Proteinbolaget har lanserat i Finland. Efter noggrann analys av marknaden väljer Proteinbolaget att satsa på Finland som första utländska marknad.
– Finländare äter mycket kosttillskott. Vi ville gå en på en marknad som vi tror kommer gå väldigt bra för att få momentum för att gå in på fler utländska marknader, säger Mårten Åkesson, vd och medgrundare av Proteinbolaget i podden Ehandelstrender.
I avsnitt 169 av podden Ehandelstrender träffar programledaren Urban Lindstedt entreprenörerna Mårten Åkesson och Adam Gillberg i Karlskoga för att undersöka hur de kunnat växa till 120 miljoner kronor från ett studentrum, till föräldrarnas garage till moderna lagerlokaler. Mårten Åkeson är vd och medgrundare och Adam Gillberg är produktansvarig och medgrundare.
Proteinbolagets klassisk e-handelssuccé startades av två drivna entreprenörer i ett studentrum under sista året på gymnasiet. Åtta år senare passerade Proteinbolaget 120 miljoner kronor i omsättning. Under förra året valde dock Proteinbolaget att dra ner på marknadsföringen för att öka lönsamheten och stärka kassan. Men i år är tanken att de ska investera stort i marknadsföring igen.
Mårten Åkesson och Adam Gillbergs drivkraft är att hela tiden lära sig nytt och trots sin framgång har de tagit in investerare för att få in mer erfarenhet i bolaget. De har också tagit hjälp av ledarskapscoacher för att lära sig att bättre hantera den allt större personalgruppen.
Lyssna också på Hur investerar man i e-handel? samt BGA:s 6000 ramar ger rekordtillväxt för europeisk e-handel.