På Fredag är det dags för dagen D som blivit en vattendelare bland E-handlare runt om i Sverige – Black Friday. Denna tradition, som likt många andra utav våra moderna traditioner, kommer som känt från USA och inträffar den fjärde torsdagen i november varje år. Redan 2013 hakade många E-handlare i Sverige på trenden och under förra årets Black Friday fyndade svenskar varor för hela 3,6 miljarder kronor, vilket motsvarade en ökning med 59% jämfört med året innan. Men hur ska man som E-handlare utnyttja denna buzz utan att gå med förlust? Jag ger i denna guide inspiration som jag hoppas ska hjälpa din e-handel på traven.

 

Först lite bakgrundsfakta om fenomenet

Vissa säger att namnet Black Friday härstammar från 1960-talets Philadelphia då man använde uttrycket för att beskriva den stora trafikökningen som skedde dagen efter storhelgen Thanksgiving. Andra säger att namnet kan kopplas till finanskrisen 1969 och att man syftar till att butiker denna dag går från rött (förlust) till svart (vinst) på sina konton. Runt 1975 spred sig namnet utanför Philadelphia och idag omsätter denna rea-dag runt 425 miljarder kronor i USA varje år.

I Sverige var det just E-handlarna som var först med att haka på trenden som snabbt fick fäste då online butiker 2013 kunde se stora resultat. Även om denna rea-dag har bidragit till en rejäl försäljningsökning för många butiker har det också lett till att många ser tomma butiker två veckor innan den svarta fredagen, vilket såklart skapar problem. Det gäller därför att se över sin strategi noga inför den 24 november då alla shoppinggalna ger sig ut på jakt efter de perfekta, billiga julklapparna. Se därför till att bygga ett genomtänkt erbjudande så att du som E-handlare gynnas lika mycket som konsumenten.

Bildkälla: Svensk Handel

E-handelsstrategier inför Black Friday

Black Friday förknippas ofta med höga rabatter och shoppinggalna konsumenter. Mitt generella tips är att tänka över din strategi mer noggrant än att bara haka på rea-trenden.

Tänk utanför boxen

Black Friday handlar som sagt om erbjudanden, men ett erbjudande behöver inte handla om att ge kunden mest rabatt utan det kan också handla om att erbjuda något unikt. Här bör du tänka vad just ditt företag kan erbjuda som står sig mot konkurrenters erbjudande. Är du ett mindre företag som har svårt att konkurrera mot jättarnas höga rabatter är detta speciellt viktigt. Det kan till exempel handla om att ge en gratisprodukt vid varje köp istället för att ge rabatt på dina nuvarande varor

Produktlansering

Kanske har ditt företag en ny produkt som ni vill testa på marknaden? Då kan Black Friday vara ett ypperligt tillfälle att lansera denna produkt och snabbt få ut den i omlopp hos konsumenten. Passa på att dra nytta av att konsumenten är på shoppinghumör.

 

Dubbel Rea

Black Friday kan också vara ett bra tillfälle att bli av med varor från förra säsongen som ännu inte blivit sålda. Just denna dag är konsumenter inställda på att konsumera och varje litet erbjudande, även om det handlar om en äldre kollektion, kommer med stor sannolikhet att lysa grönt i konsumentens ögon.

Pusha en specifik varugrupp

Ytterligare en strategi för att sticka ut kan vara att endast pusha för en specifik varugrupp. Istället för att rea ut allt i sin e-handel med 20 % till exempel kan man välja att ha rea på alla svarta produkter till exempel. Eller kanske kan du skicka med en digital gratiskupong på svart kaffe? Du kan säkert komma på flera andra mer kreativa alternativ med just ditt sortiment av varor.

Ett något kontroversiellt exempel är E-handlaren Cards of Humanity som för något år sedan lyckades sälja 30 000 lådor med bajs för 6 dollar styck. Företaget säger sig hata erbjudanden och gjorde denna kampanj som en protest mot fenomenet Black Friday som de tyckte var ”bullshit” (du kan läsa mer om denna kampanj här). Jag väljer att inte kommentera denna kampanj annat än att påstå att det i alla fall var kreativt.

Digital Marknadsföring

Som e-handlare gäller det att planera i tid och sätta upp kampanjer med populära sökord kring Black Friday. Se över din historik från förra året och se via vilka sökord som konsumenter bäst hittade till din sida. Gör en analys av årets trender över vilka varor som anses bli populära och inkludera dessa sökord i dina digitala kampanjer.

Stäng ner din hemsida…va?

En annan trend är att gå emot trenden att rea ut sina varor. Vissa företag har valt att gå bort från att uppmuntra mer, billig konsumtion och istället valt att uppmuntra olika välgörenhetsprojekt så som att donera pengar till behövande. Effekten av en sådan strategi får självklart ännu mer effekt under en dag då de flesta pushar för att vi ska konsumera och spendera på oss själva.

Ett företag som 2015 valde att gå emot strömmen är outdoor-företaget REI som valde att stänga ner sina butiker och e-handel under Black Friday och uppmuntrade istället folk att fly köphetsen och vara utomhus med sina nära och kära. På deras hemsida kan men se ett öppet brev från deras CEO som bland annat skriver hur de betalar alla sina anställda att vara utomhus med sin familj under denna dag. Under hashtaggen #Optoutside kunde folk dela med sin av sina utomhusupplevelser och kampanjen fick stort genomslag.

Bildkälla: www.rei.com/opt-outside/

Sammanfattningsvis vill jag uppmuntra dig till att tänka utanför boxen inför årets Black Friday. Rea inte bara ut alla dina produkter utan någon specifik strategi utan tänk igenom hur just ditt företag kan bidra med något unikt till alla shoppingsugna konsumenter. En framgångsrik Black Friday kampanj behöver inte handla om mest rabatt utan det kan också handla om att skapa buzz kring sitt varumärke genom en mer kontroversiell strategi likt REI. Lycka till!