Therese Claret är Marketing Manager på Meltwater och har en lång erfarenhet av media och kommunikation. Meltwater hjälper företag att växa och att stärka sitt varumärke genom mediabevakning.

I denna intervju delar Therese Claret med sig av sina insikter efter att ha jobbat i både USA och Sverige, med att stötta företag att stärka sitt varumärke genom att ta informerade beslut. Vi passade på att fråga om allt från e-handel och SEO till både marknadschefens och e-handelschefens roll framgent. Therese sitter också med i juryn för Svenska SEO-priset 2019. 

Vad är det största misstaget som många marknadschefer gör? 

Ett av de misstag jag upplever att marknadschefer gör, är att de inte sätter upp mätbara mål. Det blir otroligt svårt att utvärdera och optimera sitt arbete om det inte finns mätbara mål. Detta gäller speciellt mål som är direkt relaterade till försäljningen.

Hur tror du e-handlare jobbar med SEO om tio år?

Svår fråga. Det är också beroende på hur Googles och framtida sökmotorers algoritm kommer förändras. Jag tror fokus kommer fortsätta att ligga på att förstå/utvärdera intentioner, kundupplevelser och kundlojalitet. För att kunna göra detta effektivt kommer insamling av data vara helt avgörande. 

Tre tips på hur e-handlare bör implementera SEO i sin marknadsstrategi?

Nummer ett är data – bli en mästare på data. Få bästa och mesta möjliga information om dina besökare genom att samla in, analysera och filtrera data.  

Nummer två är content – fokusera på ert innehåll. Skriv era egna texter och gör de så informativa som möjligt för era besökare. 

Slutligen titlar – maxa sidornas titlar för din rankning på Google och andra sökmotorer.

Du sitter med i juryn för Svenska SEO-priset, berätta om det?

 Ja, det är verkligen jättekul. Juryn består av många erfarna personer inom e-handel och digital strategi. Vi i juryn tittar på främst organisk tillväxt och synlighet när vi ska ta fram vinnare inom 20 olika kategorier. 

Vilka tre kommunikationstrender, tycker du varje marknadschef som jobbar med e-handel, bör ha koll på? 

I första hand social shopping. Allt fler handlar på nätet och jag tror det är av stor vikt för marknadschefer inom e-handel att hålla koll på vilken social plattform som passar just deras företag bäst och hur man bäst kommunicerar med sina kunder genom plattformen. Jag tror också olika typer av videokommunikation kommer fortsätta vara ett viktigt sätt att kommunicera och en trend som är här för att stanna. 

Sist men inte minst kommer chat-botar. De är här för att stanna. Chatbots hjälper att effektivisera kundresan och ge rätt information och förenkla köpprocessen för kunden. 

Hur ser du på butiksdöden, vad ska den “gamla” detaljhandeln göra för att överleva?

Det är viktigt att möta konsumenterna på deras spelplan och inte försöka ”tvinga” in dem i gamla mönster. Det kommer bli av stor vikt att kunna gå in i butiken och möta personal, men bemötandet kanske ska se annorlunda ut än vad den tidigare gjort. För att överleva måste man kunna anpassa sig till förändringar och kanske inkorporera dessa i sin verksamhet istället för att streta emot. Jag tror att kundupplevelsen och behoven är nyckeln – kunden i fokus helt enkelt. 

Vad blir marknadschefens roll framgent?

Jag tror att framgångsrika marknadschefer är de som kan anpassa sig till förändringar som sker i branschen och samhället. Att kunna arbeta datadrivet från många olika källor och att kunna analysera data och jobba långsiktigt. Stort fokus kommer också ligga på att förstå konsumenternas beteende i denna snabbförändliga värld. 

Vad blir e-handelschefens roll framgent?

Att vara hyperflexibel och att kunna möta och förändringar och väva samman dessa med ny teknik och därmed ta tillvara på säljmöjligheter.  

Tips på hur man ska göra för att lyckas med att bygga sitt varumärke som nystartad e-handel?

Skapa en stark och en stor grupp följare på de kanaler man är aktiv inom på sociala medier, då har du en bra grund att bygga på.  Skapa ”roliga” och engagerande kampanjer för dina följare, kampanjer som verkligen ”talar” till dem. Finns pengar kan det vara värt att anställa en dedikerad person som drivit e-handel tidigare, då genar man lite i processen. 

Tips på hur man ska göra för att stärka sitt varumärke som etablerad e-handel?

Hela tiden jobba för att utvecklas och stärka sitt varumärke. Det gäller att tänka efter, räkna och hitta nya affärsmodeller för att öka dina marginaler. Ny teknik, nya trender, nya plattformar etc. är sånt som man hela tiden måste följa och hålla sig a-jour med.