Porträttbild av fotograf: Richard Frantzén

Intervju med Rickard Lyko, VD – Lyko

I detta avsnitt av podden E-commerce SUCCESS pratar jag, Jonny Rosengren, med Rickard Lyko som är VD och en av grundarna till familjeföretaget LYKO. Lyko startades av Rickards farfar som överlevde andra världskriget mycket tack vare sina frisörkunskaper. En stor del av familjen valde att arbeta inom frisöryrket medan Rickard valde att utbilda sig inom ekonomi. Efter utbildningen valde han att flytta tillbaka till hemtrakten för att presentera sina planer för Lyko för övriga familjemedlemmar. Det handlade om att belåna sig och satsa allt, verkligen allt. Idag omsätter bolaget strax över en miljard kronor och både fysisk verksamhet och e-handelsverksamhet.

Lyssna på avsnittet här eller där poddar finns:

Satsa stort – det är allt som räknas

Redan från början hade Rickard inställningen att om de ska satsa så ska de satsa stort. Både föräldrar, han själv och systern belånade sig och satsade allt de kunde skrapa ihop i den nya verksamheten. De har vid flera tillfällen varit tvungna att ta strategiska beslut som kanske inte varit helt lätta, men avgörande för att nå dit de är idag. Ett av de problem de tidigt mötte var mötet mellan det traditionella och den nytänkande e-handelsentreprenöreren. De traditionella varumärkena ville inte att deras märken skulle säljas av renodlade e-handelsföretag utan att ha en fysisk butik på rätt adress. De blev således tvunget att ordna en butik på Östermalm i Stockholm. Ända sedan dess har de kreativt löst problem och hinder för att främja tillväxt. Det stora problemet under resan har varit kassaflödet, vilket enligt Rickard är något som löst sig först idag när det omsätter drygt en miljard.

Tips om du ska starta e-handel

Rickard ger här tre råd som han tycker du bör fundera på innan du drar igång din e-handel.

  1. Fundera tidigt på var trafiken ska komma ifrån. Det är lätt att man fokuserar på sin lösning så mycket att man ibland missar svårigheten att driva trafik. I dagens konkurrens är det svårt att bli hittad, vilket även gäller om man har en bra lösning.
  2. Hitta din nisch. Idag är det svårt att ta plats på marknaden så det gäller att hitta ett hål som man kan äga – eller ha tur och tajming med sin lansering.
  3. Tänk över om du vill göra allt själv eller om du ska ta hjälp. Man kan inte vara bäst på allt och saker blir snabbt komplicerade.

Lyssna på intervjun här eller där poddar finns.
Porträttbild av fotograf: Richard Frantzén