Går det att få en e-handel att växa och behålla en fin relation med sina kunder samtidigt som man spar mer tid med sin marknadsföring? Vi på Buzzlemedia hävdar det och i denna artikel skriver vi om hur man lyckas!

 

Fördelarna med Marketing Automation

Ni som är e-handlare känner väl till den “boom” som har pågått världen över och den är nog här för att stanna. Så, vilka är fördelarna med Marketing Automation? Här kommer några:

  • Ökad försäljning
  • Bättre kundupplevelse (med personligt utformade erbjudande eller förslag på produkter etc.)
  • Man spar tid
  • Viktiga insikter kan samlas in från besökare/ kunders beteende
  • Fördelar i alla försäljningstrattar så som nya kunder, återkommande köp /kunder och kundlojalitet

Kort kan man sammanfatta det hela med en ökad försäljning trots mindre investerad tid och använda resurser.

Marketing Automation Guide

Listor

Det sägs att man bara får en chans till att göra ett första intryck. Just därför är välkomstbrevet till den nye kunden av största vikt. Men, innan vi beskriver det så går vi först in på hur man skapar en kvalitativ lista av prenumeranter på dina mail som du sen använder i din Marketing Automation.

Istället för att bombardera dina webbplatsbesökare – med sign-ups eller en chatt – när de är inne på din e-handel, vänta och ge dem tid att se runt och bilda sig en uppfattning om sajten och de produkterna du säljer.

Anledningen till det är att de två tillfällena som är bäst att fånga uppmärksamhet och att fråga om besökarens mailadress är vid slutet av ditt content eller när de är på väg att lämna din sajt.

Det finns för och nackdelar med båda, men de är en bra strategi som kan hindra att de lämna sidan för att aldrig mer återkomma. Det ska även gå snabbt och enkelt, så fråga bara om namn och mailadress. Mer detaljer som behöver skrivas in gör bara att färre personer tar sig tiden att börja prenumerera.

Välja rätt verktyg

Att välja ett nytt marknadsföringsverktyg kan vara ganska svårt. Inte bara för att marknadserbjudandet har blivit så enormt och mångsidigt. Det är så lätt att fastna i ihåliga försäljningssamtal och överdrivna anspråk. Vill du undvika den fällan? Här är planen: gör din research noggrant och gräva tillräckligt djupt för att utvärdera alla dessa programvaruleverantörer med ett kritiskt tänkesätt. Det lönar sig att fatta ett välinformerat beslut eftersom att komma igång med en ny MA-plattform tenderar att vara ett tidskrävande och kostsamt projekt.

Vi själva använder HubSpot för vår automation.

First impression lasts

Det är väldigt viktigt att fånga den första chansen att göra ett gott intryck på kunden så fort den har börjat prenumerera på dina mailutskick. För att göra det så behöver man tänka på följande:

En välkomstbonus vid prenumeration. Att inkludera en rabattkod eller ett speciellt erbjudande är ett mycket bra sätt att göra kunden glad och fånga dess uppmärksamhet.

Att sätta förväntningarna rätt och direkt. Kunden ska veta hur ofta utskicken kommer och vad de kommer att innehålla. De ska inte bli negativt överraskad av dina utskick.

Ett personligt varumärke – gärna en personlig touch på ditt content och image.

Mobilanpassning

År 2020 är smartphones i allas händer och man handlar med dem. Detta betyder att din e-handel måste vara mobilanpassad och användarvänlig. Låt att information få plats skärmen så att man slipper skrolla till höger, till vänster och upp och ner. Få varje fält att vara stort nog så att besökaren lätt kan klicka eller fylla i fält. Best practice är att ha en mobilversion och en för desktop.

En annan anledning till att din sajt ska vara mobilanpassad är att dina Call to Actions måste synas och stå ut. Skriv den bästa texten som du kan och välj så bra bilder som möjligt. Här kan man testa sig fram med A/B Testning.

Kundupplevelsen

Det är viktigt att inte enbart ha din försäljning i åtanke på din e-handel utan du måste också tänka på hur din Marketing Automation påverkar dina kunder. Så, fokusera på att verkligen ge mervärde i mailen. För mycket fokus på försäljning – och dina kunder slutar att läsa och sen att köpa. Vi listar tre sätt att generera mervärde:

  • Produktrecensioner. Få andra kunders input och åsikter på din sajt.
  • Relevant content ger läsaren mer kunskap om dina produkter och kunder som redan köpt kan få uppföljningsmail vilket kan boosta din försäljning.
  • Exklusiv information som kan vara av intresse för lojala kunder eller prenumeranter så att de kan planera in sina köp.

Segmentera din data

En annan utmaning är att från den trafik du samlar ta fram insikten om varför besökarna väljer just din e-handel istället för konkurrenterna. Så vägen dit är att segmentera din data.

Det innebär att du sorterar dina kunder i olika grupper baserat på specifika datapunkter. Då kan du avgöra vilka budskap som fungerar för olika segment bland dina besökare.

Man vill föra fram budskap skräddarsydda med så mycket relevant information och mervärde så använd besökarnas webbeteende, vilka produkter de tittar på och hur de agerar i varukorgen. De insikter du får kan du använda till att även bygga olika personas. Dessa kan du sen rikta mer skräddarsydda erbjudande till.

För att engagera dina besökare och göra marknadsföringen bättre bör du anpassa ditt content så att det blir personligt. Med personas te x blir det enklare att träffa rätt person med rätt budskap helt enkelt för att du vet mer om dina besökare. Så segmentera din epostlista utifrån demografi, intressen och köp. Det minskar risken att mottagarna av mailen uppfattar dem som spam.

Med marketing Automation ska du alltså rikta in dig på rätt kunder vid rätt tidpunkt för att leverera en personlig shoppingupplevelse.

Något som fungerar bra är pop-ups levererade precis när besökarna precis ska lämna din sajt. Att driva besökaren till ett erbjudande som lockar dem håller dem ofta engagerade längre tid i din e-handel.

Varukorgen och korsförsäljning

Korsförsäljning är något som även är väldigt fungerande och som kan lyckas om man använder sin data på rätt sätt. T ex kan data visa att någon som köper en viss produkt sen även vara benägen att köpa en annan. Då kan man automatisera en process så att kunden även får ett erbjudande för den andra produkten.

Många kunder lämnar kundkorgen utan att ha slutfört sitt köp. Här kan du påminna dem med ett mail så att de besöker din e-handel på nytt för att sen slutföra köpet. När din kund överger sin kundvagn i mitten av en session kan du rikta erbjudande till kunden i olika format för att locka dem att avsluta köpet. I Google Analytics heter detta “övergiven varukorg” och bör vara implementerar i din “Föbättrad e-handel” ( enhanced ecommerce).

Även personliga produktrekommendationer och rabattkoder kan användas för att få till ett köp. T ex om en besökare försöker lämna din sajt – ge dem då ett erbjudande på den varan de tittade på.

Produkter som byts ut på din e-handel kan och som kunden eventuellt kan tänkas köpa igen kan även användas till att pusha ett erbjudande med rabatt.

VIP

Ett mycket bra sätt för att få din försäljning att växa är att göra din kunder så trogna så att de visar lojalitet och börjar bli ambassadörer för ditt varumärke. Marketing Automation kan hjälpa till.

Med ett lojalitetsprogram får du dina kunder att känna sig speciella och utvalda. Detta leder till ett positivt beteende med ökat engagemang och genom Marketing Automation ihopkopplat med ditt CMS eller integration med sajten, väljer du ut dem du vill ska vara med i programmet. Välj ut dem och genom olika poängsnivåer och bjud in dem via email vilket får dem att besöka din sajt mer frekvent om de får riktade erbjudande. Det kan få väldigt positiva effekter t ex att de börjar skriva produktrecensioner eller betygsätter dina produkter.

De kunder som är mindre engagerade – vad gör man med dem? De kanske har tappat intresset eller ignorerat sin mailkorg, men de registrerade ändå sin mailadress vid ett tillfälle. Så påminn dem.

Likadant kan man här sätta upp flöden eller poäng som identifierar kunder som kan vinnas tillbaka. Och, eftersom man inte kan vinna tillbaka alla så är det också ett sätt att hålla en maillista som har ett så bra värde som möjligt för din försäljning. Mottagare som inte öppnar dina e-postmeddelanden bör tas bort. Genom att se till att du bara behåller intresserade kontakter på din lista kan du se till att ditt content inte skadas av låga engagemangsgrad.

KPI:er

Man måste sätta upp, mäta och utvärdera sina KPI:er och dra nytta av sin statistik och optimera efter resultaten.

De visar också vad du gör rätt eller fel och hur din e-handel går över tid. Vi kommer här att lista fem stycken KPI:er vi tycker är viktiga och som ger en bra bild över den ekonomiska effekten av din sajt och marknadsföringsbeslut.

CAC (Custumer Acquisition Cost) Kunder till din e-handel kommer inte att trilla av sig själv och sen köpa automatiskt. Du som e-handlare måste investerar tid och pengar för att få kunder. Din CAC visar alltså dig ett värde på den kostnaden som kommer med att få en ny kund. Om du t ex spenderar 5000 kr och får 100 kunder så är din CAC 50 kr.

AOV (Average Order Value) Genomsnittligt ordervärde är en av de viktigaste värden att titta på och visar hur mycket du tjänar per order i genomsnitt. Ju högre genomsnittligt ordervärde, desto bättre går din e-handel. En högre AOV indikerar bättre vinstmarginaler för ditt företag.

eCR (e-commerce Conversion Rate) E-handelns konverteringsgrad visar hur effektiv din e-handelswebbplats är för att få besökare att köpa dina produkter. Alltså ett värde där man ställer besökare och kunder mot varandra. Har du 100 besökare och tre av dem köper så är din eCR 3% Det är en kritiskt viktig indikator som du alltid bör titta på.

LTV (Life Time Value) Det genomsnittliga livstidsvärde hjälper dig att beräkna den totala utgiften för en kund genom livslängden på relationen till din e-handel.

Andel övergivna kundvagnar: Det finns en mängd orsaker till att besökare inte slutför sina online-beställningar. Dessa skäl inkluderar oväntade fraktkostnader, komplicerad utcheckningsprocess, besökarens distraktioner och är alla anledningar för att besökare lämnar sin kundvagn.

Ta hjälp av en Marketing Automation expert på Buzzlemedia!
Vill du administrera mindre och sälja mer? Kontakta oss idag för en fri konsultation
av en av våra MA-experter på Buzzlemedia.