Svenska e-handelsföretag satsar i utlandet och andelen som marknadsför sig utomlands har dubblerats sedan 2008.
Vi har pratat med Linda Hedström, e-handelsansvarig på Svensk Handel, om vad man ska tänka på.

 

linda

Svensk Handel har nyligen släppt en e-handelshandbok i pdf-format.
Vad handlar den om?
-Den är tänkt vara ett första steg för den e-handlare som vill veta mer om vad man bör tänka på om man ska sälja utanför Sveriges gränser.
-Vi vill visa på vilka möjligheter en global e-handelsmarknad ger men också göra företagen uppmärksamma på att det finns en del utmaningar att lösa inför en utlandssatsning.

Blir det vanligare att svenska
e-handlare även etablerar sig utomlands?
-Ja, sakta men säkert växer skaran som även säljer till utlandet. Men fortfarande är det relativt få som aktivt satsar och marknadsför sig mot utländska konsumenter.

Kan du ge några tips om vad man bör tänka på om man ska öppna
e-handel utomlands?
-Gör din hemläxa väl och fundera på vilket eller vilka länder du ska satsa i. Konsumenter i olika länder har olika preferenser och det gäller att veta hur du ska möta din nya målgrupp på bästa sätt. Jag skulle rekommendera att välja ut ett land och få igång försäljningen riktigt bra där innan man går vidare till fler länder. Tänk kvalité snarare än kvantitet. Kolla också upp vilka lagar och regler som gäller på din nya marknad. Olika länder har olika konsumetlagar.

Vilka fallgropar finns?
-Att inte ha koll på sina nya kunder och hur de vill bli bemötta och att inte ha tillräcklig koll på de nya marknadernas lagstiftning skulle jag säga är de två vanligaste fallgroparna.

Finns det länder som är lättare att börja med som svensk e-handlare?
-De nordiska länderna är generellt sett lättare att komma in i som svenskt företag. I Finland däremot måste e-handlaren stå för fraktkostnaden vid en eventuell retur så där är andelen returer skyhögt mycket mer än i övriga norden. Detta bör du räkna in i din kalkyl innan du börjar sälja mot finska konsumenter. Glöm inte heller att även inom norden skiljer sig språk och konsumtionsvanor åt. Så gör din hemläxa även här.

Fakta om Linda:

Bakgrund: Examen i statsvetenskap. Har sedan examen 2005 arbetat med skolfrågor på Svenskt Näringsliv i Stockholm, allmänna näringslivsfrågor på Svenskt Närligsliv i Karlstad och sedan ett par år tillbaka konsumtionstrender på Svensk Handel.
Senaste inköp på nätet: Fantastiskt kött från www.meattheworld.se
Dyraste inköp på nätet: Ja, det var nog köttet jag köpte senast. 1000 kronor/kg, men vilket kött! :o)
Favoritwebbutik: Det finns många fantastiskt trevliga webbutiker. Några favoriter är coolstuff, tailorstore och designonline. Men också meattheworld som jag handlade från senast.