Är du en av alla som är eller har varit bundna i långa avtal med en SEO-byrå som tar en fast månadskostnad, utan att du vet vad de gör egentligen? Du får en rapport och några länkar och låter det rulla på. Eller så lever du i det sämsta scenariot. Du är bunden och de gör uppenbarligen inte rätt saker. Du känner att du betalar för ingenting. Det är klokt att anlita hjälp där du behöver. Men när du vill byta byrå eller vill börja jobba inhouse så tappar du din rapportering och kontroll. Kanske också dina länkar?

Hett tips: Äg din egen data. Inte bara Google Analytics och Google Ads, utan även din SEO-ranking och rapportering.

 

Olika SEOverktyg

Det finns flera bra verktyg för SEO på marknaden. Nedan nämns de två största och sedan det billigaste.

  • Ahrefs. Ahrefs är ett fantastiskt verktyg som ger dig fullt av analyser, tips och verktyg för din SEO. Med ett pris från 99 dollar i månaden och uppåt är det dock få enskilda företag som tar den kostnaden. Då väljer de flesta en byrå som redan har dessa verktyg. Ett tips är dock att betala några dollar för en vecka och analysera sin sajt ordentligt, då har du SEOarbete för lång tid framöver.
  • SEMrush. Beskrivningen av SEMrush liknar Ahrefs. Ett fantastiskt verktyg med liknande prissättning, från 99 dollar/mån. I omröstningar om bästa SEO-verktygen hamnar dessa två nästan alltid i topp. Du kan göra samma sak här, köp en vecka bara och ladda ner alla analyser, tips och råd, så har du mycket att göra sedan.
  • Wincher. Då denna guide riktar sig till dig som inte en stor budget för SEO, så är Wincher en enkel tjänst som i princip bara ger dig kontroll på din ranking och rapportering.

Fördelar med Wincher

  • Billigt. 100kr/mån och domän.
  • Du får koll på dina viktigaste sökfraser, hur de rankar idag och vilken av dina sidor som rankar bäst på respektive sökfras
  • Du ser hur mycket trafik varje sökord driver till din sajt
  • Du kan följa ditt SEOarbete genom “Trend” i hur ranking-utvecklingen går, upp eller ner
  • Du får tips på nya sökord
  • Du kan gruppera sökorden, vilket är bra när du jobbar aktivt med att öka ranking på en viss URL eller sökordsgrupp
  • Sätta notiser/anteckningar när du åtgärdat något på din sajt och få upp det på tidslinjen och därefter följa om åtgärden gav resultat
  • Du kan ha flera domäner på samma konto, och välja vilket land och språk du vill ranka på
  • Få rapporter veckovis eller månadsvis på mailen till alla inblandade vilket gör att ni får samma underlag
Nackdelar med Wincher
  • Du kan inte göra samma gedigna sökordsanalys som i Google Ads Keywordplanner.
  • Du kan (om du är konsult eller byrå) ännu inte ha ett inlogg där du ser alla dina kunder. Du får logga ut och in.
  • Du får ingen bra länk-analys av din sajt, med tips på var du kan/bör skaffa nya länkar, utan behöver komplettera med andra SEOverktyg
  • Du kan inte göra bra onpage-analyser, utan behöver komplettera med andra SEOverktyg
  • Du kan inte göra bra tekniska SEOanalyser, utan behöver komplettera med andra SEOverktyg

Så här använder du Wincher
  • Skapa konto, lägg till korrekt domän, välj land och addera sökord
  • Du får även förslag på andra sökord som du kan välja att lägga till
  • Du ser vilken URL som rankar bäst på respektive sökord (upp till placering 99, står det 100+ är det dags att börja jobba)
  • Då kan du förbättra den URLen (här är länk till utförlig och grundläggande SEO-guide för tips)
  • Följ sedan trenden – oavsett vem som utför SEOarbetet
  • Vid behov kan du gruppera sökorden. Exempelvis per produktkategori, per enskild produkt med synonymer, per URL, per ort osv. Det som blir mest logiskt för dig
  • Anpassa rapporten och se till att den når alla inblandade
  • På detta sätt blir du en bättre kravställare, hittar rimliga förväntningar och kan se och äga din egen data. Oavsett vem du anlitar.
 
Lycka till med ditt SEO-arbete!
Om du har frågor om Wincher och SEO, eller något annat inom digital marknadsföring är du välkommen att höra av dig till United Power i Falun, Dalarna.