Charlotta Lannerheim är en av grundarna till nätbutiken Bluebox som nyligen firade hela 15 år på nätet.
Vi har tagit del av hennes bästa tips och tricks till andra e-handlare.

Hej Charlotta!
Vilka är dina bästa tips för en lyckad e-handel?
-Hårt arbete och stort intresse för produkterna och branschen tror jag är tydliga framgångsfaktorer. Jag tror även på att engagera både sina medarbetare, för efter dina kunder, finns inga bättre ambassadörer för ditt varumärke. Det är också viktigt att kunna bjuda på sig själv, vara närvarande i sociala medier och ”hänga” med sina kunder där.

Vad tror du är vanliga misstag som
e-handlare gör?

-Ett stort misstag jag tror många gör är att förköpa sig i lager. Man ska inte heller förlita sig på kundernas lojalitet, du måste hela tiden jobba på att ge dina kunder allt från intressanta produkter, bra service, bra content och en användarvänlig sajt. Här är sociala medier toppen, om du har en ständigt pågående dialog ser du snabbt vad dina kunder gillar och inte. Det är ofta en bra vägvisare!

Ditt bästa tips för att få nöjda kunder som kommer tillbaka?
-Bra kundservice, vänligt bemötande och snabbt svar både i telefon och på mail kommer man långt med. Var tillmötesgående och visa att du vill hjälpa kunden!

Framtiden – vad är de senaste trenderna inom e-handel?
-Att känna igen kunden mellan olika plattformar. Jag tror även på ett enklare betalsätt i mobilen och nya sätt att lämna ut paket (som paketboxar).
FAKTA OM CHARLOTTA:

Bakgrund:
Kandidatexamen i Commercial Art från AIU (American InterContinental University). Entreprenör sedan 25-årsåldern. Startade Bluebox.se år 2000 tillsammans med Nick Johnson. Driver fortfarande företaget tillsammans.

Senaste inköp på nätet:
En 55 tums tv från Dustin. 🙂

Dyraste inköp på nätet:
Det måste väl vara resor!

Favoritwebbutik (förutom Bluebox):
Etsy, Adlibris, Nelly och Wakakuu är några.