För tredje året i rad ska Sveriges mest synliga sajter inom 26 kategorier hyllas och uppmärksammas! I år är det kanske mer välförtjänt än någonsin i och med att världen sett annorlunda ut den senaste tiden.

“Anledningen till att vi först instiftade priset var att synliggöra organisationer, men framför allt de personer som gör ett väldigt bra SEO-arbete”, säger Henrik Vikström, ordförande i Svenska SEO-prisets jury. “Under covid-19 har dessa personer med största sannolikhet kämpat och utmanats extra mycket i sina roller. Man har varit tvungen att parera ett snabbt förändrat sökbeteende genom att hålla koll på hur ens bransch förändras och vara flexibel mot det. Däremot så är grunderna detsamma – bra innehåll, bra teknisk plattform och kvalitativa länkar”. 

Juryn består – förutom av Henrik Vikström – av Johanna Hoof, Kattis Åström, Björn Bydén, Ann Gustavsson, och Eva Broman, och sponsras även i år av Pixel Nordic. Juryn har sedan i maj tagit emot allmänhetens nomineringar och i augusti påbörjades arbetet med att utse vinnarna. Vinnarna utses genom ett noggrant arbete, där man först använder sig av verktyget Ahrefs.com. Då tittar man på alla sökord en sajt rankar på och vilken synlighet och trafik de har. Därefter bedöms detta efter tre kriterier – organisk tillväxt, total organisk synlighet och tillväxt i organiskt trafikvärde i relation till konkurrenterna i samma segment.

26 kategorier bedöms

De 26 kategorierna som har bedömts är 
Böcker & Tidningar,
Apotek och hälsokost,
Bästa digitala PR kampanj,
Kläder & Skor,
Byggvaror,
Möbler & Inredning,
Elektronik,
Vård & Hälsa,
Skönhet,
Digital omställning,
El & Energi,
Nyheter & Tidningar,
Finans & Försäkring,
Mjukvara & Teknik,
Hem & Trädgård,
Social impact & Välgörenhet,
Mat & Recept,
Barn & Leksaker,
Utbildning,
Presenter & Pyssel,
Årets raket,
Bil & motorfordon,
Djur,
Sport & Outdoor,
Media & Underhållning och
Resor.

Den 27 oktober är det  dags att avslöja vilka e-handlare som har gjort det bästa jobbet

Den 27 oktober är det äntligen dags att avslöja vilka e-handlare som har gjort det bästa jobbet under det gångna året och se till att de uppmärksammas.

“Vi vill att det inte bara ska synas externt utan även internt vilka som är bäst i sin bransch på SEO. Eftersom det inte alltid syns och mäts på ett objektivt sätt så är det alltid extra kul att få lyfta fram de som verkligen gör ett bra jobb!”, avslutar Henrik.