Bild som representerar google sge

Vad är Google SGE och hur påverkar det din e-handel?

Google SGE är en ny sökfunktion som bygger på AI. Den kommer att förändra hur människor söker efter information på internet. Räkna med att detta inte minst kommer att påverka dig som har en e-handel. Här berättar vi hur och vad du kan göra för att förbereda dig.

Vad innebär Google SGE?

Google SGE är en ny sökfunktion som bygger på artificiell intelligens. Med den får sökarna en interaktiv upplevelse när de googlar efter information.

SGE står för ”Search Generative Experience”, alltså en sökupplevelse som bygger på generativ AI.

Till skillnad från ”gamla Google”, listan med sökresultat (serpen) som vi har i dagsläget, kommer SGE att kunna sammanfatta information och kombinera olika sökresultat. Den kommer att vara interaktiv.

Resultatet blir att sökmotorn kommer att kunna svara mer exakt, även på mycket specifika frågor.

SGE går bara att använda på vissa marknader än så länge men förväntas dyka upp i Sverige under 2024. Sannolikt ersätter den inte ”vanliga” sökresultat fullt ut utan fungerar som komplement till dem.

SEO-byrån Topdog höll för ett tag sedan ett webbinarium om Google SGE. Där berättade Christian Rudolf om vad AI-sök innebär och vad det betyder för dig som e-handlare. Du kan titta på webinariet direkt här:

Webbinarium: “Vad alla e-handlare behöver veta om Googles nya AI-sök.”

Exempel på hur Google SGE fungerar

Google själva ger ett bra exempelsin blogg. Vi kan ta ett liknande exempel på svenska. Tänk att du googlar ”vad är bäst för familj med barn under 3 och hund, abisko eller sarek nationalpark”.

Om det inte råkar finnas en välskriven artikel på en familjeblogg där författaren har erfarenhet av barn, hundar och vandring i svenska fjällen är det inte sannolikt att du hittar ett exakt svar. Du får söka svaret i olika källor och dra egna slutsatser.

Med Google SGE får du ett svar på frågan direkt. Sökmotorn anger också vilka källor som använts så att du själv kan fördjupa dig i ämnet om du vill.

Så påverkas du som e-handlare av Google SGE

Google släpper med jämna mellanrum uppdateringar som i olika grad påverkar olika webbshoppars ranking och organiska trafik. Med SGE finns potential till en rejäl omskakning av e-handeln.

Här är några av de viktigaste förändringarna:

Jämförelser av produkter direkt i Google

Som du såg i exemplet ovan kan Google SGE kombinera information från olika källor. Det är prefekt för användare som vill jämföra olika produkter. Det blir som en Google Shopping på steroider.

Förutom att användarna kan få kommentarer kring varje produkt kan de även jämföra priser direkt. På sätt och vis kan alltså pris komma att bli en rankingfaktor.

Exempel på jämförelse av produkter direkt i Googles sökresultat.

Stor påverkan på kategorisidor

Som det verkar kan Google SGE komma att ta över en stor del av trafiken från webbutikernas kategorisidor. Själva resultatet i Google kommer att fungera som en kategorisida med resultat som specialanpassas för varje sökning. Härifrån kommer användarna att klicka sig vidare till produkterna hos olika e-handlare.

Egenhändigt skrivna produkttexter som innehåller all relevant information om produkten i fråga kommer att vara viktigt för att synas.

Produktsökningar påverkas inte?

Däremot verkar inte rena produktsökningar påverkas så mycket av det nya AI-söket. Ett exempel på produktsökning är ”luftkonditionering UltraPower 2250”.

Dessa resultat förväntas dyka upp ungefär som nu men de kan komma att bli mer detaljerade. Dessutom kan användaren ställa följdfrågor.
Återigen – välskrivna produkttexter kommer troligen att löna sig.

Vad bör du som e-handlare göra?

Med rätt förberedelser behöver du inte drabbas av Google SGE när det rullas ut – tvärtom. Du kan tjäna på att Google blir bättre på att ge användarna vad de söker efter.

Utgångspunkten är alltjämt att fokusera på att ge användarna så bra och hjälpsam information som möjligt.

Här är några konkreta förslag från Topdog på vad du kan göra inom ramarna för din sökmotoroptimering för att få ett bra utgångsläge:

  • Optimera produktsidorna: Se till så att texter, bilder, fakta och övrig information är perfekt.
  • Gå in på detaljer: Visa för användarna vilka olika detaljer och egenskaper produkterna har.
  • Var originell: Skriv era egna produkttexter och kopiera aldrig från leverantör eller konkurrent.
  • Skriv bra content: SGE kommer att premiera kvalitetsinnehåll. Skriv tester, guider och jämförelser.
  • Förbättra webbplatsen: Gå igenom sajten och se till så att allt fungerar bra, både teknik och content, så att användarna får en bra användarupplevelse.