Visar vägen till framgångsrik e-handel

Nyligen lanserades boken “E- handel – så driver och utvecklar du den”, en handbok som ger företagare ett försprång i arbetet med att bygga upp e-handelsföretag.

Vi har pratat med författaren Daniel Lantz som här ger sina bästa tips.

daniel

Hej Daniel!
Tycker du att man ska synas på Facebook eller andra social medier som webbutik?
– Ja, det tycker jag definitivt såvida det inte görs halvhjärat. Sociala medier handlar om att kommunicera med kunder och att bygga relationer och inte om ren marknadsföring.
– Det gäller att se till att företags sociala engagemang på sociala medier sker på ett naturligt sätt och att man bidrar med innehåll och diskussion på samma sätt som slutanvändarna där det är företagets fans eller followers som drar nytta av relationen. Så innan man bestämmer sig för detta bör man först fundera om det finns tid, för det tar tid i anspråk för att hålla relationer i liv dessutom ser det inte bra ut att ha en ouppdaterad Facebooksida eller blogg. Företag behöver framför allt sätta upp en övergripande strategi något som jag utvecklar i boken där jag utgår från detta:

1. Ta fram en målsättning och vad det ska leda till
2. Bestäm var företaget ska kommunicera och varför
3. Bestäm vad företaget ska bidra med
4. Definiera hur företaget ska kommunicera

Vilka är dina bästa tips för en lyckad e-handel?
– Det allra viktigaste är att vara lyhörd på vad kunderna önskar och vill ha, det är de som avgör framgången och formar morgondagens ehandel. Detta innebär både att man ska försöka höra direkt med kunder om synpunkter, vilken information önskar de om produkter hur uppfattar de sajten i fråga om användbarhet etc. Man bör även övervaka hur kunder beter sig på webbutiken på olika sätt och ständigt försöker förbättra den.

Vad tror du är vanliga misstag som e-handlare gör?
-Som föreläsare har jag träffat på många nya och befintliga e-handelsföretagare och det grundläggande misstaget många gör är att de förhastar sig i sin iver när de ska etablerar e-handeln vad gäller plattform, upplägg och strategi. Många har dessutom en förväntan att e-handel är något som mer eller mindre sköter sig självt så snart webbutiken är på plats, vilket är helt fel. Boken illustrerar väl hur omfattande e-handel är och ger kunskap inom e-handelns viktiga nyckelområden.

Ditt bästa tips för att få nöjda kunder som kommer tillbaka?
-Utbud, pris och service skulle jag säga är tre viktiga faktorer man behöver jobba med för att få återkommande kunder i högre grad. En kund kommer inte köpa exakt samma produkt gång efter gång såvida det inte gäller bläckpatroner och damsugarpåsar, så ett bra utbud av intressanta och lockande varor är givetvis viktigt. Här gäller det ju även att ha återkommande och rätt segmenterade erbjudanden för att locka tillbaka kunderna. Det är även viktigt att testa och mäta sig fram till det vinnande konceptet för just sin nisch. Men det allra viktigaste är att vara lyhörd på vad kunderna önskar och vill ha.

Framtiden – vad är de senaste trenderna inom e-handel?
-Just nu är det heta samtalsämnet mobil ehandel och de möjligheter som finns med att ta sin webbutik in i den mobila världen. Det talas allra mest om försöka utveckla appar för att på så sätt nå ut till den mobila kanalen. Det är här de praktiska erfarenheterna kommer väl in med ett litet kritiskt öga som frågar vad nyttan verkligen är med detta inledningsvis för en ehandlare. De allra flesta ehandlare är ensamföretagare med väldigt liten budget och att ta fram en mobil applikation är då inte den allra bästa investeringen, för kostnaden för varje kund kan bli riktigt dyr i jämförelsevis att lägga samma pengar på att istället anpassa sin webbutik för webbläsare i smartphones vilket jag skulle säga är det bästa alternativet för mobil anpassning.

Fakta om Daniel :

Bakgrund: Många års erfarenhet av Internet-branschen och har arbetat under 10 år på Spray med ehandel och onlinetjänster som produktchef och åstadkom ett av Sveriges största webbhotell med 15 000 kunder. Har därefter varit verksam på Ballou som affärsansvarig för ehandelsystem där han etabelerade tjänsten “Ballou E-handel” och arbetar idag som Online Sales Manager på Telenor. Anlitas också som föreläsare och rådgivare inom e-handel.
Senaste inköp på nätet: Skjorta
Dyraste inköp på nätet: Macbook
Favoritwebbutik: Amazon.com de är alltid tidiga med nya innovativa lösningar