Det finns fortfarande e-handlare som inte riktigt tror på det här med influencer marketing. Sociala medieprofiler kan användas för att lyfta både varumärke och försäljning – om det görs på rätt sätt. Eftersom nästan alla e-handlare idag är högst medvetna om SEO (sökmotoroptimering) används influencers, och speciellt bloggare, väldigt ofta som off-pageförbättrare. Inget fel i det, men det finns så mycket mer att hämta.

“Jag får inget svar tillbaka!”

Hur många e-handlare har inte mailat 100-tals bloggare utan att få svar? Många bloggare får väldigt många mail varje dag med förfrågningar om att få hem produkter för test. Det är nästan en omöjlighet att svara på alla förfrågningar. Bloggare lägger hellre ner tid på att skapa bra innehåll i bloggen och det tar mycket tid.

När du mailar går det inte att skicka till 100 st på samma gång. Skriv unika, personliga mail som är relevanta för bloggaren. Är dina produkter passande för just den här bloggaren? Kan du tänka dig att betala för ett samarbete eller ge andra fördelar som fler läsare eller långsiktigt samarbete? Skriv då det. Det är lätt hänt att mailet hamnar långt ner i inkorgen på bara en dag så efter en tid, t.ex. efter en vecka, påminner du vänligt om ditt mail.

Åtgärd: Relevanta och personligt utformade mail. Vänlig påminnelse. Vad kan du erbjuda mer än produkter eller betalning?

“Jag blev lurad! Bloggaren skrev inget om min produkt.”

Ofta får jag höra om e-handlare som skickat en produkt till exempelvis en bloggare och därefter känner sig lurade när bloggaren inte skriver något om produkten i sin blogg. Problemet är ofta en kommunikationsmiss och grundar sig i dålig kunskap om vad som är PR och vad som är reklam.

Du kan skicka presskit till influencers men då kan du inte heller begära att de ska skriva eller vad de ska skriva. Det är PR!

Om du ingår ett samarbete med en influencer betalar du för tjänsten att få din produkt omskriven. Fördelen är att du kan godkänna inlägget innan publiceras, bestämma när det ska publiceras och så vidare. Det är reklam!

Åtgärd: Ha koll på vad som är PR och vad som är reklam.

“Bloggaren skrev om min produkt men det blev ingen försäljning.”

När du väljer ut vilka influencers du ska samarbeta med måste du göra din hemläxa mycket noga. Är influencern van att ha samarbeten och kan driva försäljning? Är hans eller hennes content (innehåll) tillräckligt bra för det? Hur nära är influencern sina läsare/följare? Använder influencern sig av affiliatenätverk? Fråga då hur konverteringen ser ut. Se till att få statistik och börja med att testa olika influencers för att se vilka som passar för just din e-handel. Kan också vara mycket värt att verkligen ta sig tid att läsa bloggen för att se vad bloggaren skriver om. Innehållet styr vilka läsare som finns där.

Åtgärd: Ta reda på statistik och välj influencer noga – hellre nischade än stora då det blir mer kostnadseffektivt.

Fler tips när du vill använda sociala medieprofiler

  • Ha koll på marknadsföringslagen så att samarbeten märks upp på rätt sätt.
  • Tänk långsiktigt. Influencer marketing är inga punktinsatser – det är något du ständigt arbetar med för att bygga relationer.
  • Hantera dina kunder som om alla var stora influencers. Det finns en chans att du redan har influencers bland dina kunder.