Albin Sandberg
SEO-specialist på den digitala marknadsföringsbyrån Adsight, delar här med sig av kommande trender och utmaningar inom sökmotoroptimering (SEO), samt vanliga missar som du bör undvika.

Intervju med SEO-specialisten Albin Sandberg

Albin Sandberg, SEO-specialist på den digitala marknadsföringsbyrån Adsight, delar här med sig av kommande trender och utmaningar inom sökmotoroptimering (SEO), samt vanliga missar som du bör undvika.

 

Vad tror du kommer att vara viktigt för att lyckas i det organiska söket framöver?

Under de senaste åren har sökmotorernas algoritmer blivit både smartare och ”mänskligare”. En trend som jag tror kommer att hålla i sig även framöver.

För att lyckas i sökmotorerna gäller det därför att  lägga större vikt vid att först och främst tillfredsställa användarna!

Utöver detta så tror jag att visuellt sök kommer att bli nästa heta trend år 2020 och framåt. Ja, jag tror till och med att det har potential att bli  ännu större än röstsök, inte minst för e-handlare. 

Någonting som jag tidigare har skrivit en artikel om här på Ehandelstips: ”Visuellt sök skapar nya möjligheter för e-handlare”.

Sist men inte minst tror jag även att det finns stor potential inom video, mer specifikt på Youtube, under det kommande året.

Intressant, vad får dig att tro så mycket på att visuellt sök kommer att ta fart inom den närmsta tiden?

En stor fördel är att de flesta redan äger en smartphone och därigenom slipper inhandla ytterligare en enhet, vilket annars kan vara fallet för dem som vill använda röstsök. Även om det går att använda denna teknik i mobilen föredrar många att införskaffa röstassistenter som Alexa, Google Home och liknande. 

Något som också är fördelaktigt och talar för visuellt sök, är att det redan finns många användare som låter sig inspireras av bilder. Tänk exempelvis Instagram och Pinterest.

Folk är också vana vid att använda sin mobilkamera och slipper således bejaka ett helt nytt beteende.

Att ta fram sin mobiltelefon och göra sökningar med hjälp av dess kamera är mycket mer familjärt än att säga ”hej Google, lägg till paprika på min inköpslista”.

Visuellt sök låter minst sagt spännande, men vidareutveckla gärna dina tankar kring Youtube. Vad tror du att det finns för potential där?

På senaste tid har Youtubeklipp fått allt större utrymme bland sökresultaten. Dessa resultat syns också högst upp och sticker även ut väldigt mycket tack vare att klippets omslagsbild visas direkt i SERP:en.

Detta resulterar i en förhållandevis hög klickfrekvens på videoklippen. Genom att publicera filmer på Youtube och använda den tillhörande beskrivningen på ett smart sätt (med hänvisningar till din webbplats), kan du således öka antalet besökare och kunder.

Även detta har jag också skrivit mer om i en tidigare artikel här på Ehandelstips: ”Så lyckas du marknadsföra din e-handel 2020”.

Ser du några särskilda hot eller utmaningar som kan komma att ställa till det för e-handlare i det organiska söket?

Att köpta annonsutrymmen får allt mer plats bland sökresultaten, samtidigt som dem blir allt mer lika de organiska sökresultaten, kommer att vara en stor utmaning för e-handlare framöver.

Framförallt kommer det att vara utmanande för mindre aktörer som saknar stora marknadsföringsbudgetar.

Finns det några vanliga SEO-missar som du ser att e-handlare gör?

Ett vanligt problem är att man inte tänker tillräckligt långsiktigt, utan förväntar sig resultat alldeles för snabbt. 

Även om det är fullt möjligt att uppnå goda resultat förhållandevis snabbt, är det viktigt att ha tålamod och komma ihåg att alla insatser ackumuleras och förbättrar SEO-effekten över tid. 

Jag gillar att likna det med ränta-på-ränta effekten. 
Ytterligare en vanlig miss är att man inte gör tillräckligt för att optimera sin webbshop för snabba laddningstider. Många gånger struntar man i den allra enklaste (och även en av viktigaste) uppgifterna – att komprimera sina produktbilder. Något som enkelt kan göras via bland annat TinyJPG.