Inom e-handeln pratas det mer och mer om organiskt sök. Men varför är det så viktigt med SEO, vad ska man tänka på och vad är fördelarna med den typen av marknadsföring? Daniel Larsson, Content Manager och SEO-ansvarig på Kronans Apotek, ger i den här intervjun sin syn på saken.

På vilket sätt är SEO viktigt inom din bransch?

Som alla branscher blir apoteksbranschen mer och mer digital. Folk hittar i stor utsträckning sina produkter genom att söka på google och allt fler hämtar även ut sina recept online. Att synas högt i organiska sökresultat blir därför viktigare och viktigare.

Hur mycket jobbar du med SEO?

I min roll måste jag ha ett SEO-tänk i nästan allt jag gör. Men det är inte bara jag som jobbar med sökoptimering på Kronans Apotek – vi är ett team som jobbar med att utveckla vår SEO-styrka på alla fronter. Jag och min kollega Linnea Husberg är de som främst jobbar med innehållet på sajten, men vi har även fått väldigt bra hjälp av flera digitala experter på Curamando. Sedan är vi ett starkt e-handelsteam i övrigt där alla jobbar för att utveckla hela kundupplevelsen och e-handeln i stort.

Varför ska man jobba med SEO?

E-handlare behöver jobba med både kortsiktiga och långsiktiga perspektiv. SEO är att bra exempel på det sistnämnda. Jämfört med andra kanaler och kampanjer tar SEO längre tid innan du ser resultat, men SEO har också andra fördelar. Det arbete du lägger ner idag på att sökoptimera ditt innehåll kan ge dig intäkter och trafik i flera år framöver. Till skillnad från en kampanj som slutar att prestera så fort den blir inaktuell.

Borde alla på en e-handel kunna SEO?

Det är bra om alla känner till vad SEO är eftersom det är en sådan viktig trafik- och intäktskälla. Men alla måste såklart inte ha djupgående kunskaper. Däremot är det viktigt att aktivt jobba med SEO, antingen internt eller ta hjälp av en byrå.

Jag kollade på er utvecklingskurva i organisk synlighet. Den ser oerhört positiv ut – vad har ni gjort för att öka så starkt under 2019?

SEO handlar mycket om back to basics. Om du kan identifiera lågt hängande frukter som ger stor impact på din trafik så har du kommit långt. Vi har gjort ett rejält jobb med att analysera var vi kan och vill växa organiskt – och sedan jobbat strategiskt efter det.

Ni är nominerade till svenska SEO-priset, berätta om det?

Det är väldigt kul och ett kvitto på att det arbete som vårt e-handelsteam lägger ner ger resultat. Vi jobbar mycket med vår sökoptimering och är glada över vår starka tillväxt. Jag tycker också att det är kul att priset införts. SEO är viktigt för alla e-handlare och det är roligt att det uppmärksammas.

Intervju gjord av Johan Ekberg