Arash Gilan och Nic Staeger, två veteraner inom svensk e-handel och digital marknadsföring, har skrivit boken En djävel på e-handel som riktar sig till såväl noviser som till dig med mer erfarenhet. Och det visade sig stämma väl – jag har arbetat med försäljning online sedan den första e-handelsvågen i slutet av 1990-talet och det fanns mycket matnyttigt i boken, som jag kan ta med mig in i mitt dagliga arbete.

Bakgrunden till boken förklarar författarna direkt på första sidan: ”Vi har velat skriva boken som inte skrivits men behöver skrivas om e-handel. Vad det är och inte är, hur man kan göra och vad man inte ska göra, vad de allra bästa gör – de som lyckas med att skala sin verksamhet – samt varför detta är så ofantligt viktigt för varje ledare att förstå.”

Bokens innehåll

En djävel på e-handel innehåller nio delar, allt från de inledande kapitlen om grundläggande principer kring organisation, ledarskap och varumärke till mer handfasta delar om hur du bygger och utvecklar din e-handel, som kundresan, prissättning och digital marknadsföring.

Plus att författarna även intervjuat ett antal tunga e-handelsprofiler för ytterligare perspektiv inom olika områden: Rickard Lyko om ledarskap, Bank Bergström om kundupplevelsen, Susanne Holmström om prissättning och lagerhållning, Christina Ericsson om sortimentsutveckling och Pär Svärdson om tillväxt.

Dessa profiler bjuder även på sina bästa tips om hur du blir riktigt vass (eller en djävel) på e-handel. Som Susanne Holmström, VD på NetOnNet: ”Se inte ’köpet’ som ett avslut utan istället som starten på en relation. Kunder och insikter är det mest värdefulla man har som e-handlare.”

Vad är e-handel?

Det är också intressant hur Arash Gilan och Nic Staeger definierar e-handel: ”…för oss handlar e-handel om att handla, köpa och sälja produkter eller tjänster digitalt. Alla som gör det definierar vi som e-handlare.”

Jag kan bara hålla med: begreppet e-handel innefattar så mycket mer idag än i branschens linda, då det i princip endast handlade om fysiska produkter som såldes av ett företag till en slutkonsument. Nu kan du digitalt beställa tjänster som ett abonnemang eller en ny försäkring lika självklart som fysiska produkter och du kan köpa en produkt från en privatperson, en återförsäljare, direkt från tillverkaren eller på en marknadsplats.

E-handeln har helt enkelt vuxit till dig och blivit mer mångfacetterad och mer specialiserad och bläddrar man igenom platsannonser inom e-handeln idag är det mest specialiserade roller som efterfrågas, som E-commerce Analyst, E-commerce Conversion Manager och E-commerce Digital Marketing Manager. Vilket speglar hur stor, specialiserad – och spännande – e-handelsbranschen blivit sedan starten för mer än tjugo år sedan.

Hur bra är boken?

En djävel på e-handel är en riktigt bra och riktigt användbar bok, som alla som är intresserade av eller arbetar med e-handel borde läsa. Visst, det finns säkert delar som du redan kan en hel del om, men bokens upplägg där såväl grundläggande principer som väldigt handfasta råd blandas på ett välskrivet och lättläst sätt – och där du som läsare kan få en bra helhetsbild av vad som krävs för att lyckas med din e-handel – gör att det är en bok som ingen i branschen bör missa.

Finns det då inget som kunde göras bättre eller något som saknas? Det finns det ju alltid och en sak som jag tycker är synd är att boken inte kommer ut som ljudbok samtidigt som tryckt bok. För vissa fackböcker kan det vara svårt att få fram en riktigt bra ljudbok, till exempel om det finns mycket grafer och illustrationer, men så är inte fallet med En djävel till e-handel. Så jag hoppas det över tid även kommer en ljudboksversion.

Det som jag eventuellt tycker saknas i boken är några sidor om Google, helt enkelt om SEO och SEM som ju är oerhört viktiga delar för i princip alla e-handlare. Nu får du som läsare tips på annan litteratur i ämnet, men när Pinterest i boken får fyra sidor och TikTok fem sidor hade jag uppskattat några sidor om Google också – även om det finns utmärkt annan läsning i ämnet.

Men, vad blir då omdömet?
Det kan inte bli annat än högsta betyg: det är helt enkelt en djävel till bok och betyget blir 5 av 5.

Fler böcker om e-handel:
Amazonkoden (2022) – Bokus
E-handel för alla (2024) – Bokus (läs mer kring denna bok om e-handel som utkommer 1 mars 2024)
Resan till hållbar e-handel (2020) – Bokus