Christer Pettersson, som har mer än femton års erfarenhet av e-handel, content marketing och sökmarknadsföring och som till och från även skriver här på Ehandelstips.se, har skrivit en ny handbok med fokus på hur du i praktiken kan lyfta dina egna kanaler och på så sätt generera mer trafik och mer försäljning – utan att lägga mer pengar på marknadsföring och reklam. Boken heter Gräv guld i dina egna kanaler och utkommer 21 maj, men redan innan dess kan du som besökare här på Ehandelstips.se vara med och tävla om boken.

 

Berätta lite mer om din nya bok, hur kommer det sig att du skrivit om att sälja mer på nätet?

Jag har jobbat med e-handel och försäljning och marknadsföring på nätet i många år och jag har slagits av hur många företag som löpande köper trafik för stora belopp, men som ofta glömmer bort att ta hand om sina egna kanaler först. Jag tror mer på att optimera den egna webbplatsen först, så den är attraktiv och konverterar bra, för att sedan köpa trafik – som ju då också kommer bli mer lönsam.

Är det lättare köpa trafik istället för att optimera sina egna kanaler först?

Ja, det är snabbare och lättare att köpa trafik än att ta ett ordentligt grepp om till exempel sökmotoroptimering (SEO), content marketing och konverteringsoptimering (CRO) – men det blir väldigt dyrt i längden. Jag tycker förvisso att man ska göra bägge delar, både optimera och skaffa mer trafik, men jag skulle absolut rekommendera att optimera de egna digitala kanalerna först!

Vad tycker du är viktigast att satsa på för en e-handlare med begränsad budget, men som vill öka sin trafik och sin försäljning?

Jag skulle säga SEO, det vill säga sökmotoroptimering, och content marketing – d v s bra struktur och bra och engagerande innehåll i din webbutik. Vilket också sammanfaller bra med ett starkt användarfokus då Google och andra sökmotorer inte bara prioriterar bra och relevant innehåll, men även mobilvänlighet, snabbhet och säkerhet.

Vem tycker du ska läsa boken?

Egentligen alla som bedriver försäljning på nätet, oavsett om det är en stor eller en liten webbutik. Tanken är att det ska vara en handbok som praktiskt beskriver hur du kan lyfta dina egna kanaler och på så sätt generera mer trafik och försäljning och det kan ju vara lika intressant för en stor som för en liten aktör inom e-handel. Boken kräver inga speciella förkunskaper och det finns en rätt omfattande ordlista som förklarar de fackuttryck som du stöter på i boken.

När kommer boken ut?

Boken kommer ut den 21 maj som tryckt bok och som e-bok, men även som ljudbok på till exempel Storytel.

Var får man tag på boken?

Den går att beställa på till exempel Akademibokhandeln och Bokus.