Konverteringsgurun John Ekman är galet passionerad av att förbättra konvertering och konverteringsgrad. Han har lång erfarenhet av att Optimera Affärsutfallet för online-företag och är grundare av Conversionista! – nr 1 på Online-konvertering i Sverige

 

Vad står e-handeln inför för utmaningar i nuläget?

Den stora utmaningen som alla arbetar med nu handlar i första hand om att förstå och hjälpa besökaren tvärs över alla de olika prylar som vi använder för att handla. Hur hjälper jag en besökare som öppnade ett nyhetsbrev, sedan satt och slö-surfade på bussen, sedan satte sig framför datorn på kvällen och till slut slank förbi butiken på väg till jobbet nästa dag?

Den framtida utmaningen handlar mycket om vad som händer när allt det vi gör online sker inuti Google Assistant inuti Facebook etc. Marknadsförare har länge levt i en värld där man köper trafik i en extern kanal, t.ex. på Google, Facebook, Instagram eller på Aftonbladet. Sedan skickar man den trafiken till en sida där man konverterar besökarna.

Men vad händer när besökaren använder röstkommandon inuti Google Assistant, till Amazons Alexa eller köper en vara direkt inne i Messenger? Då blir webbsidan inte längre navet i din e-handel och det handlar om hur du flyttar ingångarna till din butik till framtidens stora trafikplatser.

 

Vilka är de 5 viktigaste sakerna jag måste göra som e-handlare för att lyckas?

Jag vet inte om jag är rätt person att uttala mig om viktigaste sakerna som en e-handlare måste göra. Eftersom det man “måste göra” är så brett, och har att göra med allt från betalning till logistik till leverantörsavtal. Men om jag tittar på den del av e-handel som vi arbetar med så skulle säga att det här.

1. Sluta snacka multi-kanal utan faktiskt börja jobba med de saker som faktiskt går att göra för att följa kunden tvärs kanaler och devices.

2. Förstå kundens köpprocess och alla de faser med utforskande utvärderande och jämförande som föregår ett köp. Om man jobbar med dom stegen kan man skapa en resa fram till den punkten då det i princip blir helt omöjligt för kunden att köpa av någon annan än dig.

3. Börja analysera kundernas beteende i din digitala butik. Vi ser fortfarande många som jobbar med till exempel Google analytics och nöjer sig med att titta på var besökare kommer ifrån, hur länge de stannar på sajten och andra ganska övergripande mätetal. För att förstå hur du kan förbättra upplevelsen på din sajt så måste du mäta med väldigt mycket större precision, och mäta alla de olika sakerna som dina besökare gör på dina sajt:

– Vart klickar man?
– Var går de framåt?
– Var går de bakåt?
– Vad fyller man i?
– Vad missar man?

Här ligger mängder med data och bara väntar på att bli upplockat och omsatt i högre försäljning.

4. Sluta förlita sig på magkänslan
Börja med att analysera data. Skapa sedan hypoteser baserade på den datan. Bevisa sedan hypoteserna med hjälp av experiment som till exempel AB-tester.

5. Ifrågasätt allt som den kreativa digitala byrån säger.
När man drivs av kreativitet är det viktigaste att hela tiden göra nytt och överraska besökaren. När man sätter kunden i fokus och baserar det man gör på data, så handlar det mycket mer om att hitta kundens förväntningar och leverera i nivå med dom snarare än att bryta ny mark och överraska.

John Ekman kommer att föreläsa på Möten & Events i Stockholm, 23 februari 2017, där e-handels möjligheter och utmaningar är ett stort fokusområde på mässan.

Vad kommer du att framförallt belysa på din föreläsning på Möten & Events?

I stort sett allt det jag just pratat om och jag kommer att ge massor av konkreta exempel på hur man kan göra för att tillämpa det på sin egen sajt.

 

Vill du veta mer om Möten & Events?

Kontakta Emelie Törn, Projektledare, 031-89 41 23, emelie.torn@easyfairs.comeasyfairs
Möten & Events Stockholm, Kistamässan 22-23 februari.
Läs mer på www.easyfairs.com/motensthlm