I slutet av november varje år så rivstartar julhandeln när HUI utser årets julklapp vilket i år blir torsdagen den 17 november och veckan efter infaller Black Friday – i år den 25 november. 

Hur kan du som e-handlare ta vara på detta ökade intresse för vissa produkter och vad kan du konkret göra för att öka din försäljning under julhandeln och under Black Friday (om du som e-handlare väljer att delta på Black Friday och Black Week)?

Årets julklapp 2022

Förra året blev evenemangsbiljetten – efter en lång tid av pandemi och mindre sociala kontakter – årets julklapp, men vad blir årets julklapp 2022?
Visar det sig att du som e-handlare redan har årets julklapp 2022 i ditt sortiment gäller det att få ut det så snabbt som möjligt till dina kunder (via till exempel nyhetsbrev och blänkare i din butik) och i din marknadsföring (var redo med nya Google Ads-texter och nya poster för dina sociala medier), så att du verkligen drar nytta av detta nyvaknade intresse – som kommer vara stort, men också blåsa över rätt snabbt när Black Week börjar veckan efter.

Odds för årets julklapp 2022

Om man tittar på oddsen för årets julklapp 2022, så ligger följande produkter bäst till (enligt företag som Betsson och Unibet):
1. Tofflor (bra när många sänker sin inomhustemperatur)
2. Ved (stor efterfrågan, men är det verkligen en julklapp?)
3. Massagepistol eller massageapparat (bubblare som varit med i diskussionen tidigare)
4. Tyngdtäcke (också en gammal favorit som hittills inte nått ända fram, men det kanske är dags i år?)
5. Gryta (en rejäl gjutjärnsgryta som håller länge, är en hållbar kandidat till årets julklapp 2022)

Fem bubblare: brädspel/sällskapsspel, donation till välgörenhet, solcellsladdare, vevradio och en skön och värmande filt.

Men även om du inte skulle ha årets julklapp 2022 i ditt sortiment – som ju lutar åt att bli en produkt för en kallare inomhustemperatur som tofflor, täcke,en filt eller något annat som håller oss varma – så finns det mycket du kan göra för att driva försäljning och vi har samlat ett antal tips som vi hoppas ska vara snabba och enkla att genomföra: så att du får en riktig rivstart på din julhandel!

Kommentar (17 november): nu är årets julklapp utsedd och årets julklapp 2022 är det hemstickade plagget med motiveringen: ”I en tid av bildlig och bokstavlig kyla, som följd av orolighet er i världen representerar Årets Julklapp 2022 en varm kram i produktform att ge till sina nära och kära.”

Så kan du öka din försäljning under julhandeln – konkreta tips:

  • Mejlutskick
    Skicka ut målgruppsanpassade nyhetsbrev med vassa julklappstips och med relevant innehåll och bra erbjudanden eller paketeringar till rätt kunder.
  • Julanpassade felsidor
    Se till att ha en julanpassad 404-sida, dvs. ta vara på all trafik som kommer till en felsida i din butik och erbjud attraktiva julerbjudanden (istället för en tråkig text i stil med ”404-sida, denna sida finns inte längre”.
  • Rabattkupong
    Skicka med en rabattkupong i din leverans – som uppmanar till merköp och att komma tillbaka till butiken innan kupongen slutar att gälla. Kan även generera försäljning under 2023.
  • Gör det enkelt att välja julklapp – marknadsför och sälj presentkort
    I fysiska butiker är presentkort vanliga och en enkel lösning för julklappsköparen utan fantasi – gör det enkelt även för dina kunder och sälj presentkort (som i sin tur leder till fler beställningar).
  • Google
    Gasa på Google Ads och Google Shopping – det är det snabbaste sättet att få mer trafik och mer försäljning, även om det naturligtvis också innebär en kostnad. Ta även med ord som ”rabattkod”, ”kod” och ”erbjudande” i kombination med er butik och er kategori och era viktigaste produkter så ni kan fånga upp julklappsshoppare som letar efter ett bra erbjudande.
  • Julmingla på nätet
    Var extra aktiv i dina sociala kanaler och dela julanpassat och engagerande material.
  • Paketinslagning
    Erbjud inslagning av paket, som en service för dina kunder men som även blir en extra intäkt för dig som e-handlare. Var även tydlig med om julklappen hinner fram innan jul – exempelvis Bokus gör det tydligt med detta i kassan: ”Julklappar? Beställningen kommer levereras innan julafton.”
  • Julpynta din webbshop
    Pynta din webbutik precis som man pyntar ett skyltfönster – kanske kan du ha en julkalender på förstasidan med ett nytt erbjudande eller ett nytt julklappstips varje dag? Du kanske också kan hjälpa de om letar julklappar med anpassade tips för olika kategorier av mottagare.
  • Specialanpassade sidor
    Gå ett steg till och bygg specialanpassade sidor med julklappstips för olika målgrupper, som ”julklappar till mamma”, ”julklappar till pappa” och  julklappar i olika prisklasser– så det blir enkelt för dina kunder att köpa julklappar i din butik. Detta bör du dock göra i rätt god tid innan julhandeln drar igång för att även ha en chans att ranka bra på Google (SEO tar mer tid än köpt Google-placering).
  • Julen är redan här
    Börja i tid – julhandeln startar tidigare än man tror och är i full gång i november, även om vissa fortfarande är ute i sista minuten dagarna före julafton.

Lycka till med julförsäljningen!

Och skulle du välja att inte hoppa på Black Week eller inte vill marknadsföra din butik extra hårt under julhandeln, kanske av hållbarhetsskäl eller för att dina produkter helt enkelt inte passar som julklappar, så kan detta också vara en framgångsfaktor: kommunicera med dina kunder om varför ni valt denna ståndpunkt och det finns goda chanser att er målgrupp känner likadant och blir ännu mer lojala framöver.

Naturkompaniet är ett företag som valt bort Black Friday de senaste fem åren

 

Fakta om skribenten:

Christer Pettersson arbetar som Head of Digital Channels and Digital Sales på nordiska nischbanken Bluestep Bank. Han har tidigare bland annat arbetat som e-handelsansvarig på betalföretaget Riverty (tidigare Arvato), nordisk e-handelschef på Apollo Resor och ansvarig för e-handel och digitalisering på Hultafors Group.

Christer skriver även löpande på ett antal sajter om e-handel och digitalisering och har också skrivit nio böcker om bland annat sök- och internetmarknadsföring, som en handbok om content marketing och SEO: ”Gräv guld i dina egna kanaler”  som även finns som ljudbok och en ljudbok om SEO.