Att dagens betalning blir allt mer digital och mobilanpassad är ett faktum, men vart kommer härnäst? Att ligga i framkant när det gäller betalningar är ett måste för dig som handlare, för i takt med den snabba utvecklingen är dagens nyhet snart gårdagens historia.

Ecommerce + Shop Tech presenterar paneldebatten som reder ut och diskuterar framtiden inom betalning. Vad har vi att vänta oss och hur kan du som handlare förbereda dig på den stundande utvecklingen? Med straka representanter från Bambora, Swish, PayEx, DIBS och Klarna leds debatten av Bengt Nilervall, näringspolitisk expert på betalfrågor från Svensk Handel. Oförutsägbart och viktigt – Detta är paneldebatten du inte får missa.

Läs intervjuerna med två av panelens totalt fem deltagare och få ett smakprov på hur de ser på framtiden inom betallösningar. Med både hopp och oro lyfter Anna-Lena Wretman, VD Swish och Olov Eriksson Director Product Klarna, betalningar som ett ämne som kräver sin plats i rampljuset – vi kan inte undvika den ständiga utvecklingen och kundernas allt högre krav. Vi måste hänga med, lyssna och engagera oss för att ha en chans att ligga i framkant när det gäller betallösningar!

”Betalningar kommer bli mer friktionsfria och sömlösa vilket ger en ännu enklare kundresa”

Anna-Lena Wretman | VD Swish

 Hur ser du på framtiden inom betallösningar?
Positivt och med spänning! Betalningar är ett hett område som är under stor förändring i och med förändringar i regelverk, ny teknik och ändrade kundbeteenden. Marknaden förväntas växa liksom konkurrensen, vilket både är spännande och utmanande.

Vilka tror du är de största trenderna vi har att vänta oss inom betalning?
Betalningar kommer bli mer friktionsfria och sömlösa vilket ger en ännu enklare kundresa. Det är ju inte betalningen i sig som är det allra viktigaste för kunden utan resultatet av den. Jag tror t ex att vi kommer att se mer integrerade betalningar där du inte behöver plocka upp någon fysisk pryl för att betala.

Det finns alltid en oro beträffande att nya betalningar är mindre säkra – hur ser du på det?
Det är viktigt att alltid jobba med säkerheten oavsett betalsätt eftersom bedrägerier blir mer och mer sofistikerade. Vår erfarenhet så här långt vad gäller Swish är att det sällan är betalningen i sig som är osäker utan att människor precis som tidigare blir avlurade koder, id-handlingar med mera som sedan används i de nya betalsätten. Eftersom man som konsument kanske är osäker på hur de nya betalsätten fungerar och därmed mer godtrogen så upplevs det som att nya betalsätt är med osäkra. Man ska inte glömma att vi haft digitala betalsätt länge, t ex kort, så att betala digitalt är inget nytt.

Hur tror du framtidens betalningslösningar kommer att skapa möjligheter för handelsbranschen (butik & e-handel)?
Jag tror att nya betalsätt ökar flexibiliteten för fysisk handel och e-handel och bidrar till det omni-tänkt som handeln strävar mot. Betalningen blir också mer än bara en betalning och möjliggör andra tjänster såsom lojalitet och personifierad information, digital information och kvitton mm. Med enkla och mer friktionsfria betallösningar kan köpupplevelsen höjas och fokus läggs på det väsentliga, dvs köpet i sig.

 

 

”Kunder kommer i allt högre utsträckning förvänta sig att deras preferenser före, under och efter köpet är helt anpassade till deras behov.”

Olov Eriksson | Director Product Klarna

Hur ser du på framtiden inom betallösningar?
Handeln online går generellt mer och mer mot personalisering och inspiration. Hittills har fokus legat mycket på att hjälpa konsumenter med att snabbt hitta den produkt de vill ha och att därefter skicka dem till kassan för avslut. Detta har skett genom bra sökfunktioner, filter, menyer, länkar etc. för att hjälpa kunden hitta den produkt de redan vet att de vill ha, att snabbt lägga i varukorgen samt att sedan avsluta på kassa-sidan (eller sidorna i värsta fall). Framtidens ehandel tror jag kommer att handla mer om spännande discovery processer på butikers sidor men också utanför butikers sidor såsom på Instagram, YouTube, i bloggar, hos influencers etc. Där blir kunder då presenterade för olika erbjudanden där det är som mest relevant och kan interagera direkt med de brands som lyfts fram. Framtidens betalningslösningar kommer att behöva anpassa sig efter detta och kunna stödja att köp kan göras vart som helst på internet.

Vilka tror du är de största trenderna vi har att vänta oss inom betalning?
Omnikanal och personalisering. Jag tror den viktigaste trenden förutom personalisering är omnikanal där framtida lösningar kommer att vara bättre integrerade för att stödja hela omni upplevelsen. Vad gäller personalisering kommer kunder i allt högre utsträckning förvänta sig att deras preferenser före, under och efter köpet är helt anpassade till deras behov.

Det finns alltid en oro beträffande att nya betalningar är mindre säkra – hur ser du på det?
Säkerhet är otroligt viktigt och alltid i topp prio när vi designar betalningslösningar. Lyckligtvis finns det, speciellt i Sverige med mobilt Bank ID, alla möjligheter att skapa både trygga och smidiga lösningar för kunder. Att låta kunder betala efter leverans innebär ju också en trygghet för kunden.

Hur tror du framtidens betalningslösningar kommer att skapa möjligheter för handelsbranschen (butik & e-handel)?
Jag tror att framtiden betalningsbolag kommer att stödja på ett helt annat sätt än idag. Detta då de sitter på data som kan hjälpa handlare att bättre förstå sina kunder först och främst.

 

Skapa klarhet i hur din framtida betallösning ska se ut och notera den 19 april kl. 09.30 på Kistamässan, Stockholm i din kalender. Kostnadsfri entré och en garanti på ökade insikter i framtidens handel.
Anmäl dig redan idag på ecommerceshoptech.se