Vad är viktigt att satsa på inom SEO under 2021? Är det mycket nytt eller är det lika viktigt – eller viktigare än någonsin – att förstå och besvara det användarna är ute efter genom att erbjuda välstrukturerat och relevant innehåll?

Jag skulle nog säga att det är precis så det är: ligg nära dina användare och kunder och besvara deras frågor och erbjud rätt information eller rätt produkt vid rätt tillfälle. Då har du kommit långt med din SEO inför 2021.

Det som är helt nytt för Sverige och som kan påverka SERP:en (resultatsidan på Google) under 2021 är att Amazon till slut lanserade i Sverige i slutet av oktober 2020. För när Amazon börjar smyga sig in i de lokala sökresultaten placerar de sig ofta högt och tränger därmed ut lokala aktörer som rankar bra idag. Där är vi inte än, men det kommer gå åt det hållet under 2021.

SEO-guide 2021 – så gör du steg-för-steg för att lyckas

Hur om helst: vi har sammanställt en SEO-guide för 2021 så att du ska kunna prioritera rätt och lyckas på Google under det nya året!

För dig som är ny på området är SEO är en engelsk förkortning för Search Engine Optimization, som på svenska översätts till sökmotoroptimering eller sökoptimering och handlar om hur du på bästa sätt kan nyttja dina möjligheter att hamna så högt upp bland söktjänsternas förtjänade, ej köpta – även kallade organiska – träffar som möjligt och därmed löpande och utan kostnad få ny trafik och nya kunder. Helt enkelt vilket innehåll du ska satsa på och hur du ska strukturera och presentera detta innehåll för att lyckas på Google och därmed få mer synlighet och mer trafik.

Varför är SEO viktigt?

Uppsidan om du lyckas med SEO är enorm: om Google finner din sida relevant och visar den högt upp i sökresultatet när någon söker på ord och fraser som är relevanta för det du säljer, kommer du få ny trafik och nya kunder helt utan kostnad och sannolikt över lång tid – till skillnad mot köpta resultat (Google Ads) där trafiken sinar så fort du slutar att köpa annonsplats.

För även om Google ändrar sitt sätt att prioritera och sortera träffar i sina träfflistor så är dessa förändringar inte något som ändras snabbt på ett övergripande sätt, trots att Google gör mindre uppdateringar flera gånger per dag, medan det är precis tvärtom med Googles köpta träffar – dessa köpta träffar slutar visas så fort du stänger av dina annonsköp, eller om du drar ned budgivningen och visar att du inte längre är beredd att betala lika mycket för ett klick från dessa träffar.

SEO-träffarna, de organiska resultaten som du inte betalat för, har den tydliga fördelen att det inte finns någon av- eller på-knapp. De visas löpande, så länge Google bedömer att din sajt eller din butik tillhör de mest relevanta träffarna.

Vad ska du 2021 göra för att lyckas med SEO?

Hur jobbar du bäst med relevant och uppskattat innehåll och struktur och teknik för att löpande erhålla organisk trafik från Google – och därmed också från andra sökmotorer som Bing (som i Sverige, enligt Statista, står för drygt 3 % av alla sökningar via en sökmotor)?

Innehållet och strukturen på din webbplats eller webbutik ska göra det tydligt för såväl dina besökare som för sökmotorn vad varje sida handlar om och hur man enkelt tar sig vidare för att till exempel läsa mer eller ta sig till en annan del av sajten. I klartext: du bygger din sajt eller butik för dina besökare. Google är en av dessa besökare och dessutom den enskilt viktigaste av dem. Så om du ser Google som din viktigaste besökare utan att för den skull glömma alla de andra, är du på rätt spår.

Så hur kan du planera din SEO-optimering 2021?

Vi har sammanställt en SEO-guide med de 10 viktigaste SEO-tipsen 2021 för att lyckas få mer trafik till din webbplats från Google.

SEO-guide, dina 10 bästa SEO-tips inför 2021

Vi börjar med två tekniska punkter, och det är värt att investera i teknisk SEO under 2021, framför allt kring din sidas hastighet. Sedan följer åtta punkter som handlar mer om ditt innehåll, hur du strukturerar det och hur du sedan också kan attrahera länkar – och även se till att du länkar på ett bra sätt inom din egen webbplats (internlänkning).

1. Se till att din sajt eller webbutik är mobilvänlig och är snabb att ladda.

Snabb och mobilvänlig är minst lika viktigt nu som tidigare år och om du är osäker på om din sajt eller din butik är mobilvänlig, vilket är ett givet krav idag, så kan du testa den med Googles verktyg Mobile-Friendly Test. Om din hemsida eller din webbutik är snabb spelar också stor roll när Google ska ranka din sida i sina träfflistor och dessutom är en snabb sida bra för dina användare. Testa din sida med Googles verktyg PageSpeed Insights.

2. Se till att din sajt eller webbutik är säker och använder https.

Användandet av ett https-certifikat gör det svårare för någon extern part att komma över information som överförs mellan dig och till exempel en webbutik. Google varnar även i sin webbläsare Chrome för webbplatser som inte använder sig av https. Så har du inte ordnat detta än: gör det nu. Enligt W3Techs använder 68.8 % av alla webbplatser https i december 2020.

Sen kommer vi till åtta punkter som handlar mer om innehållet på din webbplats och 2021 är året då du bör tänka verkligt holistiskt och många kanaler kring innehåll: ta löpande fram text, bild och video av högsta kvalitet.

3. Skriv riktigt bra texter till alla produktsidor och innehållssidor.

Man brukar skilja mellan produktsidor och innehållssidor, där en produkttext normalt är betydligt kortare än en innehållstext, som kan få sväva ut och ta mer utrymme. Se till att ta fram unika och relevanta produktsidor, Google gillar inte så kallat duplicerat innehåll utan premierar unika bilder och unika och engagerande texter.

Se även till att komplettera med inspirerande, guidande och utbildande innehåll (innehållssidor om till exempel hur du använder eller tar hand om produkter, som detta exempel hos Naturmagasinet) som kan få ta mer plats och vara längre än en vanlig produkttext och som ger dina besökare en anledning att komma tillbaka oftare och stanna längre på din sida.

4. Skriv en bra och klickvänlig titel för varje sida.

Sidans titel brukar anses vara det absolut viktigaste att satsa på för att lyckas med din sökmotoroptimering och det blir bara viktigare och viktigare när du även konkurrerar med Googles egna 0-träffar: en riktigt bra titel kan göra att det blir din träff som användarna väljer att klicka sig vidare till. Tänk på att titeln både ska beskriva sidan och dess innehåll – utan att konkurrera med andra sidor på din sajt – och ge besökaren en anledning och lust att klicka vidare (en så kallad call-to-action). För du vill ju inte bara ranka bra, du vill ju även ha klick (trafik) till din sida.

5. Skriv en bra och säljande metabeskrivning för alla sidor.

Utnyttja möjligheten att skriva unika metabeskrivningar för alla dina sidor, det kommer öka antalet besökare som väljer att klicka sig vidare till just din sida och precis som med en bra och säljande titel så blir detta bara viktigare när konkurrensen för exponering på Googles resultatsida hela tiden ökar.

6. Sätt bra och tydliga rubriker på alla sidor.

På din sajt har du också ett antal rubriker. Börja med att fokusera på H1:an (huvudrubriken) på alla dina sidor – det kan påverka såväl din ranking i Google som tydligheten för dina besökare när de kommer in på din webbplats.

7. Använd bra och optimerade bilder som du har rätt att använda.

Bilder har blivit allt viktigare för att lyckas inom SEO, vilket beror på en hel del olika saker: Google och andra sökmotorer uppfattar bilder som en naturlig del av en webbsida och som en viktig komponent för användaren, och gör därför sitt bästa för att tyda bilderna, och har du bra bilder på din sajt har du dessutom större chans att dyka upp i det som kallas bildsök – det vill säga när något söker specifikt efter ”Bilder” på Google och Bing.

Google Bilder

8. Gå igenom alla länkar du har idag.

Innehåll och länkar har sedan starten varit de viktigaste parametrarna för att ranka bra och komma högt upp i söktjänsternas träfflistor och innehåll i textform och länkar är egentligen det enda som Googles spindlar (web crawlers) ”ser” och kan avkoda fullt ut.

9. Arbeta löpande med att få nya, relevanta länkar.

Se till att få nya länkar genom att bjuda på relevant och länkvänligt innehåll på din webbplats och genom att aktivt jobba med till exempel outreach. Se även till att löpande uppdatera dina gamla sidor och ditt innehåll, så du alltid har uppdaterat innehåll och ett högt värde för besökarna – det kommer över tid bygga din position som auktoritet inom ditt område, vilket också kommer generera fler länkar.

10. Peka löpande om gamla sidor och felsidor och gör 301 redirects.

Här finns det massor av SEO-guld att gräva! Genom att löpande peka om exempelvis sidor som resulterat i felsidor (så kallade 404-sidor), gamla kampanjsidor och sidor med produkter som utgått ur sortimentet, kan du få såväl ökad trafik som ökad länkkraft. Ju större och äldre webbsida, desto mer kraft brukar det finnas att hämta här, då sidan ofta genomgått ett antal förändringar genom åren och gamla länkar och sidor lätt glöms bort.

Jag har personligen sett riktigt stora effekter av en genomgripande arbete att länka gamla sidor rätt, så missa inte denna möjlighet som du dessutom helt styr över själv till skillnad från arbetet med att få nya externa länkar som är både ett längre och ett löpande arbete – som förvisso också är oerhört viktigt.

Till sist två mer framåtriktade punkter att tänka på inför det nya året.

Håll dig uppdaterad kring det senaste inom SEO.

Oavsett om du är nybörjare eller professionell är det viktigt att du löpande håller dig uppdaterad om de senaste SEO-uppdateringarna och vad de betyder för din webbplats. Det finns många bra nyhetssajter kring SEO och du kan även följa SEO-utvecklingen här på Ehandelstips.se.

Bra webbplatser om SEO är till exempel Moz blogg, Search Engine Land, Neil Patel, Search Engine Journal och Yoast blogg.

Svenska sajter att följa är exempelvis Brath, Sökmotorkonsult (Pineberry) och TopDog.

Läs mer om kurser och utbildningar i SEO (böcker, poddar, YouTube-kanaler, kurser och utbildningar).

Zero-Click Searches ökar snabbt (träffar som inte resulterar i ett klick).

Enligt SparkToro är drygt 50 % av alla sökningar på Google i USA så kallad zero-click searches där den som besöker Google får sitt svar direkt – utan att behöva gå vidare till en annan webbsida.

Så även om Google är den viktigaste trafikkällan för de flesta de flesta sajter idag, så behåller Google (i USA) drygt hälften av alla sökningar på sin egen sida eller på andra sidor som de kontrollerar, vilket är en stor skillnad mot vad Google en gång var: en plats för att hitta relevanta webbsidor, som du sedan kunde besöka för att få mer information.

Vad innebär det för dig och för ditt SEO-arbete? Det innebär egentligen två saker:

1. Det blir tuffare och tuffare att lyckas med SEO och inte minst med att även få med trafiken till din egen webbplats, så punkt 1-10 i den här SEO-guiden är viktigare än någonsin – framför allt de element hos Google som du kan påverka, det vill säga titel och metabeskrivning.

2. För att även synas på zero-click searches behöver du aktivt jobba med att besvara verkliga frågor från användarna, som de letar svar på hos Google. Helt enkelt frågor av typen “Vad är?”, “Vad betyder?”, “Vad kostar?”, “Vad händer?”,  “Hur fungerar?” och “Hur många?” etc.

Lyckas du bra med denna typ av innehåll kan du såväl ta plats bland dessa 0-träffar som över tid lyckas med röstsök – voice search – som också handlar mycket om att besvara konkreta användarfrågor på ett naturligt och flytande sätt – som i en konversation där digitala assistenter kan ge ett svar tillbaka baserat på din strukturerade data.

Ett exempel på ett företag som lyckas bra med en träff på en fråga är Lloyds Apotek som just nu har en 0-träff för frågan “Vad är högt blodtryck?” och Akademiska Sjukhuset i Uppsala som svarar på frågan “Vad är hallux valgus?”.

Under 0-träffen kan du som söker på Google läsa mer om så kallade featured snippets (utvalda utdrag på svenska) och hur de fungerar. Här kan du även läsa mer om andra typer av search result features som du kan jobba med för att få mer plats på Googles träfflista, ibland kan denna exponering ske automatiskt men ofta behöver du strukturera din data på din sida på ett sätt som Google sedan kan använda och presentera hos sig.

Lycka till med ditt SEO-arbete under 2021!

 

För dig som vill börja från grunden finns det här en checklista för SEO som kan vara användbar när du går igenom dessa grunder för att skapa en solid bottenplatta för din webbplats.

Denna artikel är delvis baserad på artikelförfattarens bok om content marketing och SEO Gräv guld i dina egna kanaler och ljudbok SEO för alla.