SEO för e-handel bör vara en stor del av e-butikers digitala marknadsföring. Till skillnad från många andra kanaler betalar man inte per klick där kostnaderna och volymerna ökar med varandra.

Det är lika viktigt som att kunderna som köper från er är nöjda och kommer tillbaka. Det bygger upp en stabil lönsam grund i er försäljning.

I detta inlägg går vi igenom de viktigaste sakerna att tänka för er E-handels SEO.

1. Undvik intern konkurrens

Att fler undersidor försöker synas på samma sökord. Detta kallas intern kannibalism och skadar er SEO. Det är inte alltid lätt att undvika men det bör finnas en plan och minskas så mycket det går.

Första steget är att göra en tydlig översikt över alla landningssidor er e-butik har. Ett sökord ska aldrig ha fler jämnstarka sidor Google kan välja mellan.

2. Prioritera mobilen

När man jobbar sitter man oftast på datorn och även om folk börjar bli medvetna om att mobilen är viktig glömmer man att kolla. Hemsidans UX, laddningstid och content ska vara optimerat för mobilen. Detta innebär att ditt arbetsredskap ska vara mobilen när du kollar av sajten och gör test-ordrar.

Vad man inte heller får glömma är att SEO optimera för mobilen. Det är inte ovanligt att menylänkar skiljer sig mellan desktop och mobil. Missar ni länkar på mobilen som finns direkt i menyraden i desktop är det en bra idé att se över detta.

3. Produktsidor och kategorisidor är guldgruvor för SEO

En e-butik får snabbt hundratals landningssidor av alla kategorisidor och produktsidor som skapas. Varje sida är en potentiell försäljningskanal.

SEO kan kräva en hel del innehåll för att ranka bra. Att behöva lösa detta på ett hundratal produkter och kategorisidor är krävande. Men det är också därför det fungerar. Att göra utfylla produktsidor med värdeskapande innehåll är en nyckel till att få mer organisk trafik.

Extra viktig blir denna trafiken då Google sökningar på specifika produkter oftast innebär att kunderna är relativt sett köpklara och enbart letar efter rätt e-handlare att köpa ifrån.

4. Tappa inte SEO värdet från gamla kategorier och produkter

En av de vanligast förekommande åtgärderna vi gör är att identifiera alla 404 sidor som uppstår från borttagna produkter och kategorier som fortfarande har trafik till sig. Det kan vara på grund av gamla länkar, att ni ligger kvar i Googles index eller att folk sparat länken för att komma tillbaka senare. Allt detta är förlorade sälj och förlorad länkkraft.

5. Teknisk SEO för e-handel

Den tekniska biten kan man inte nå perfektion med om man inte har ett CMS som tillåter att man modifierar koden. Ett exempel på Sunbird rekommenderar är E-butik med WordPress WooCommerce. 

Samtliga tips nedan är bra för både E-handel SEO men också för användaren:

  • Se över Google Page speed. En duktig utvecklare kan ofta på ganska kort tid få upp den till bra resultat. Som ni alla vet redan är detta också bra för er UX.
  • Bevaka 404 träffar med plugin.
  • Hitta brutna länkar och åtgärda dem.
  • Gör 301 redirects när ni tar bort en kategori eller produkt.
  • Lägg till sitemap i Search Console
  • Använd SSL
  • Länka mycket internt. Men mest till de viktigaste sidorna.

 

6. UX också viktigt för SEO

SEO för e-butiker handlar inte enbart om sökordsdensitet, interna länkar och teknisk optimering. Det handlar också om att de som besöker er sajt faktiskt gillar er e-butik.

Positiva signaler från användare innebär alltså att ni säljer bra. Men det innebär också att ni borde få bra placeringar på Google och få mer trafik.

En snygg, tekniskt SEO optimerad e-butik är grunden till en lyckad digital kampanj.