3.1 landningssidor
Börja med att skapa landningssidor för era (serviceområden + söktermer) som vi tog fram
under steg 2 . Om du till exempel driver en italiensk restaurang i tre olika städer i Sverige kan
det vara bra att skapa en landningssida per serviceområde i följande struktur.

● serviceområde/stad
● serviceområde/stad
● serviceområde/stad

Det är bättre att skapa ett antal få relevanta sidor istället för många irrelevanta sidor. Tänk på att
du framförallt vill synas för människor som befinner sig nära ditt företag.
Efter du har skapat dina olika landningssidor är det dags att börja optimera din hemsida för sök!

3.2 Optimering
Börja med att lägga till ditt primära sökord i:

● H1:an spelar stor roll när det kommer till placering på sökmotorer. Tänk på att använda
en rubrik som beskriver innehållet men också uppmuntrar en besökare att läsa vidare.

● Meta titel är titeln som syns när du söker på Google. Titeln är en av de viktigaste
rankingfaktorer. Tänk på att använda ditt nyckelord i början av meta titeln och att inte
använda mer än 60 tecken.

● Meta beskrivningen syns precis som titeln också Google men är mer en underrubrik
som beskriver innehållet på sidan. En bra meta beskrivning ska vara informerande,
relevant och ge ett incitament till att klicka till hemsidan.

● URL använd nyckelordet i URL:en och undvik speciella tecken. Tänk att URL:en ska
förklara vad sidan handlar om.

● Brödtext skriv om din tjänst eller produkt och använd dina sökord på ett naturligt sätt.
Tips! Kolla hur mycket text dina konkurrenter skrivit och skriv lika mycket eller mer.

Steg 4. NAP

NAP står för namn, adress och telefonnummer och enligt moz är det en av de viktigaste
ranking faktorerna för lokal SEO. Det betyder att företag behöver se till att befintliga uppgifter är
korrekta och konsekventa över internet. Felaktig information i NAP kan leda till mindre trafik från
sökmotorer och dålig användarupplevelse.

● Se till att ditt namn, adress och telefonnummer finns på alla dina sidor på din webbplats.
● Verifiera att du har samma information på ditt Google My Business-konto
● Använd site-sökning i Google för att hitta potentiellt felaktiga NAP benämningar online.
○ Skriv in följande i sökrutan på Google (site:exempel.com “mitt företag”)
● Se över om ni kan registrera era uppgifter på andra relevanta hemsidor inom er nisch.

För en italiensk restaurang är det till exempel relevant att registrera sitt företag på
tripadvisor .

Steg 5. Rekommendationer

Google premier företag med positiva rekommendationer över andra webbsidor på internet. Det
betyder att du behöver basera din strategi utefter hur ni kan samla in rekommendationer från
era befintliga och nya kunder.

Kom ihåg att 88% av alla konsumenter litar på en online recension lika mycket som en
personlig rekommendation!
Fråga det enklaste sättet att få en recension är att fråga dina befintliga kunder att lämna
en recension om ditt företag online. Kom ihåg att dina återkommande kunder redan visat
uppskattning för den tjänst eller produkt du erbjuder.

Uppmuntra nya kunder att lämna ett omdöme online genom att erbjuda ett typ av
incitament i form av enkelhet via olika online verktyg .

Svara på alla kundrecensioner och avsätt tid varje dag eller vecka beroende på antalet
kommentarer du samlar in. Tänk på att svara utförligt på positiva och negativa
kommentarer.

Steg 6. Länkar

Som du säkert redan vet är länkar en viktig ranking faktor för SEO men om du följer våra
rekommendationer i steg 4 kommer du att få en handfull olika länkar till din hemsida.

Men låt oss kolla på två olika sätt hur ni kan bygga en stark länk profil

 

6.1 innehåll

Skapa lokala guider eller inlägg som är relevant för din målgrupp. Tänk på att vara
genuin och dela bara innehåll som du tror kan vara värdefullt. Om du har en italiensk
restaurang kan du till exempel skriva en guide om “göra egen pasta” eller “den
optimala tomatsåsen”.
Dela dina artiklar med ditt nätverk när du har skapat bra och engagerande innehåll
handlar det om att marknadsföra och dela det med ditt nätverk. Är ditt innehåll relevant
och förklarande är det en stor sannolikhet att andra kommer nämna det på internet och
använda en länk till din hemsida

6.2 Gästblogg

Att gästblogga är ett effektivt sätt att bygga kvalitativa länkar och exponering för ditt företag.
Tänk på att lokal SEO 2020 handlar mer om kvalitet än kvantitet och du borde endast skriva
inlägg på webbsidor som potentiell kan driva trafik till din hemsida.

Det betyder att du främst ska leta efter

● Lokala bloggar
● Industrispecifika bloggar

Ett enkelt sätt att hitta lokala bloggar är att googla på:

● [område] “gästblogg”
● [område] “skriv för oss”

Google sökresultat för ( Göteborg “skriv för oss”)

Sammanfattningsvis
Vi hoppas att den här artikel har lärt dig mer om lokal SEO och att du kan använda den här
kunskapen för att driva mer trafik till ditt företag redan idag. Om ni behöver hjälp med lokal SEO
eller SEO i allmänhet kan du kontakta mig på jonatan@estpopulo.com