Storbanker och fintechbolag i konkurrensen om synlighet på Google

Vi träffade Alexander Öqvist och pratade om vikten av SEO och hur det har förändrats över tid, inom finanssektorn. Samt hur framtiden ser ut för storbankerna när fintechbolag plockar marknadsandelar.

Alexander Öqvist jobbar som Sök och Webbanalytiker på Danske Bank. Han har lång erfarenhet inom SEO (sökmotoroptimering), både från byråsidan och in-house.

Vad är så fascinerande med SEO?

Det mest fascinerande med SEO är att det krävs väldigt mycket för att hänga med på alla förändringar som sker. Google gjorde över 3 200 förändringar under förra året. Det säger allt om hur mycket som händer inom sök. Charmen med SEO är också den betydande effekt det kan få för en verksamhet om man gör ett bra jobb och har en långsiktig strategi.

Varför började du jobba med SEO?

Jag har länge gillat att bygga hemsidor och skriva innehåll men jag tror att det som gjorde mig mest intresserad av SEO var utmaningen med att bygga en bra hemsida med riktigt bra innehåll och få den organiska trafiken och försäljningen att öka.

Hur har SEO förändrats idag, jämfört med när du började jobba med SEO?

I grunden är fortfarande mycket samma idag som för tio år sedan. Det handlar fortfarande om innehåll, bra struktur och till viss del länkar. Däremot är det mycket mer komplext idag och betydligt fler saker att ta hänsyn till. Speciellt när det kommer till tekniken på hemsidor och vilka krav det ställs på hur en hemsida bör vara uppbyggd. En stor förändring är att fler företag börjar se att SEO är viktigt att arbeta med och investerar mer och mer i SEO vilket är otroligt roligt.

Hur tror du man kommer jobba med SEO om fem år? 

Jag tror att grunderna kommer vara ungefär samma som idag men det kommer fortsätta att ställas högre krav på den tekniska biten på hemsidor. Det kommer även ställas högre krav på innehåll, rörligt innehåll och funktionalitet som interagerar med besökarna på helt andra sätt än idag. Med största sannolikhet kommer betydligt större del av trafiken ske via mobila enheter och appar vilket kommer ställa ännu högre krav på funktionalitet och användarvänlighet än idag. Utöver det, tror jag att Google kommer fortsätta att optimera sina algoritmer och plattformar som kommer utmana SEO branschen.

Du sitter med i juryn för Svenska SEO-priset, berätta om juryarbetet?

Det är en stor ära att få vara med i juryn för Svenska SEO-priset och min förhoppning är att kunna bidra med mina SEO-kunskaper för att lyfta fram e-handlare som har gjort det bra inom SEO. Jag tycker det är ett väldigt bra initiativ och på tiden att SEO får ett eget pris och får synas lite mer och lyftas fram som en av de viktigaste kanalerna inom digital synlighet.

Hur bör storbanker jobba annorlunda med SEO jämfört med fintechbolag? 

Jag tycker inte att man behöver jobba annorlunda bara för att man är en storbank, däremot har man kanske en annan tonalitet att förhålla sig till och helt andra riktlinjer som man behöver följa. Jag tror att utmaningen för många storbanker är att man har väntat med att börja jobba med SEO vilket gör att många fintechbolag och mindre aktörer som har arbetat längre med det, har ett försprång gentemot storbankerna. Det är viktigt att förstå att SEO är en otroligt viktig kanal som behöver finnas med i strategin för marknadsföring och webbutveckling.

Varför är SEO en viktig del för en stor bank, som Danske Bank?

Som för många andra företag som bedriver en verksamhet på nätet så är många av kunderna ute och letar information på nätet. När det kommer till banksektorn så förflyttas mycket från lokala bankkontor till nätet och då behöver man synas där för att ha en möjlighet att ta marknadsandelar. Många kundresor startar med en sökning på Google. Om man inte syns där, så blir det betydligt svårare och kanske dyrare att få den kunden.

Varför är SEO en viktig komponent för fintechbolag?

Som fintechbolag är det som regel ganska tuff konkurrens och det krävs ett gediget SEO jobb för att vara med och konkurrera i toppen. Därför är det viktigt att börja jobba med SEO i tid och ha med det som strategi i sin marknadsföring tillsammans med sina andra kanaler. Jag har sett flera stora och små fintechbolag som inte har lagt mycket tid på SEO och även om dom växer och tjänar pengar, så missar dom potentiell trafik och försäljning.

Idag räcker det oftast inte att vara bra på sociala medier eller betald annonsering, du behöver även synas organiskt på Google, för att få upp volymen och en bra lönsamhet från digitala kanaler. Organisk trafik har som regel också bra konverteringsgrad om man jämför mot andra kanaler.