En webbplats bör alltid vara under utveckling och nå bättre synlighet inför varje optimering och marknadsföringsinsats. Se på din webbplats som en marknadsföringsplattform för din verksamhet, speciellt när du säljer varor och tjänster direkt i det digitala flödet. Se dina potentiella följare i sociala medier som dina budbärare och ambassadörer som stöttar din verksamhet. Jobba med din digitala synlighet genom dessa kanaler och webbplats dagligen för att se förbättringar och optimera så fort du ser en möjlighet i konkurrens och bättre digital synlighet. Tänk på att alla ingrepp påverkar statistik och resultat och även sökmotoroptimering för att gynna dina sökande kunder.
Påverka resultaten med digital synlighet
Med statistik kan du se vad som inte fungerar som det ska och optimera för att skapa ännu bättre försäljningssiffror imorgon. Det går snabbt att arbeta med förbättringar på webben. Det kan syns direkt i din statistik när du är med i produktion och har koll på siffrorna.
Optimera upplevelsen med test
Varje detalj har som sagt stor betydelse för besökarens upplevelse. Bilder, knappar, navigation, menyer, responsiv webbdesign och mycket andra detaljer har betydelse för att din besökare ska hitta rätt produkt och göra det du vill. Den butik där du handlar dina matvaror känner du väl till och du har helt enkelt lärt dig genom åren var produkterna du behöver står. De produkter du handlar mest står längst in i butiken för att du ska passera andra tillgängliga produkter och handla mer med impulsköp direkt i butiken. Dina nya kunder går igenom samma upplevelse och tar sig igenom första sidan, produktkategorier, söker på namn som inte finns och letar tills de finner rätt vara.
Informationsarkitektur leder besökaren rätt
När kunden hittar dina varor snabbt har du gjort ett bra jobb och de kommer med största säkerhet tillbaka för att handla igen. Det är ett tufft arbete att genomgå tester och försök att förbättra en webbplats som ska göra sitt jobb enklare och snabbare för dina besökare. För att optimera en webbplats behöver man göra tester för att förstå användaren och tilltala rätt kundkategori. Det finns analyser som visar på hur en användare beter sig och det är spännande och utmanande att genomgå dessa på den egna webbplatsen. Genom informationsarkitektur kan du med färg, form och struktur leda kunden in till varor du vill sälja, ligga i närheten på tips som liknar sökta produkter och locka in dem till köp och tillfredsställa deras behov snabbt. Det är tekniskt möjligt att göra det mesta och estetiskt korrekt att tilltala dina kunder för att sälja mer. Detta är syftet med din webbplats och det är fantastiskt hur man kan arbeta mot merförsäljning i en webbplats med mycket små förändringar.
Följ upp och optimera stegvis
Alla resultat går att förbättra med sökmotoroptimering. Vi ser på din e-handelsplats som en levande organism som blir bättre varje dag och inför varje ny produktlansering. När du optimerar en ny komponent för din produkt ska du följa upp och förbättra dagligen. Det tar massor med tid att ligga etta och vara bäst i sin genre. Äger du dina sökord kan du leda branschen och dessutom lansera nya produkter med störst genomslagskraft först.
Varje produkt i din webbplats har ett antal komponenter för att styra synlighet och att optimera den stegvis. När jag talar om komponenter menar jag delar i varje ny artikel såsom rubrik, ingress, bild, presentation, taggar, video, kategori och mer beroende på vilket verktyg du använder. Alla dessa delar kan optimeras i riktning mot de sökord varje produkt bör ha som inriktning.
Sökrobotar gillar uppdatering
Jag påtalar ofta för mina kunder att en webbsida är en levande organism som bör skötas med uppdateringar och optimering flera gånger i månaden. Jag brukar säga att en blogg ska ha en ny artikel i veckan för att attrahera intresse till följare. Jag tycker man ska tänka som en tidningsprenumerant som får sin nya bilaga veckovis eller månadsvis för att vara belåten med prenumerationen. Detta gäller även för webbplatser som vill synas bättre. Publicera minst en gång per vecka för att tilltala både läsare och sökmotorer som indexerar dina artiklar och produkter. Du når längre ut bland dina kunder med digital synlighet och skapar attraktion i nya kanaler.