Hitta din gyllene publiceringtid för inläggen i sociala medier. Vi på Nischad Utbildning har genomfört en unik studie som omfattar 4,6 miljoner inlägg från 156 000 svenska sociala kanaler. Vi har tittat på när företag och organisationer brukar publicera sina inlägg, och jämfört detta med publiceringstiderna då inlägg vinner störst uppskattning bland följarna – och större konvertering. Skillnaden är slående. Och fullt logisk när man tänker efter.

Klicka på grafen nedan:

Så använder folk sociala medier

Sociala medier är i huvudsak ett mobil- och mikrostundsfenomen. Man öppnar de sociala apparna när man har små stunder över. När man väntar på bussen, under rasten, på toaletten, under reklamavbrottet m.fl. Generellt sett är dessa mikrostunder kortare dagtid, eftersom vi arbetar eller studerar. Och när mikrostunderna är korta, så sållar vi hårdare i nyhetsflödet – vi avfärdar helt enkelt snabbare. Vi tillåter oss inte att titta närmare på kommersiella inlägg. Vi klickar inte för att undersöka vidare.

Kvällstid och helger är mikrostunderna längre. Vi sållar lite mindre strängt i nyhetsflödet. Kanske kostar vi på oss det där länkklicket för att titta lite närmare. Och sådant genererar engagemang och affärer.

Publicera när din målgrupp är som mest mottaglig

Ett stort fel som många sociala medier-hanterare gör är att de publicerar så fort de är färdiga med ett inlägg. Detta mönster ser man tydligt i grafen. Inlägg publiceras vardagar och under arbetstid (blå kurvan). Använd någon form av schemaläggningsfunktion, så publiceras inlägget den dag och det klockslag du ställt in. Publicera inte när du är som mest kreativ – publicera när mottagarna är som mest mottagliga för budskapet. När de är in the mood, när garden är nere och de inte kan värja sig för ditt budskap.

De gyllene klockslagen

Bortser man från bransch- och målgruppsskillnader visar den röda kurvan tydligt att du bör publicera kvällar och helger.

Publicera gärna ojämna klockslag, ex. 18:43 istället för 18:00. Gärna under reklamavbrott på TV. Dina konkurrenter är fyrkantiga och kör alltid jämna klockslag. Då slipper du trängas med deras inlägg.

Den gode människokännaren

Kurvorna visar ett generellt beteendemönster, och just din produkt/tjänst kan landa bättre mot din målgrupp vid andra klockslag. Restaurangen kanske undviker att publicera efter 20:00, då alla ätit middag. En proppmätt person kan reagera negativt på matbudskap. Lunchrestaurangen publicerar tacksamt dagens rätt mellan 10:00-12:00, då det börjar kurra i magen. Inlägget blir då en efterlängtad information, och inte reklam.

Trots On Demand-tittandet finns det fortfarande vissa TV-program som lockar stora skaror tittare. Driver du en inredningsbutik, och Ernst kör sitt torpinredningsprogram på onsdagar 20:00. Lägg ut ditt inlägg 20:30. Då har folk hunnit hamna rejält in the zone och börjat bli sugna på att göra om där hemma. Du når dem isåfall när de är som mest emottagliga för ditt budskap. De tänker och känner heminredning. De kan inte värja sig. De TV-program som lockar flest tittare hittar du på mms.se.

Tänk dig in i din kunds verklighet och vardag, så hittar du just din verksamhets gyllene klockslag. Gör du din hemläxa ordentligt kan det innebära flera hundra procents skillnad i engagemang. Tajmingen är A och O. Jag upprepar; publicera när de är in the mood, när garden är nere och de inte kan värja sig för ditt budskap. Där har du din Homerun!

Vill du ta del av fler Tricks of the trade, deltag i någon av mina lättbegripliga workshops på en ort nära dig.