Medans Live Shopping utgör hela 10% av Kinas totala e-handelsmarknad, verkar det som att vi här i västvärlden helt saknar beredskap på att ta oss an denna växande trend. Vad är det som gör att vi hamnat så långt på efterkälken?

Vad är Live Shopping – och varför är det viktigt för e-handlare?

Live Shopping är ett köpbeteende som växt fram i Asien de senaste åren och som driver in miljarder kronor inom e-handelsmarknaden. Det är en live video-sändning där produkter visas upp och kan köpas direkt. Enligt Retail Touchpoints beräknas Live Shopping i USA generera 35 miljarder dollar i e-handlesförsäljning år 2024, enligt en studie av Coresight Research. Det är enorma summor, och vi kan förvänta oss en liknande trend i Europa.

Som exempel häromveckan, publicerade e24.no en artikel om den norska influencern Martine Lunde, som under en TV Shop-liknande livesändning, sålde kjolar för 1 miljon norska kronor – på bara 10 minuter.

Hur uppstod Live Shopping? Det hela började när Alibaba och Taobao 2016 kopplade ihop e-handel med live video streaming, och helt plötsligt gavs möjligheten att se livesändningar och köpa produkter samtidigt. Försäljningen sköt i höjden och konceptet spred sig snabbt till andra delar av Asien, där ett nytt köpbeteende snart utvecklade sig bland konsumenterna. Under pandemin har tillväxten tagit fart ytterligare och Live Shopping har blivit en nyckelfaktor för e-handelsmarknaden i Asien.

 

Blandade resultat i Europa och USA

Efter framväxten i Asien har sociala medie-plattformar såsom Youtube, Instagram och TikTok haft stora ambitionerna att komma igång med Live Shopping. Efter misslyckade försök till lansering i UK, testar TikTok nu den amerikanska marknaden under deras Holiday Season. Även Pinterest lanserade nyligen Live Shopping i Kanada. Meta och Youtube är snäppet efter, medans Amazon faktiskt är den som har lyckats bäst, med “Amazon Live”. Amazon har fördelen av att fungera som ett “micro-universe”, med streamingtjänster och e-handel som knyts ihop på samma plattform med en integrerad betallösning.

Blandade resultat och lågt engagemang hos användarna, leder till en långsam utveckling i västvärlden. Trots ständigt förbättrade tekniska lösningar, verkar Live Shopping inte hitta hela vägen fram. Vad är det egentligen som sätter käppar i hjulet?

 

Köpbeteende och “slow fashion”

För att dyka ner i svaren behöver vi se på skillnaderna mellan köpvanor i Asien vs Europa/USA. En av anledningarna till det låga engagemanget här i väst, kan vara att vi inte är vana vid att köpa produkter på detta sätt.

Live Shopping-kanaler i Asien är påkostade produktioner. Med närmast hysteriska nedräkningar och sprakande ljud och-ljuseffekter, presenterar charmiga kändisar produkter och uppmanar tittarna till att köpa. “Urgency” och ”instant gratification” är ord som kan sammanfatta denna shopping-upplevelse. 

Vi i Europa är inte vana vid detta brådskande, högljudda beteende. I Skandinavien går vi helt åt motsatt håll, det vill säga, mot en mer hållbar framtid; second hand och “slow fashion”. Med det sagt, ser vi ändå att trenden av social commerce lever vidare, där Gen Z i allt högre grad använder social media för att bli inspirerade till köp. Enligt en studie från LTK har 92% av Gen Z köpt en produkt efter rekommendationer från social media-influencers. Det är fortsatt högt tryck på hashtagen #tiktokmademebuyit och influencer-samarbeten, där både Meta och TikTok bygger på sina in-app shop-möjligheter.

 

Säkra och smidiga betalningar

Trots tekniska lösningar med produktflöde och katalog, som automatiskt skickar produktdata från hemsida till de sociala medie-apparna, så återstår betallösning som ett problem för de flesta. Trygghet är en av de mest avgörande anledningarna för oss i Europa när det kommer till online shopping. En smärtfri check-out är en viktig faktor för att få oss genomföra ett köp online. TikToks Instant-Page och Instagrams organiska butik är exempel på bra initiativ, men de saknar fortfarande bra funktion av köp via appen.

 

Tillgänglighet

En annan anledning av att Live Shopping inte kommit igång här i Europa, kan vara att ingen vågar ta täten. Få varumärken har hakat på trenden. E-handlare och influencers saknar ett robust system och det råder en viss förvirring på hur man ska lyckas. Bristen på utbud gör det svårt för konsumenter att delta, då de ännu inte blivit “inskolade” i vad Live Shopping innebär. Vi har aldrig upplevt fördelarna med “instant shopping”. I Asien är det inte ovanligt att du får din vara levererad inom ett par timmar – till och med minuter. Köpet går så snabbt att det känns som du gjort det direkt, vilket ger dig lyckorus. 

 

Personlig “connection”

En sista faktor till det låga engagemanget i väst kan vara att direkt-sälj av influencer mot sin målgrupp inte fungerar i lika hög utsträckning i Europa som i Asien. Kan det handla om en kulturkrock? Vi i väst, har kanske enklare att knyta personliga band med micro-influencers och “vanliga människor” istället för med megakändisar som hyllas av massorna i Kina, Sydkorea och Japan. Även framförandet av en Live Shopping skiljer sig. Här i Skandinavien är vi vana vid subtil försäljning, baserad på värdefullt innehåll (content marketing), framför “köp, köp, KÖP!”

Däremot kan det finnas ett enormt stort potential i Live Shopping, ifall du som e-handlare och influencers lyckas skapa personliga band med kunden. Detta kan föra med sig stora, positiva effekter i branding och försäljning.

 

Sammanfattning

Jag tror att det finns ett stort potential i Live Shopping, och att vi kommer se spännande möjligheter växa fram inom de närmsta åren. Det är svårare att förutse utvecklingen i USA och Europa, men för att lyckas här i Norden tror jag att vi kommer behöva anpassa Live Shopping till vår egna variant. Det kommer inte fungera med hysteriska shower och fokus på konsumtion. Vi kommer behöva utgå från Skandinaviska värderingar och trender, där vi istället lyfter fram helt andra fördelarna, såsom det personliga, etiska och hållbara.

 

 

 

Isabella Edlund jobbar som digital marknadsförare och ämnesspecialist för Paid Social Media på Synlighet – en datadriven, digital marknadsföringsbyrå. Läs mer på synlighet.se