E-handelsproffset Dan Nilsson berättar om sitt framgångsrecept
dan_nilsson3

Leverera utomordentlig service, var personlig och överträffa alltid kundernas förväntningar. Så får man nöjda kunder som kommer tillbaka.

Entreprenören Dan Nilsson har varit e-handlare sedan 2002 och är grundare till sajten Ehandel.se. Han driver dessutom fem webbutiker, bloggar om affärer på nätet, entreprenörskap och e-handel.

Hej Dan! Vilka webbutiker driver du idag?
-RoligaPrylar.se, Leksak.nu, Tshirts.se, Inredning.nu och eApoteket.se

Hur har e-handelsbranschen förändrats under de år som du har varit verksam?
-Jag började redan 2003 och det som hänt under denna tiden är dels att faktura som betalalternativ ökat enormt mycket. Sedan har också lagstiftningen för att skydda konsumenter vid näthandel skärpts vilket är positivt och ökar förtroendet mot e-handeln generellt. Konkurrensen har också ökat väldigt mycket och antalet e-handlare har mångdubblats. De tekniska lösningarna är idag mycket bättre än för 6-7 år sedan och framförallt är en bra plattform nu tillgänglig även för den helt nystartade e-handlaren utan stora resurser.

Hur har du marknadsfört dina webbutiker?
Använder du sociala medier eller blogg?
-Vi satsar primärt på att sälja produkter som marknadsför sig själv. På Roliga Prylar skriver tidningar och bloggare om oss dagligen just på grund av att vårt sortiment hela tiden utökas och är såpass unikt för svenska marknaden. Sedan får vi väldigt mycket trafik via Facebook när folk kommenterar och gillar våra produkter.
-Självklart har vi också en blogg och det var så hela Roliga Prylar började så det får man väl säga att vi haft stor nytta av.

Tycker du att man ska synas på Facebook som webbutik? Vad är fördelarna?
-Det tycker jag helt klart. Fördelen är att ens engagemang kan vara precis så stort som man själv väljer att det ska vara. Dock bör man betänka att resultatet ofta blir därefter också. För oss är själva fanpagen inte den stora grejen utan det viktiga för oss är när folk trycker på gilla-knappen för enskilda produkter. Detta genererar enormt mycket klick och kommentarer från dessa personers vänner och bekanta.
Men om du vill tjäna något på att finnas på Facebook bör du tänka igenom hur det ska gå till innan du sätter igång, för det är inte så lätt som att lägga upp en fanpage. Dock kan det vara så lätt som att integrera gilla-knappen i din webbutik, men det beror helt och hållet på vem din målgrupp är och vilka produkter du säljer.

Vilka är dina bästa tips för en lyckad e-handel?
-Jobba hårt. Det finns inget substitut. Många små e-handlare jag möter undrar vad de gör för fel när de inte säljer något. Vilken marknadsföring ska de köpa, hur ska de få trafik och så vidare.
– Många tror tyvärr att det svåra med e-handel är att starta, registrera bolag, hyra en webbutik och köpa in produkter. Tyvärr är detta den lätta och roliga biten. Det svåra är att skaffa kunder. Innan du börjar måste du ha en plan som i princip svarar på:
-Vad gör min butik unik. Varför kommer folk handla av mig och inte en liknande butik som funnits längre?
-Har man inget bra svar på denna fråga bör man sätta sig ned och tänka ett varv till på affärsidén. Många säljer produkter de gillar och själva vill ha och det är i princip ingen dålig idé (så gör jag på Roliga Prylar), men om produkterna inte är unika eller om du inte kan ge dem ett unikt attribut (pris, kvalitet, service och liknande) så kommer ingen köpa dem av dig.
-Sedan rekommenderar jag alla att ta små risker. Köp inte in en container av en produkt direkt, testa först ett brett sortiment med låg lagerhållning och se vad som faktiskt säljer. Volyminköp är en lyx som man får ägna sig åt när man byggt en stadig kundkrets.

Vilka misstag har du gjort under åren? Vad tror du är vanliga misstag som e-handlare gör?
-Massor med felinköp, massor av felsatsningar där jag inte tänkt på det jag nämnde under förra frågan. Det vanligaste tror jag är att man glömmer marknadsföringen när man startar för att man fokuserar på att komma igång. Men att komma igång är inte att ha hemsidan uppe, det är att sälja sin första produkt.

Ditt bästa tips för att få nöjda kunder som kommer tillbaka?
-Leverera utomordentlig service. Var personlig. Överträffa alltid kundernas förväntningar!

Har du valt att hyra eller bygga e-butiken själv? För- och nackdelar?
-Vi har byggt själv. Fördelen är att man får den precis som man vill. Nackdelen är att det tar enormt med tid, innebär en massa ansvar och man måste själv begå massa misstag som hyrplattformarna lärt sig för flera år sedan.
-Man ska inte bygga sin plattform själv om man inte tycker det är roligt, har väldigt specifika krav och har massor av fritid att spendera på helgerna med att fixa buggar och lösa problem. Tycker du dock det är kul och lärorikt så kör hårt, men räknar med att det tar några år innan det blir perfekt. Eller rättare sagt, det blir aldrig perfekt, men bättre än en standardiserad lösning.

Enkla tips för att öka sin julhandel?

-För oss handlar det om att säkra upp lager, flöden i logistiken och extrapersonal så att vi kan tillgodose alla kunder som faktiskt vill handla. Eftersom vi inte köper marknadsföring är detta vad som är viktigast för oss.
-Sedan pushar vi även produkter vi ser som storsäljare i nyhetsbrev och på butikens startsida samt så erbjuder vi även Klarnas Julkampanj och justerar våra fraktpriser för att öka konverteringen.

Till sist – handlar du själv alla julklappar på nätet?
-Jag köper alla julklappar av mig själv på Roliga Prylar. Det är enklast så och så får man personalrabatt…