Ehandelstips.se har träffat Christer Pettersson, författare till boken ”E-handel för alla”, som utkommer 1 mars i år.
Boken riktar sig till alla som driver e-handel och vill få den att växa och går igenom allt från din affärsidé och ditt erbjudande till hur du sätter upp en webbutik eller börjar sälja på marknadsplatser som Amazon, CDON och Fyndiq. Men även hur du sedan optimerar kundresan och driver trafik och försäljning och slutligen även kan skala upp försäljningen genom att expandera till nya målgrupper och nya marknader.
”E-handel för alla” är Christer tionde bok och han har tidigare bland annat skrivit ”Sökmotormarknadsföring: så får du fler besökare och kunder via sökmotorerna” (tillsammans med Urban Lindstedt), ”Gräv guld i dina egna kanaler” och ”SEO för alla”.
Varför har du skrivit ”E-handel för alla”?
Jag har ju jobbat med e-handel sen 1998 och jag har även varit inblandad i utbildningar kring e-handel de senaste tio åren, framför allt på IHM i Stockholm och deras utbildning till E-commerce Manager, och jag har länge känt att det har saknats en handbok som går igenom det gedigna hantverk som det är att driva e-handel.
Så i ”E-handel för alla” går jag igenom alla steg från att först ta fram en affärsidé och en affärsplan till att starta din e-handel, hur du sätter upp lager och leverans till att få försäljningen och webbutiken att växa och kunderna att bli nöjda. Vilket hänger ihop: nöjda kunder som rekommenderar din e-handel för vänner och bekanta är guld värt.
Du som varit med länge i den svenska e-handelsbranschen, vad skulle du säga är skillnaden idag mot när allt startade i mitten av 1990-talet?
När vi pratar om e-handel idag är det något helt annat än 1995: nästan alla handlar på nätet och du kan köpa nästan allt online idag, från produkter till tjänster, från smått till stort, från billigt till dyrt och från en webbutik i Sverige eller från en marknadsplats i Kina. Så mycket har hänt sedan den försiktiga starten för snart trettio år sedan, då e-handel mest handlade om fysiska produkter som kunden inte behövde känna och klämma på för att kunna fatta ett köpbeslut.
Idag finns det färdiga e-handelsplattformar och integrationer och tjänster, vilket gör det mycket enklare att sätta upp en webbutik idag. Men, konkurrensen är mycket hårdare idag, så du måste skapa dig en unik position. Vilket vi också går igenom i boken: hur du kan erbjuda något unikt, något som du gör bättre än övriga aktörer på marknaden och som ger dina kunder ett mervärde.
Men vad ska man då tänka på för att lyckas med sin e-handel?
En sak som kanske inte är så rolig att höra, men som många e-handlare jag mött genom åren är tydliga med, är det krävs hårt arbete och tålamod. Och ensam är inte stark – många framgångsrika e-handelsföretag har startats av en grupp personer med olika kompetenser, som kompletterar varandra.
Sen är de största utmaningarna idag sannolikt två: först konkurrensen för det finns många e-handlare inom många kategorier idag. Så du är långt ifrån ensam och om man tidigare kunde starta något inom ett visst område där det inte fanns så många aktörer, så ser det annorlunda ut idag.
Den andra stora utmaningen är marknadsföringen, som blivit dyrare och mer konkurrensutsatt över åren – inte minst under pandemin då många företag tvingades att digitalisera och börja sälja online, och därmed behövde driva trafik till sin e-handel. Så den som knäcker koden kring hur man attraherar nya kunder och ny trafik på ett lönsamt sätt har en riktigt bra chans att lyckas med sin e-handel även idag.
Men sen finns det också många ljuspunkter och möjligheter, inte minst att flytta ut sin e-handel på marknadsplatser lokalt och internationellt där det redan finns köpberedda kunder. Just marknadsplatser tar upp en stor del av boken, allt från hur det fungerar till hur du ska tänka kring att driva egen webbutik parallellt med att sälja på marknadsplatser.
Hela boken är en handbok full av råd från de 12 e-handelsexperter som är med i boken
Avslutningsvis: har du några tips du vill dela med dig av till e-handlare som vill utveckla sin webbutik och öka sin försäljning?
Hela boken är en handbok full av råd, inte minst från de 12 e-handelsexperter som också är med i boken för att dela med sig av sina bästa tips, men om jag ska plocka ut tre saker som jag tycker att alla som driver e-handel bör lägga tid och fokus på så är det:
1. Sätt dig in i ekosystemet kring marknadsplatser och hur detta skulle kunna hjälpa dig att växa.
2. Testa, testa, testa. Verkligheten för dig som e-handlare förändras hela tiden, så våga testa i liten skala för att se vad som fungerar. För att sedan skala upp.
3. Ligg nära dina kunder och dina konkurrenter. Läs omdömen, både om din egen butik och om dina konkurrenters e-handel. Plocka upp det som är relevant och förbättra hela tiden din butik och ditt erbjudande.
”E-handel för alla” till specialpris
Du kan nu som besökare på Ehandelstips.se beställa boken ”E-handel för alla” till specialpriset 229 kronor (rekommenderat pris är 299 kronor). Priset gäller under februari och mars 2024.
Du beställer boken via den här länken hos e-handlaren Dammtussen.se