Den mobila e-handeln

Den kanske allra tydligaste trenden på e-handelsområdet just nu är förmodligen den mobila e-handeln, som befinner sig på stark frammarsch. Allt fler e-handlare vittnar om att de säljer mer via mobila enheter än via desktopenheter. Samtidigt har alla e-handlare ännu inte anpassat sig till den ökande mobila försäljningen.

–Anpassningen till ett mobilt inköpsmönster handlar inte bara om att mobilanpassa sin webbutik. Det är minst lika viktigt att erbjuda mobilanpassade betalningslösningar och kundkommunikation, säger Urban Lindstedt, journalist, författare och e-handelsexpert som presenterar de fem viktigaste trenderna inom internationell e-handel på ett seminarium på e-commercemässan.

 

Marknadsplatserna växer

Ytterligare en trend är att marknadsplatser stärker sin ställning på den svenska e-handelsmarknaden. I många andra länder sker en relativt stor andel av den totala e-handeln via marknadsplatser, men i Sverige befinner sig utvecklingen fortfarande i sin linda.

–Försäljning via stora marknadsplatser, portaler som ofta samlar minst ett tjugotal leverantörer i varje produktkategori, medför en ny försäljningslogik som skiljer sig från traditionell e-handel, En tredje trend som kommer att göra stort avtryck på framtidens e-handelsbransch är att B2B-försäljningen tar ordentlig fart, åtminstone på ett par års sikt. Hittills har den svenska e-handelsbranschen i huvudsak fokuserat på B2C-försäljning, men den internationella konkurrensen ger den digitala B2B-försäljningen en rejäl skjuts framåt, säger Urban Lindstedt.

 

Framtidens mobila betalningslösningar behöver vara snabba och enkla

–Andelen digitala betalningar växer i hela världen. 2020 tror vi att uppemot 38 procent av alla betalningar är mobila. Då är det självklart viktigt att kunden får tillgång till en smidig och säker betalningsupplevelse, oavsett vilken digital kanal de väljer, säger Mats Taraldsson, affärsutvecklingschef för Norden och Baltikum på MasterCard, som kommer att prata om MasterCards digitala betalningsplattform MasterPass på ett seminarium på e-commercemässan.

Seminariet kommer handla om MasterCards syn på framtidens digitala betalningslösningar, att de behöver vara snabba och enkla för att kunderna ska uppleva det lika smidigt att betala oavsett när, var och hur de handlar.

–Vår digitala betalningsplattform MasterPass, som lanserades i Sverige i slutet på förra året underlättar handel. Kunden kan smidigt och säkert betala med sin digitala plånbok genom att trycka på en checkoutknapp istället för att behöva fylla i kortnummer och personuppgifter vid varje enskilt köp. Den informationen laddas istället in automatiskt så snart kunden knappat in sin kod. Den typen av tjänster blir förmodligen vanligare framöver och bidrar till att minska andelen avbrutna köp i webbutiker, säger Mats Taraldsson.

Källa: e-commerce Stockholm 2016 mässtidning, Anne-Margethe Mannerfelt & Annika Wihlbom