Gör rätt från början och slipp onödiga klickkostnader i ditt Google AdWords-konto. Här är några tips från Johan Åberg på Nivide om hur du startar upp din annonsering i Google.

 

1. Se till så att du enkelt kan följa resultatet av annonseringen

Koppla ihop ditt Google Analytics konto med Google AdWords genom att klicka på Inställningar (ikonen som liknar ett kugghjul) uppe till höger när du har loggat in i AdWords. Där väljer du ”Länkade konton” och klickar sedan på Google Analytics i menyn till vänster.

Här väljer du den webbplats i Google Analytics som ska kopplas till ditt konto i Google AdWords. Metoden kräver att du har skapat konverteringsspårning i Google Analytics och med fördel att du även kan se genererad omsättning i din statistik.

Gå sedan till ”Kampanjer” och fliken ”Sökord”. Där väljer du kolumner och lägger till kolumnen ”Konverteringar” och parametrarna från Google Analytics.

Nu kommer du att kunna följa antal konverteringar för sökorden som du köper direkt i Google AdWords. Du kan även skapa dig en uppfattning om kvaliteten på den trafik som du köper genom att analysera värdena för avvisningsfrekvens, besökslängd och sidor per besök som du får från Google Analytics.

2. Lär dig betydelsen av matchningstyper och kvalitetsresultat

Matchningstyper och kvalitetsresultat är två mycket viktiga koncept som du måste ha stenkoll på för att få ut så mycket som möjligt av din annonsering i Google.

Med matchningstyper bestämmer du vid vilka sökningar i Google som dina annonser ska visas. Det är ett vanligt misstag som många gör att tro att om jag bara skriver in barnkläder som sökord så kommer mina annonser bara att visas när någon söker efter just barnkläder.

Men om du inte specificerar en annan matchningstyp för sökordet så kommer AdWords att behandla ditt sökord som en bred matchning. Det innebär att förutom att dina annonser kommer att visas på sökningen barnkläder så visas annonserna även på relaterade sökningar till barnkläder. I många fall kan dessa sökningar vara helt irrelevanta för dina produkter, vilket gör att du i förlängningen spenderar pengar på fel kunder.

Istället för att använda bred matchning så kan du exempelvis skriva in ”miljövänliga barnkläder”. Då måste denna frasen förekomma i den ordningen i sökfrågan, men ord kan förekomma före eller efter frasen, t ex så kommer sökningen ”billiga miljövänliga barnkläder” att visa din annons.

Du kan även använda s.k. bred modifierad matchning och skriva in +miljövänliga +barnkläder som sökord. Då kommer dina annonser att visas så länge miljövänliga och barnkläder finns med någonstans i sökningen. Exempelvis kommer din annons att visas när någon söker efter miljövänliga och billiga barnkläder i Malmö.

Analysera vilka sökningar där dina annonser visas genom att ta fram en Söktermsrapport och arbeta sedan med att lägga till s.k. negativa sökord – sökfrågor som du inte vill att dina annonser ska visas på – i ditt annonskonto.

 

3. Lägg till negativa sökord i dina kampanjer från början

För att bestämma när du inte vill visa dina annonser i Google på olika sökningar så behöver du lägga till det som kallas negativa sökord.

Om du exempelvis säljer barnkläder så kanske du har lagt in en frasmatchning av sökordet ”barnkläder” i ditt annonskonto. Det innebär att dina annonser exempelvis kommer att visas på sökningarna ”röda barnkläder”, ”prickiga barnkläder billigt” och ”miljövänliga barnkläder”.

Om man har frasmatchningar och breda matchningstyper i sitt konto är det viktigt att man kontinuerligt analyserar vilka sökningar som annonserna visas på och lägger till negativa sökord. Men om du redan nu exempelvis vet, om vi utgår ifrån ovanstående exempel, att du inte har varken röda eller billiga barnkläder så kan du redan när du skapar ditt annonskonto lägga till dessa ord som negativa sökord. Gå till ”Kampanjer” och fliken ”Sökord”. Välj sedan ”Negativa sökord” och välj om du ska lägga till dina negativa sökord på annonsgrupps- eller kampanjnivå.

Även ord som exempelvis billigt, billiga, prisvärda och gratis kan vara bra sökord att lägga till som negativa sökord eftersom du sannolikt inte vill attrahera priskänsliga kunder till din e-handel – du vill ju att de ska vara beredda att betala för dina produkter.

 

Lycka till!

Johan Åberg är konsult på Nivide AB, en digital byrå i Malmö, som hjälper företag att hitta nya kunder på nätet genom strategisk rådgivning, utbildningar och olika operativa tjänster, exempelvis sökordsannonsering med Google AdWords.