Rabatter har länge använts av butiker för att uppmuntra existerande och potentiella kunder att köpa. Det är en effektiv och vältestad strategi som kan utvecklas för att nå kunden där den befinner sig i kundresan.

Alla rabatter ska inte vara åt alla, utan det är bra om rabatterna är utformade så de når kunderna vid olika tillfällen och på olika platser. En bra rabattstrategi ska identifiera var och när det kan presenteras rabatter. Alla typer av rabatter passar inte heller alla webbutiker, utan det gäller att testa sig fram för att se vilken strategi som fungerar. Här är några generella tips om hur webbutiker kan jobba med olika rabatter:

Andra sidor kan leda till nya kunder
Det finns sidor som specialiserar sig på att samla rabatter och presentera inför personer som är intresserade av att spara på sina köp. Många svenskar använder sig av sidan rabatterat.se för att hitta de bästa rabatterna hos populära butiker. För att hitta nya kunder kan det vara en bra idé att synas med sina rabatter på sådana sidor. Det innebär att kunden inte behöver hitta webbutiken själv för att få rabatten, utan de kan klicka sig in direkt från en sida som de besöker för att hitta butiker med bra erbjudanden.

 Många svenskar använder sig av sidan rabatterat.se för att hitta de bästa rabatterna hos populära butiker.

Vid första besöket
Många webbutiker väljer att ge sina kunder en rabatt så fort de kommer in på sidan, men det är inte alltid den mest effektiva strategin. Kunden kanske inte är redo att köpa och att trycka på att de ska köpa direkt kan ibland vara avskräckande. Det kan vara bättre att be om nya kunders e-postadress i utbyte mot en rabatt, eftersom det ger dem tid att använda rabatten när de vill och ger en mer personlig känsla.

 

Lojalitetsrabatter för återkommande kunder
Ett beprövat knep är att ge lojala kunder erbjudanden som gör att de fortsätter handla i butiken. Det går till exempel att ha en lojalitetsklubb där kunden kan gå med för att få gratis frakt, rabatter och andra erbjudanden. Desto mer kunden köper och samlar poäng, ju större rabatter kan de få. Att erbjuda rabatter som är personaliserade utifrån vad kunden har köpt är i regel en utmärkt idé. Det är även smart att göra erbjudandet tidsbegränsat för att uppmuntra till köp.

 

Att informera om begränsad tillgång
Om en kund informeras om att en produkt endast har en begränsad tillgång, så kan det leda till att de är snabbare med att köpa. Det kan göra att produkten verkar mer exklusiv. Strategin går ut på att informera lojala kunder eller besökare på webbsidan om att ett specifikt antal av de första köparna får rabatt på en nylanserad produkt. Samma strategi fungerar om butiken vill tömma lagret på äldre produkter, där rabatter ges till den som är först till kvarn eller så långt lagret räcker.