Sälja på marknadsplatser

E-handel på marknadsplatser

Du kanske redan idag driver en egen webbutik, men vill hitta fler kunder och öka din försäljning. Då finns en tydlig möjlighet: att även börja sälja dina produkter på marknadsplatser.
Så du nyttjar fler kanaler för att nå kunder och driva försäljning. Och på marknadsplatser kan du få tillgång till köpberedda kunder direkt, utan att behöva driva trafik till din egen webbutik.

Det finns marknader i Europa och världen där marknadsplatser är helt dominerande, till exempel i Tyskland och Kina. Ungefär en tredjedel av all e-handel i Tyskland går via Amazon, som var tidigt ute i Tyskland och skapade ett starkt och tryggt ekosystem där tyska konsumenter fortfarande gärna handlar. I Kina är andelen av all e-handel som går via marknadsplatser ännu större än i Tyskland, med välkända aktörer som Alibaba (som äger Taobao och Tmall), JD.com och Pinduoduo.com.

I Sverige är det fortfarande vanligast att handla direkt av e-handlare, även om Amazon öppnat upp sin verksamhet och marknadsplatser som CDON och Fyndiq varit aktiva i många år – så försäljningen via marknadsplatser är på väg upp även här.

Webbutik och marknadsplats

Och det handlar inte om att välja mellan att sälja själv eller på marknadsplatser; även om de flesta e-handlare driver egen webbutik, kan de även parallellt sälja på marknadsplatser. För att få större räckvidd och nå ut bredare med sina produkter. Eftersom marknadsplatsen tar en kommission – oftast runt 15-20 % men betydligt mer om du även vill ha hjälp med att lagerhålla och skicka produkterna – krävs dock en rätt hög marginal på de produkter som du ska sälja via marknadsplatser.

Detta är ju ett mindre problem om du är ensam om din produkt och ditt varumärke och har en bra marginal, men om du återförsäljer andras produkter kan det bli svårt att hålla en hög och lönsam försäljning via marknadsplatser då flera företag kan sälja samma produkt, vilket driver ned priset – och din marginal.

Det brukar även vara precis detta som sker när Amazon, som tillåter många säljare av exakt samma produkt, går in på en ny marknad: att den generella prisbilden drivs ned. Vilket slår mot just marginalerna hos de som säljer dessa produkter på den lokala marknaden.

Som ett enkelt riktmärke brukar man säga att du bör ha minst 50 % i marginal på en produkt – och gärna mer – för att kunna lyckas och bli långsiktigt lönsam på en marknadsplats.

Marknadsplatser i Sverige

Det finns ett par klassiska marknadsplatser i Sverige – CDON och Fyndiq – som varit med under lång tid och som många svenska e-handlare sålt via genom åren.

I början av 2023 gick dessutom dessa två aktörer ihop och bildade det nya bolag som nu kort och gott heter CDON. I samband med sammanslagningen tryckte man mycket på att det är två olika konsumenterbjudanden som dessutom kommer att kvarstå – det vill säga Cdon.se och Fyndiq.se, där CDON står för det breda erbjudandet och Fyndiq är fokuserade på just produkter till fyndpriser.

Marknadsplatserna är även olika då Cdon.se är mer av en ytterligare försäljningskanal för etablerade e-handlare och återförsäljare, som på så sätt kan öka sin försäljningsvolym. Fyndiq är något av det motsatta där många säljare använder plattformen som sin enda försäljningskanal och där en egen e-handel snarare är ett komplement eller ett nästa steg.

Många svenska e-handelsplattformar har en integration – det vill säga en färdig koppling – till dessa två marknadsplatser, vilket gjort det enkelt för svenska e-handlare att ta steget och börja sälja på CDON och Fyndiq.

Integration med marknadsplatser

Det finns även något som kallas integrationsplattformar, som Sello och Sharespine, som i sin tur har kopplingar till CDON och Fyndiq och en massa andra externa plattformar som Afound, Tradera och Åhléns, men även till internationella marknadsplatser som Amazon, Allegro (Polens största marknadsplats) och Zalando. Så idag är det förhållandevis enkelt att koppla upp sig mot marknadsplatser i Sverige och internationellt.

Amazon i Sverige

Efter många år av rykten och spekulationer öppnade Amazon sin svenska verksamhet och sin sida Amazon.se i oktober 2020.

Enligt webbplatsen Ehandel.se omsatte Amazon cirka 2 miljarder kronor i Sverige 2022, vilket skulle motsvara cirka 1 % av den svenska e-handeln – så betydligt mindre än till exempel i Tyskland och på andra europeiska marknader, där Amazon varit verksamma betydligt längre. Men, Amazon har ett par viktiga fördelar jämfört med mer lokala marknadsplatser – och ett antal nackdelar.

På plussidan finns möjligheten att Amazon kan hjälpa till med det som kallas fulfilment, det vill säga lagerhållning och leverans. Självklart mot en kostnad, men det innebär att du som säljare kan lista dina produkter på flera Amazon-sidor runt om i Europa – som till exempel Frankrike, Italien, Nederländerna,
Spanien, Storbritannien och Tyskland – och därmed få en mer internationell exponering och internationella leveranser.

Vad kostar det då att sälja på Amazon och även låta Amazon sköta lager och leverans? Amazon har en differentierad prissättning och kostnaderna påverkas av saker som kategori, storlek och vikt på dina produkter, men som vi var inne på tidigare är tumregeln att du som säljare bör ha en marginal på minst 50 % för att kunna bli lönsam.

Runt 15-20 % går bort direkt i kommission. Observera att detta är riktmärken och kan ligga något lägre eller något högre, men räkna med att lager och leverans kan kosta ytterligare 15–25 % beroende på vilken typ av produkter du har och hur länge de ligger på hyllan innan de omsätts. Lägger du dessutom till Amazon Ads (annonsering inne på Amazon för att säkerställa att dina produkter syns) som lätt kan uppgå till 10 % av ditt ordervärde, är du snabbt uppe i 40 50 % som går till Amazon.

Tillverkar du egna produkter och har en marginal på 50 % eller mer så kan du få en skjuts i din försäljning och vara lönsam på Amazon, även om det verkligen krävs ett gediget arbete för att lyckas fullt ut.

Med tanke på hur användarvänliga och konsumentfokuserade Amazon annars är, med stort utbud och snabba leveranser, så är ”baksidan” av Amazons plattform – alltså administrationsgränssnittet där du listar dina produkter och hanterar din försäljning och rapportering – raka motsatsen. För att inte tala om när du behöver hjälp och kan fastna i långa engelskspråkiga diskussioner med supportpersonal som sitter på andra sidan jordklotet i låglöneländer.

Men om du är beredd att investera den tid och kraft som rävs för att lyckas på Amazon, finns det ingen större marknadsplats i Europa och Nordamerika där du kan sälja dina produkter.

Utmaningar med att sälja på Amazon

Vilka är då nackdelarna med Amazon jämfört med exempelvis CDON och Fyndiq?

Jag har själv erfarenhet av att sälja på alla dessa tre plattformar, och jag skulle säga att det är enklare och smidigare att jobba med CDON och Fyndiq, som dessutom har en lokal kundservice där du kan få hjälp. De har dessutom gränssnitt som känns mer intuitiva och enkla för en svensk e-handlare. Så gränssnittet och den lokala servicen är bättre på dessa plattformar än på Amazon, och dessutom har många svenska e-handelsplattformar någon form av direktkoppling till dessa två aktörer.

Men även på CDON och Fyndiq krävs en verklig arbetsinsats för att lyckas. Det är omöjligt att på förhand veta vilka produkter som kommer bli storsäljare och vilka som kommer bli hyllvärmare och sälja dåligt – eller inte alls.

Värt att nämna i sammanhanget är att det även finns nischade marknadsplatser som inte är generella utan inriktade på en viss typ av produkter – som till exempel de marknadsplatser som drivs av Stadium och Åhléns.

Men oavsett vilken eller vilka marknadsplatser du bestämmer dig för att testa att sälja på, kommer det vara en process att komma igång och sedan att förfina och optimera och hitta rätt sortiment och rätt pris på respektive marknadsplats.

Mer om att sälja på marknadsplatser

Här följer ett antal länkar så att du kan läsa vidare om att sälja på relevanta marknadsplatser för svenska e-handlare:
Sälja på Amazon.se
Sälja på CDON
Sälja på Fyndiq
Sälja på Stadium (Stadium Connect)
Sälja på Åhléns (samarbetsföretag)

Hela denna artikel om att sälja på marknadsplatser är ett utdrag ur nyutgivna boken ”E-handel för alla” (2024), som handlar om hur du kan driva och skapa tillväxt för din e-handel.
Specialpris på ”E-handel för alla” för dig som besöker Ehandelstips.se – endast199 kronor inkl frakt (100 kr rabatt)