SEO e-handel

Grundläggande tips för att ranka din e-handel i sökmotorerna

Att handla på nätet blir onekligen allt mer populärt, vilket också har lett till att antalet e-handlare har ökat. Med fler aktörer på nätet ökar även därmed konkurrensen i sökmotorerna och det blir allt svårare att ta sig till toppen – om du inte vet hur du ska optimera din e-handel för att ranka bättre, vill säga!

 

Varför bör man satsa på Google?

Trots att de flesta är medvetna om hur pass det är att synas i sökmotorernas topp idag, tänkte jag börja med att reda ut det mest grundläggande – varför man bör satsa på Google och SEO överhuvudtaget!

För detta finns såklart en hel uppsjö av argument, men personligen tycker jag att E-barometerns senaste årsrapport var ganska tydlig. I denna uppgav nämligen 73% av de tillfrågade att Google är deras viktigaste källa inför ett köp på nätet. Något som gör dem till den näst viktigaste informationskällan följt efter butiken/varumärkets egna hemsida.

statistik e-barometern

Man följer även upp detta med att säga att en webbutik som hamnar högt upp i en sökning relaterade till en viss produktkategori eller vara sannolikt upplevs som en markör för trovärdighet. Som du märker fortsätter Google att vara en utav de viktigaste kanalerna för de e-handlare som vill attrahera nya kunder. Men hur kan man då förbättra sin närvaro i sökmotorerna?

 

5 tips för bättre närvaro i sökmotorerna 

Att arbeta med sökmotoroptimering är ett långsiktigt arbete som kräver både tid, energi och stort engagemang från dig eller den byrå/konsult du anlitat. För att förbättra sin närvaro gäller det att optimera fler rankningsfaktorer än konkurrenterna, vilket innebär att det inte hjälper med enstaka insatser.

Med det sagt så delar jag nedan med mig utav 5 SEO-tips som hjälper dig på vägen: 

Optimera dina kategorisidor 

Som du kanske är medveten om har alla webbplatser en så kallad ”kraft” som avgörs av antalet och kvalitén på externa länkar. Ifall du har en optimerad länk- och menystruktur som är hierarkisk, fördelas även kraften enligt samma mönster:

Bra url struktur
Credit: sliteshare.net

Något som betyder att startsidan är den starkaste sidan följt av kategorisidor, eventuella underkategorier, samt produktsidor. Då kategorisidorna är på andra plats i hierarkin betyder det således att dem är väldigt starka, vilket innebär att de också löper en stor möjlighet att få bra positioner i Google och andra sökmotorer. Detta förutsätter dock att du optimerar dem på bästa sätt!

Det finns ett uttryck inom SEO-världen som lyder ”content is king”, vilket jag tycker stämmer bra. Innehåll blir nämligen en allt viktigare faktor för att tilltala såväl användare som sökmotorer. Du kanske förstår vart jag vill komma – ett bra sätt att optimera dina kategorisidor är att komplettera dem med innehåll!

Texten ska självklart knyta an till din kategori och dess nyckelord. Använd även gärna relaterade sökord och dem produkter du säljer i texten för att få ännu bättre effekt.

Här kan du exempelvis se hur Partykungen utnyttjar deras kategorisidor på bästa sätt:

optimerad kategorisida

Optimera dina produktsidor

Trots att produktsidorna ligger längst ner i webbplatshierarkin innebär det inte att de är helt uträknade, utan snarare tvärtom – de kan vara en riktig guldgruva som tar dig till sökmotorernas topp!

Anledningen till detta är att de allra flesta använder sig utav de produktbeskrivningar som tillhandahålls av leverantörerna, vilket leder till så kallat duplicerat innehåll. Något som är negativt för din närvaro i sökmotorerna. Skriver du däremot unika produktbeskrivningar slipper du detta och med stor sannolikhet kommer du också att kunna se dina placeringar förbättras.

Glöm inte att göra 301-redirects

Många e-handlare uppdaterar ständigt sitt sortiment, vilket innebär att gamla produktsidor tas bort. Något som i sin tur leder till att en så kallad 404-sida skapas. De besökare som kommer in på en sådan sida möts alltså utav något som bäst skulle kunna beskrivas som en återvändsgränd, vilket i värsta fall kan leda till att de lämnar din sajt till förmån för en konkurrent.

404-sida
Credit: webbdo.se

Genom att istället göra en omdirigering, en så kallad 301-redirect, till en likvärdig produkt är chansen större att de inte lämnar. En annan fördel med att göra en omdirigering är att eventuell kraft från den borttagna sidan förs över till den nya.

Implementera en blogg

Även om du kan arbeta med innehåll på din start-, kategori- och produktsida så är dem något begränsade. För att kunna arbeta med innehåll på bästa sätt rekommenderar jag starkt att ni implementerar en blogg, vilken ger er möjligheten att attackera fler och längre sökord, så kallade ”long tail keywords”.

Fortfarande inte övertygad? Här kommer lite statistik: 

Det räcker dock inte med att bara implementera en blogg och börja spotta ur sig artiklar till höger och vänster. Det viktigaste är att skapa engagerande innehåll som är baserat på en grundlig sökordsanalys.

Här kommer några tips på hur du kan skapa bra innehåll till din blogg:

  • Var konsekvent och publicera högkvalitativt innehåll som intervjuer, köpguider, inspirationsinlägg, intressanta fakta, samt andra inlägg som är relaterade till nuvarande trender.
  • Fråga ifall inflytelserika personer inom din bransch har möjlighet att skriva en gästartikel eller också ställa upp på en intervju.
  • Skapa originellt innehåll som är både engagerande och användbart för besökarna.
  • Tillåt besökarna att lämna kommentarer, detta skapar engagemang!
  • Skapa klickvänliga titlar.
  • Lägg till knappar som gör det enkelt för besökarna att dela dina blogginlägg på sociala medier.
  • Använd dig utav bilder.

Optimera din laddningstid

Efter införandet av RankBrain har användarupplevelse blivit en allt viktigare rankningsfaktor för Google. Studier har visat att för varje extra sekund din hemsida laddar ökar risken för att besökaren lämnar och går till en konkurrent, vilket också kan påverka dina positioner i sökmotorerna negativt.Page Speed undersökningOptimerar du däremot din webbplats för att göra den så snabb som möjligt, har du däremot möjlighet att förbättra såväl konverteringsgraden som dina positioner. För att lära dig mer om hur du kan göra detta rekommenderar jag dig att läsa artiklarna 5 sätt att förbättra din webbplats laddningstid och 3 vanliga problem som slöar ner din e-butik.

Summering

För att förbättra din närvaro i sökmotorerna krävs det som sagt ett långsiktigt och löpande arbete för att optimera fler rankningsfaktorer än konkurrenterna. Genom att följa ovanstående tips är du på god väg och du kommer med stor sannolikhet att märka av positiva positionsförändringar!