Nyemission

Nyemission – ett effektivt sätt att skala upp din e-handel

En nyemission av aktier är ett effektivt sätt att ta in nytt kapital till bolaget, för att möjliggöra tillväxt. Men hur kan nyemissioner användas för att skala upp en e-handel?

Vill du ta din e-handel till nästa nivå? Kanske vill du öka försäljningen, eller kanske vill du öka bolagets värde inför en försäljning av företaget. Oavsett vilket finns flera metoder för att skala upp din e-handel. Exempelvis kan du optimera lagerkapaciteten, anställda mer personal eller investera mer i marknadsföring.

Att finansiera nya satsningar ställer ofta stora krav på kapital – kapital som kanske inte finns i verksamheten i dag. För att ta in tillväxtkapital kan en nyemission av aktier vara en god idé.

Ska ert bolag genomföra en nyemission? Då är det en fördel att ta hjälp av en expert. Företagsmäklaren I Am Growth hjälper ert bolag att utforma rätt strategi och rätt budskap, för ett så effektivt resultat som möjligt.

Vad är en nyemission av aktier?

En nyemission betyder att ni ger ut nya aktier i företaget. Erbjudandet skickas ut till allmänheten, vilket betyder att vem som helst kan teckna aktier i bolaget. Ett annat alternativ är en så kallad företrädesemission. I detta fall ges befintliga aktieägare företräde till erbjudandet.

Hur gör man för att emittera aktier?

Det finns tydliga ramar och regler för hur processen ska gå till när man emitterar aktier. Först och främst måste styrelsen besluta om en emission. Därefter ska bolagsstämman ta ställning till styrelsens förslag, och antingen godkänna eller avslå det.

I detta steg bestäms även detaljerna för emissionen. Exempelvis ska man fastställa teckningskursen, hur mycket en aktie ska kosta, och teckningsperioden, under vilken tidsperiod det är möjligt att teckna nya aktier.

När alla detaljer är bestämda skickas information om emissionen ut till allmänheten. Här återfinns bland annat detaljerna om emissionen, och ofta även information om bolaget och vad kapitalet ska användas till.

När teckningsperioden sedan börjar kan intressenterna välja att delta i emissionen genom att teckna aktier. Efter periodens slut måste bolaget registrera kapitalökningen hos Bolagsverket, senast sex månader efter att man beslutade om att genomföra emissionen. När registreringen är klar anses aktiekapitalet ha ökat.

Utspädning av aktier

Vid nyemissioner uppstår vad som kallas för utspädning. Detta innebär att värdet av varje aktie minskar efter att emissionen genomförts, då man gett ut nya aktier och fått in fler aktieägare. För att befintliga aktieägare ska behålla sin ägarandel krävs alltså att de själva tar det av erbjudandet.

Ett sätt att förhindra utspädning är att i stället genomföra en företrädesemission. Eftersom de befintliga aktieägarna har företräde att teckna aktierna i en sådan emission, är utspädning och ägarspridning inte risker man behöver ta hänsyn till.

I en företrädesemission tilldelas befintliga aktieägare teckningsrätter. Den som inte vill delta i emissionen har möjlighet att sälja sina teckningsrätter, antingen alla eller bara några av dem. Den som säljer sina teckningsrätter, eller väljer att inte utnyttja dem, riskerar dock att få sina aktier utspädda.

Så lockar ni investerare till er emission

Anledningen till att nyemissioner lockar till sig nya investerare beror mycket på att aktierna vanligtvis erbjuds till en lägre kurs än dess aktuella marknadsvärde. Man kan alltså säga att man ”rear ut” aktierna.

För ett lyckat resultat krävs dock mer än ett bra pris, ni behöver också vinna investerarnas förtroende. En investerare kommer, i regel, närma sig en emission med kritiska ögon. Investeraren kommer ställa flera frågor som denne vill ha svar på, om såväl erbjudandet som bolaget. Därför är det viktigt att ni som bolag kan bistå med svaren.

I informationen som skickas ut bör ni vara tydliga med vad kapitalet ska användas till och vilka möjligheter erbjudandet innebär för investeraren. Se även till att ge information om bolaget, dess resultat, historik och struktur.

Är nyemission bra eller dåligt för e-handlare?

Så till den slutgiltiga frågan: Är en nyemission bra eller dåligt för dig som e-handlare? Här finns faktiskt inget objektivt svar. Det hela beror på ert bolags situation. Med det sagt finns vissa situationer där nyemissioner kan passa bättre och mindre bra.

Nyemissioner med en relativt hög teckningskurs där kapitalet ska användas till att finansiera nya investeringar, i syfte att skala upp din e-handel, tenderar att vara populära hos investerare.

Om kapitalet däremot ska användas till att ”rädda” företaget ur en tid av lägre intäkter tenderar investerare att dra öronen åt sig. Anledningen är helt enkelt att möjligheten till avkastning på investeringen anses vara mindre i dessa fall.

Viktigt att poängtera är dock att det inte finns något generellt svar på frågan. Huruvida nyemissioner är en bra lösning eller inte kan skilja sig åt från situation till situation. Därav är det viktigt att ta hänsyn till just ert företags förutsättningar när ni ska bestämma hur ni ska ta in det kapital som krävs för att skala upp e-handeln.