Sabine Ljunggren

Därför borde du som e-handlare testa Pinterest

Att finnas på Instagram känns kanske om en självklarhet? Men inte Pinterest. Låt oss ändra på det! Har du en webbshop med snygga produktbilder och inspirerande innehåll? Låt fler få ta del av det! 

Inte övertygad? Denna artikel kommer ändra på det!

Vad är Pinterest?

Pinterest är en social plattform utformad som en visuell sökmotor där användaren kan söka bland inspirerande bild- och videoinnehåll. Som företag kan du ladda upp och dela eget innehåll men även spara andras innehåll genom att pinna det till dina boards för andra att se.

Vilka använder Pinterest?

Pinterest har idag ca 444 miljoner användare i månaden runtom i världen, varav ca 1,2 miljoner finns i Sverige. Enligt Svenskarna och Internet (2021) är ca 77% av målgruppen kvinnor och plattformen används flitigast av 20-30 åringar. 

Varför borde företag använda Pinterest?

Erbjuder ni produkter inom hem och inredning, mode, mat och dryck, träning, eller skönhet? Bingo! Då är Pinterest en guldgruva, för det är just den sortens innehåll som tenderar att presterar bäst på plattformen. Men med det sagt har även andra branscher god potential, huvudsaken är att innehållet är tilltalande, inspirerande och/eller ger värde – så att man vill spara och se mer!

Någon pin:ar er bild – men sen då?

Här kommer tre anledningar till varför du bör komma igång med Pinterest och potentialen du annars missar!

1. Få mer synlighet

Genom att dela unikt innehåll har ni möjlighet att exponera era produkter och varumärke för en ny publik – både nationellt och internationellt – som är intresserade av ert innehåll. 

Här är exempel på vad några svenska e-handelsbolag har för organisk räckvidd på Pinterest idag (feb 2022).

Gymgrossisten: 107 följare 60 200 visningar / månad
Jotex: 407 följare 504 900 visningar / månad
Rapunzel: 540 följare 88 300 visningar / månad
Ideal of Sweden: 6 900 följare 268 200 visningar / månad
NA-KD: 37 000 följare Över 10 miljoner visningar / månad
Desenio: 44 700 följare Över 10 miljoner visningar / månad

Rätt imponerande? Och då är detta en kanal de flesta inte lägger så mycket krut på! 

2. Få mer trafik till webben

Till varje bild eller video har du möjlighet att addera en länk och på så sätt driva trafik från Pinterest till din webbplats. Dela en teaser från en inspirationsguide, en ny kollektion eller ett recept och få besökaren att klicka vidare till er webbplats för att ta del av mer information. 

Tips! I Pinterests egna analysverktyg kan du se vilket innehåll det är som har genererat klick till webbplats och utvärdera vilket innehåll som fungerar bäst! 

3. Få ökad försäljning

Som tidigare nämnt kan du dela eget innehåll och pin:a andras innehåll, men visste du att man nu även kan ha en shopping flik på sitt företagskonto? Genom att ge tillgång till ditt produktflöde kan Pinterest skapa upp en snygg shopping feed med produktbilder och info från din webbplats inklusive pris och tillgänglighet. Social selling är här för att stanna, missa inte tåget! 

Kom igång med Pinterest! 

Vill du lära dig mer om hur du rent praktiskt optimerar din Pinterest profil eller kommer igång med annonsering på Pinterest? Då vill jag tipsa om två gratis webinars på temat Pinterest SEO och Pinterest Ads som du inte vill missa.

Happy pin:ing!