Vilka fördelar finns det med rank tracking och sökordsanalys för e-handlare? Varför är sökordsanalys en grundpelare för rank tracking? I den här artikeln besvaras frågorna och Christian Rudolf från Topdog bjuder på en okänd fördel med att rank tracka.

Vad är rank tracking?

Kanske har du hört uttrycket rank tracking förut? Kort och gott innebär det att man tar de viktigaste sökorden i Google och sedan mäter hur de rankar – d.v.s. mäter hur sin e-handelssajt rankar på dessa sökord i Googles sökresultat.

Vad vinner e-handlare på att rank tracka?

I e-handelsbranschen är det ofta en liten grupp sökord som står för merparten av försäljningen. Faktum är att ett fåtal sökord, så kallade guldkorn, oftast står för nästan all försäljning. Detta förhållande för tankarna till den välkända paretoprincipen: 20 % av handlingarna står för 80 % av resultaten. Som e-handlare har du därför stor nytta av att kunna identifiera dina guldkorn. I e-handelsbranschen är guldkorn oftast kategorier eller varumärken. Inom nischen elektronik kan guldkorn inom kategorier vara ”tv”, ”smartphone” och ”dator”. Varumärken kan vara ”Samsung”, ”HP” och ”Apple”. Som e-handlare vill du optimera din e-handelssajt så att den syns så högt upp i Google som möjligt när en användare Googlar på ett av dina guldkorn. Optimering av sajter är inget smågöra. Men det finns verktyg som gör processen mer effektiv.

Rank tracking ger dig feedback på dina optimeringar

För att optimera din webbplats på ett effektivt sätt behöver du kunna mäta effekterna av dina optimeringar. Genom att rank tracka får du feedback på hur din webbsida presterar på dina viktigaste sökord. Detta möjliggör att du kan driva förändringsprojekt av din webbplats enligt följande process:

  1. Du genomför uppdateringar och får feedback via rank trackingen.
  2. Om rankingen förbättrades vet du att du är inne på rätt spår. Försämrades den istället, då vet du att du behöver tänka om.
  3. Upprepa.

Vill du veta mer om rank tracking? I videon nedan berättar Christian Rudolf från Topdog om en förhållandevis okänd anledning till varför man ska rank tracka sin sökord.

Det här är en process som kräver mycket tid och resurser. Men den som investerar stort kan klippa en mycket önskvärd position som ger trafik av kvalificerade, köpbenägna kunder. Men innan du startar ett förändringsprojekt har du mycket att vinna på att göra en grundlig sökordsanalys.

Vad är en sökordsanalys?

Oavsett om du vill ranka högt i det organiska eller betalda sökresultatet är sökordsanalysen alltid startskottet för projektet. En sökordsanalys ligger till grund för att du ska hitta dina guldkorn och dessutom få chansen att lära känna dina målgrupper; hur de tänker och hur de handlar. Det fiffiga är att kunden avslöjar sina avsikter i sökningarna. Vad kunden vill veta om din produkt. Vad kunden motiveras av. Vilka liknande produkter kunden är intresserad av. Självklart blir det mycket lättare att förbättra en webbsida om man har dessa insikter kring sin målgrupp.

En omfattande sökordsanalys kan du antingen få hjälp med av en byrå som Topdog, eller om du har tid, intresse och diverse verktyg göra på egen hand.