Insikter från Klarnas rapport Svenskarnas shoppingvanor på nätet

Insikter från Klarnas rapport ”Svenskarnas shoppingvanor på nätet”

Nyligen publicerade Klarna en rapport vid namn Svenskarnas shoppingvanor på nätet. En spännande rapport som självfallet innehåller många intressanta insikter för dig som e-handlare. I denna artikel presenterar jag några av dem.

Shoppingen på nätet fördelad mellan åldersgrupper

Bland mycket andra intressanta fakta, har man sammanställt inom vilka åldersgrupper som särskilda varukategorier är som mest populära*:

  • Sport & Fritid – 36-55 år (45%)
  • Mode, Barnprodukter – 18-35 år (39%)
  • Hälsa & Skönhet, Hem & Trädgård – 56+ år (16%)

*den procentuella delen visar fördelningen av den totala försäljningsvolymen mellan olika åldersgrupper.

Fördelning av försäljningsvolym på olika enheter

Precis som många andra undersökningar, visar Svenskarnas shoppingvanor på nätet att allt fler genomför köp via mobilen:

Internetköp på olika enheter

Vad man däremot också påpekar är att datorer används i större utsträckning vid dyrare köp. Även snittordervärdet är 33 procent högre.

Det finns dock varukategorier där mobilen dominerar, bl.a. vid köp av barnprodukter, där andelen köp via mobilen är 75 procent.

Såhär kommenterar Viveka Söderbäck, expert på konsumentbeteende, dessa insikter:

”Idag görs de allra flesta köpen online med mobiltelefon, men det betyder inte att majoriteten av konsumenterna alltid föredrar mobilen framför datorn. Mobilen är konsumentens främsta verktyg när det kommer till vardagsprodukter, medan datorn plockas fram när det är dags för mer grundlig research. Ett typexempel på detta är att mobiler används mest vid köp av barnprodukter, och datorer vid köp av elektronik.”

Under vilka tider på dygnet shoppar svenskarna som mest?

När svenskarna väljer att shoppa kan vara högst intressant för dig som e-handlare, inte minst när det kommer till att schemalägga annonser i Google Ads. Klarnas data visar att den äldre målgruppen (+65) genomför större delen av sina köpa under dagen, medan majoriteten genomför dem under kvällstid:

Tid på dygnet som svenskarna shoppar på nätet

På frågan ”när upplever du att du oftast shoppar på nätet?”, svarar de tillfrågade på följande sätt:

  • 61% – under veckan (måndag – fredag)
  • 39% – under helgen (lördag – söndag)

Vilken dag i månaden shoppar svenskarna som mest?

Något som också kan vara intressant för att schemalägga annonser och använda sig av budjusteringar i Google Ads, är att veta under vilka dagar som svenskarna shoppar som mest. Något som inte helt otippat sker den 25:e, enligt Klarnas data:

Vilken dag i månaden som svenskarna shoppar som mest på nätet

Vad shoppar svenskarna helst i samband med löning?

Enligt Klarnas kundundersökning föredrar de flesta att handla kläder (mode) i samband med löning, medan minst andel föredrar att shoppa skönhetsprodukter:

Vilka produkter handlar svenskarna som mest i samband med löning

Avslutningsvis

Jag hoppas att du kan använda dessa insikter för att skapa dig en bättre uppfattning om svenskarnas shoppingvanor. Förhoppningvis kan du också använda dem för att få bättre avkastning på dina marknadsföringsinsatser.

För att se mer intressanta data kring svenskarnas shoppingvanor på nätet, rekommenderar jag dig att läsa Klarnas rapport i sin helhet.